2020-05-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Diskuteras det nånting i dina kretsar angående patienter som varit sjuka länge? Det börjar mer och mer komma fram att många har långvariga symptom, vissa är inne på dag 60+ utan förbättring i sikte med daglig feber, muskelvärk, hosta och andra besvär. Vad tror du detta ger för implikationer på lång sikt för sjukvården? Jag tänker på den enorma andelen som kommer behöva rehabilitering och besöka sjukvård pga långvariga kroniska besvär.

Det finns en intressant artikel om behov av rehab efter svår Covid-19 i läkartidningen.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/behovet-av-rehabilitering-maste-motas-efter-svar-covid-19/
Citera
2020-05-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Du va ta mig fan en av de vettigare medlemmar som jag stött på. Stort tack för att du tar dig tid och engagerar dig på forumet.

Så till min fråga: När tror du vi kommer få se nästa våg om man ser det här som en blivande säsongsinfluensa?

Kör hårt, håll dig frisk och lev väl ( brukar byta ut kör hårt mot lev väl och avsluta med dö ändå. Kändes dock lite magstarkt i dessa tider...)!

/Panzeradler

Tack så mycket!

Vi befinner oss tyvärr fortfarande i vågen och det ser dessutom ut olika på olika platser i Sverige.
Jag hoppas och tror att det kan bli lite lugnare till sommaren om folk fortsätter följa FHMs direktiv.

Lev väl
Citera
2020-05-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Din bekant borde värkligen vara i riskzonen, men oavsett vilka "regler" man hittar så finns det alltid fall som går åt motsatt håll. Världen är komplicerat.
Några rökare får inte KOL eller lungcancer,-några som inte röker får det. Några kostfanatiker blir sjukare än några utav dom som äter skräpmat.
Men,-en huvudtendens är kanske att dom med ett dårligt immunförsvar och dårliga kostvanor klarar sig sämre på alla sätt.

-Antal virus . . . https://theconversation.com/coronavirus-does-the-amount-of-virus-you-are-exposed-to-determine-how-sick-youll-get-135119
Men det måste finnas fler orsaker som man ännu inte känner till ännu om varför det drabbar så olika... Det är ju samma med äldre man inte givit någon direkt vård som tillfrisknat på sina boenden...
Det enda min vän fortfarande känner av är att han blir väldigt lätt andfådd, det vart han tidigare också😀 Men nu är det mkt värre, samt att han känner sej tröttare
Citera
2020-05-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Men det måste finnas fler orsaker som man ännu inte känner till ännu om varför det drabbar så olika... Det är ju samma med äldre man inte givit någon direkt vård som tillfrisknat på sina boenden...
Det enda min vän fortfarande känner av är att han blir väldigt lätt andfådd, det vart han tidigare också😀 Men nu är det mkt värre, samt att han känner sej tröttare

Tydligen så är inte den här infektionen över på ett par veckor, och det verkar som att många får senskador. För varje dag som går så dyker nya saker upp, så efter ett tag så hittar dom nog svaren på många frågor. Människans kropp är nästan skrämmande komplicerat och det finns mycket mer att veta i förhållande till vad vi vet i dag.
Citera
2020-05-10, 21:10
Medlem
Citat:
Tydligen så är inte den här infektionen över på ett par veckor, och det verkar som att många får senskador. För varje dag som går så dyker nya saker upp, så efter ett tag så hittar dom nog svaren på många frågor. Människans kropp är nästan skrämmande komplicerat och det finns mycket mer att veta i förhållande till vad vi vet i dag.

Funderade lite om det är så att viruset muterat så det drabbar olika, det finnes snällare och aggressivare varianter..
Det kan förklara att många drabbas olika?
Citera
2020-05-11, 07:44
Medlem
Citat:
Funderade lite om det är så att viruset muterat så det drabbar olika, det finnes snällare och aggressivare varianter..
Det kan förklara att många drabbas olika?

L och S variant, L är mera agressivt.

https://weather.com/en-IN/india/coronavirus/news/2020-04-27-deadlier-l-coronavirus-strain-high-mortality-rate-gujarat-indore

Jag läste lite om virusmutationer i går. Det finns flera typer mutationer, orkade inte läsa allt. Lite för komplicerad så sent på kvällen.

Så, vilken strategi skall man som vanlig människa använda?
Vänta på vaccin, vänta på effektiv medicin, gömma sig långt inne i Stora Sjöfallet i 5 år?
Man kan inte annat än att hålla på med det man kan,-tvätta händer, undvika folksamlingar, handla i affärer precis när dom öppnat förän alla andra har fått skorna på, hjälpa sitt eget immunförsvar med vitaminer/mineraler/spårämnen etc.

https://www.youtube.com/watch?v=HdxGwQ7AbqA
Senast redigerad av emtor 2020-05-11 kl. 08:00.
Citera
2020-05-11, 10:01
Medlem
Citat:
L och S variant, L är mera agressivt.

https://weather.com/en-IN/india/coronavirus/news/2020-04-27-deadlier-l-coronavirus-strain-high-mortality-rate-gujarat-indore

Jag läste lite om virusmutationer i går. Det finns flera typer mutationer, orkade inte läsa allt. Lite för komplicerad så sent på kvällen.

Så, vilken strategi skall man som vanlig människa använda?
Vänta på vaccin, vänta på effektiv medicin, gömma sig långt inne i Stora Sjöfallet i 5 år?
Man kan inte annat än att hålla på med det man kan,-tvätta händer, undvika folksamlingar, handla i affärer precis när dom öppnat förän alla andra har fått skorna på, hjälpa sitt eget immunförsvar med vitaminer/mineraler/spårämnen etc.

https://www.youtube.com/watch?v=HdxGwQ7AbqA

Frågan är den snälla muterat från den aggrisiva eller tvärtom. Oftast muterar väl virus mot snällare håll?
Citera
2020-05-11, 10:19
Medlem
Citat:
Frågan är den snälla muterat från den aggrisiva eller tvärtom. Oftast muterar väl virus mot snällare håll?

Den där grejen jag tittade på i går talade om flera sätt som et virus kan mutera på: Den ena sortens mutation handlade om fel som uppstår när viruset kopierar sitt RNA/DNA. I det fallet tror jag att viruset muterar mot ett mindre effektivt virus. Sådana mutationer verkar vara förödande på sikt inte bara för virus men för alla varelser.
En annan typ mutation var att två virus som infekterat samma celler kombinerar sig. Då tror jag att viruset kan bli mer effektivt og farligare. Men, jag är ingen professor i genetik så jag kan bara gissa utifrån vad jag läser.
Citera
2020-05-11, 12:12
Medlem
Citat:
Den där grejen jag tittade på i går talade om flera sätt som et virus kan mutera på: Den ena sortens mutation handlade om fel som uppstår när viruset kopierar sitt RNA/DNA. I det fallet tror jag att viruset muterar mot ett mindre effektivt virus. Sådana mutationer verkar vara förödande på sikt inte bara för virus men för alla varelser.
En annan typ mutation var att två virus som infekterat samma celler kombinerar sig. Då tror jag att viruset kan bli mer effektivt og farligare. Men, jag är ingen professor i genetik så jag kan bara gissa utifrån vad jag läser.

Vi får hoppas den muterar till snällare variant
Blir den mera farlig för oss människor är det nog slutet för oss alla på sikt
Citera
2020-05-11, 12:58
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Tack så mycket!

Vi befinner oss tyvärr fortfarande i vågen och det ser dessutom ut olika på olika platser i Sverige.
Jag hoppas och tror att det kan bli lite lugnare till sommaren om folk fortsätter följa FHMs direktiv.

Lev väl
Tack igen för bra inlägg och en vettig tråd!

En fråga angående hård träning och risk för insjuknande då.

Det har ju rapporterats om rätt många unga elitidrottare som varit väldigt sjuka i många veckor, och naturligtvis får det nyhetsvärdet att de uppmärksammas extra även om de statistiskt sett kanske inte blir sjukare än vanliga motionärer, men riktigt hård träning sänker ju immunförsvaret under återhämtningen om jag förstår det rätt (och anekdotiskt kan bekräfta, en kan ju känna sig krasslig efter en rejäl fysisk urladdning).

För mig då, exempelvis, som hör till den glada skara med amatörlöpare som ibland försöker få till några extra långa eller snabba pass för att få upp löpstyrkan, kan det finnas en risk i detta att riskera ett svårare sjukdomsförlopp efter ”onödigt” hårda pass om vi skulle vara smittade? Säg att jag är smittad, men känner av väldigt milda eller inga symptom, riskerar jag att de förvärras av hård träning?

Frågar av ren nyfikenhet, alla lopp är ju inställda så det är ju ingen katastrof om träningen får gå in i en lugnare fas något halvår, men det skulle ju vara tråkigt att inte kunna slipa på formen😀
Citera
2020-05-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Tack igen för bra inlägg och en vettig tråd!

En fråga angående hård träning och risk för insjuknande då.

För mig då, exempelvis, som hör till den glada skara med amatörlöpare som ibland försöker få till några extra långa eller snabba pass för att få upp löpstyrkan, kan det finnas en risk i detta att riskera ett svårare sjukdomsförlopp efter ”onödigt” hårda pass om vi skulle vara smittade? Säg att jag är smittad, men känner av väldigt milda eller inga symptom, riskerar jag att de förvärras av hård träning?

Frågar av ren nyfikenhet, alla lopp är ju inställda så det är ju ingen katastrof om träningen får gå in i en lugnare fas något halvår, men det skulle ju vara tråkigt att inte kunna slipa på formen😀

Tack! Bra fråga.

Generellt gäller rekommendationen att man inte ska träna med en pågående akut infektion (ex om man har feber och luftvägssymtom).
Det finns beskrivet att i ovanliga fall kan vissa infektionssjukdomar (ex cocksackie B virus) som kan ge feber och luftvägssymptom orsaka hjärtmuskelinflammation och om man har oturen att ha fått den ovanliga komplikationen kan man drabbas av plötslig hjärtdöd om man tränar.
När det gäller covid-19 så finns det beskrivet hjärtmuskelinflammation men det verkar också vara ovanligt. Att ha hjärtmuskelinflammation helt utan symptom är inte troligt.

Så mitt enkla svar är har du inga symptom är risken väldigt liten. Om det hade varit jag hade jag tränat, men kanske inte tagit ut mig maximalt. Hoppas du förstår mitt svar.
Citera
2020-05-11, 18:00
Medlem
Till alla,

Ser att det finns en tråd med den helt felaktiga rubriken att coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symptom vid återinfektion.
Det är tvärtom! Om du har tillfrisknat så har du i majoriteten av fall troligen fått en immunitet (oklart ännu hur länge). Om du skulle ha otur att inte vara immun och få covid-19 igen så kommer du troligen få mildare symptom.

Var rädda om er och varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in