Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Tack så mycket!
Vi befinner oss tyvärr fortfarande i vågen och det ser dessutom ut olika på olika platser i Sverige.
Jag hoppas och tror att det kan bli lite lugnare till sommaren om folk fortsätter följa FHMs direktiv.
Lev väl
Tack igen för bra inlägg och en vettig tråd!
En fråga angående hård träning och risk för insjuknande då.
Det har ju rapporterats om rätt många unga elitidrottare som varit väldigt sjuka i många veckor, och naturligtvis får det nyhetsvärdet att de uppmärksammas extra även om de statistiskt sett kanske inte blir sjukare än vanliga motionärer, men riktigt hård träning sänker ju immunförsvaret under återhämtningen om jag förstår det rätt (och anekdotiskt kan bekräfta, en kan ju känna sig krasslig efter en rejäl fysisk urladdning).
För mig då, exempelvis, som hör till den glada skara med amatörlöpare som ibland försöker få till några extra långa eller snabba pass för att få upp löpstyrkan, kan det finnas en risk i detta att riskera ett svårare sjukdomsförlopp efter ”onödigt” hårda pass om vi skulle vara smittade? Säg att jag är smittad, men känner av väldigt milda eller inga symptom, riskerar jag att de förvärras av hård träning?
Frågar av ren nyfikenhet, alla lopp är ju inställda så det är ju ingen katastrof om träningen får gå in i en lugnare fas något halvår, men det skulle ju vara tråkigt att inte kunna slipa på formen😀