2020-05-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fyra döda på ett dygn betyder att dödstalen nu går ner mycket snabbt! För några veckor sen var det 100-tals döda per dygn.

Analys Zlatan. Tack för din input!
Citera
2020-05-11, 00:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kan hoppas att Stockholmarna håller sig hemma denna sommar i COVID-19 Stockholm.

På våra breddgrader finns knappt någon smittspridning efter vecka 27 oavsett typ av ”luftburna” eller kontaktsmittande virus. Kräksjukan är den som ”ger upp” sist.
Citera
2020-05-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jo, nu när "anden" är ute ur flaskan får man jobba hårt som fan om man vill ha in honom igen..

Kan mycket väl sluta med att precis alla kommer bli smittade hur vi än gör, jag håller öppet för det och inser att det är en reell möjlighet men, sättet vi gjort det är inte bra.

Att ge upp och blotta magen samtidigt som vi offrar de svaga utan att försöka är ingen bra grund för det nya samhälle vi ska leva i efteråt, att tillsammans kämpa och försöka är däremot enande.
Om resultatet när det är över blir desamma är irrelevant, det är hur vi tar oss dit som betyder något och bygger en stark och moralikt frisk nation.

Jag är övertygad om åtgärder för att minimera smittspridningen skulle rädda liv, t ex genom att sjuka skulle kunna vårdas från första symptom samt att behandlingsmetoderna troligtvis blir bättre och bättre desto mer vi lär oss om Covid-19. Att kasta svaga framför kulsprutorna bildligt talat gör som du säger oss troligtvis inte speciellt enade. Jag känner en otrolig olust av att lämna huset och möta alla iskalla pengasamlande zombier, skulle min bättre hälft få sparken för att hon använder skyddsutrustning tror jag vi lämnar landet för gott så fort det blir genomförbart för oss. Jag föddes i ett land där man inte behövde låsa dörren, ett land som jag upplevde var ett av världens säkraste, ett land där det pratades om att minska klyftorna mm som då ändå inte var alls så stora som idag. Jag har röstat och röstat, t ex nej till EU men det har varit meningslöst. Eliten ville ha ett oenat folk och de lyckades verkligen, Covid-19 gör nog det tydligare än nånsin, är det verkligen möjligt att ena detta landet med de otroliga skillnader där är idag? Löjligt rik övre medelklass, urfattiga underklass svenskar med ofta dålig hälsa, en grupp medelsvensson som främst prioriterar att bli löjligt rik övre medelklass, en halvt osynlig elit som drar i trådarna med resurser i miljardklass. Så många grupper med helt olika värderingar, till detta har vi miljontals invandrare som också består av olika grupperingar.
Citera
2020-05-11, 00:22
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Din kunskap om Sverige är verkligen imponerande.

Tja, det var faktiskt du som började blanda in Stockholmssiffror när ämnet var antal smittade i Sverige.

Ett förtydligande var på sin plats då du verkade förvirrad.
Citera
2020-05-11, 00:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad jag kan se så ser det fortfarande helt lugnt ut i Tyskland. Men visst kommer risken att öka nu när det lättas på restriktionerna.

"Antalet nya fall av coronasmitta ökar igen i Tyskland.

Beskedet från landets smittskyddsmyndighet kommer bara dagar efter det att regeringen och delstaterna enats om att lätta på vissa av de restriktioner som införts för att hindra virusets spridning.

Det så kallade R-talet (som anger hur många personer varje smittad själv smittar) har ökat till 1,1, enligt Tysklands federala smittskyddsmyndighet Robert Koch-institutet (RKI). Ett R-tal över 1 innebär att smittspridningen tilltar. Så sent som i fredags bedömde RKI att värdet låg på 0,83."

Blir väl tillbaka till lock-down eller köra på den svenska modellen.
Citera
2020-05-11, 00:37
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du har noll koll märker jag. Det kan jag garantera dig har hänt tusentals gånger. Det är mycket vanligare att en befintlig medicin visar sig vara effektiv än en helt ny.
Det märks att du inte arbetat med läkemedel

Klart att läkemedelsproducenterna vill sälja ut lager av gamla overksamma medel under förevändningen att dom fungerar mot något dom inte tillverkats för
Citera
2020-05-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tja, det var faktiskt du som började blanda in Stockholmssiffror när ämnet var antal smittade i Sverige.

Ett förtydligande var på sin plats då du verkade förvirrad.

Du verkar inte ha tänkt igenom resonemanget fullt ut. Smittan är mest utbredd i Stockholmsregionen. Den som länkade siffrorna tyckte att flockimmunitet var orimligt då endast 4.06% av befolkningen blivit smittade än så länge enligt siffror från UK. Men om 26% eller mer av befolkningen i Stockholms län blivit smittade, som studien från FHM indikerar, och bär på antikroppar eller minnesceller mot viruset så har smittan mycket sämre förutsättningar för att spridas. Den studien är alltså relevant för mitt resonemang.

Det verkar som att jag har irriterat dig och att det är därför du anmärker på det jag skriver utan att först tänka igenom vad det är jag försöker förmedla. Tror du att det kan stämma?

EDIT: Gick tillbaks och såg att det var ju du som hade resonerat på det där viset
Senast redigerad av CurbinDill 2020-05-11 kl. 00:47.
Citera
2020-05-11, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag minns inte att man införde några restriktioner eller förbjöd folksamlingar då.

Vilka restriktioner? Några få ska jobba hemifrån? Mer än 50 pers är ajjabajja?

Kollat ute livet i Göteborg? 😂😂 Fullt överallt
Citera
2020-05-11, 00:54
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Du verkar inte ha tänkt igenom resonemanget fullt ut. Smittan är mest utbredd i Stockholmsregionen. Den som länkade siffrorna tyckte att flockimmunitet var orimligt då endast 4.06% av befolkningen blivit smittade än så länge enligt siffror från UK. Men om 26% eller mer av befolkningen i Stockholms län blivit smittade, som studien från FHM indikerar, och bär på antikroppar eller minnesceller mot viruset så har smittan mycket sämre förutsättningar för att spridas. Den studien är alltså relevant för mitt resonemang.

Det verkar som att jag har irriterat dig och att det är därför du anmärker på det jag skriver utan att först tänka igenom vad det är jag försöker förmedla. Tror du att det kan stämma?

EDIT: Gick tillbaks och såg att det var ju du som hade resonerat på det där viset

Lär dig hålla dig till samtalsämnet om du kommenterar, eller starta en egen diskussion.

Jag skrev ett litet inlägg om senaste uppskattningen om antalet smittade i Sverige.
Då börjar du helt plötsligt dilla om antalet smittade i Stockholm, vilket är ointressant för 80% av Sveriges befolkning och således kan man anta 80% av tråddeltagarna.

Vänligen kliv ur din lilla bubbla.
Citera
2020-05-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Lär dig hålla dig till samtalsämnet om du kommenterar, eller starta en egen diskussion.

Jag skrev ett litet inlägg om senaste uppskattningen om antalet smittade i Sverige.
Då börjar du helt plötsligt dilla om antalet smittade i Stockholm, vilket är ointressant för 80% av Sveriges befolkning och således kan man anta 80% av tråddeltagarna.

Vänligen kliv ur din lilla bubbla.

Ja du verkar irriterad, så tråkigt för dig.
Citera
2020-05-11, 00:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Nynäshamn införde besöksstopp på äldreboenden före regeringen och öppnade en särskild covidavdelning dit smittade flyttats. På söndagen var den avdelningen tom.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7470274
Citera
2020-05-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
IHME skriver upp Sveriges siffror. Igen!

IHME beräknar 17337 döda svenskar 4 augusti. Vid worst case scenario: 76403 döda svenskar 4 augusti.

USAs regering använder sig av IHMEs modeller.

Och nu har IHME skrivit ner Sveriges siffror.

Citat:
Last updated May 10, 2020 (Pacific Time).
...
10,196 COVID-19 deaths projected by August 4, 2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in