Citat:
Ursprungligen postat av
Fröken_Sverige
Det här med att ta till med en överdriven våldsapparat när man griper folk som inte kommer från kriminella miljöer har jag sett polisen syssla med också i Sverige. Där har praxisen till och med fått ett eget namn:
chockhäktning. Tanken bakom är, vad jag begriper, att någon som inte är van vid att gripas av polisen skulle bringas ur balans och därigenom lättare erkänna det som lades h*n** till last.
Jag tror inte att det här chockhäktningskonceptet har varit så väldigt framgångsrikt i Sverige. Vad gäller det fall där jag först uppmärksammade det - gripandet av barnanestesiologien VL inne på barnkliniken på Astrid Lindgrens barnsjukhus - sprack det redan på att VL inte hade en aning om vad det var som förundersökningsledningen förväntade sig att hon skulle erkänna. Och på en hårdkokt affärsman som TH tror jag inte ett ögonblick att det skulle fungera, oavsett hur lite erfarenhet han tidigare har av att bli gripen av polis.
Att ett överklagande av en häktning går igenom visar, som allra minst, att förundersökningen har bedrivits med mycket små marginaler, och ger, som jag brukar uttrycka saken, förundersökningsledningen rejält med ägg på slipsen. Det är alltså, i vart fall i Sverige, mycket ovanligt att ett häktningsöverklagande går igenom. När, som här, ankan faktiskt flyger

är det mycket bekymmersamt för förundersökningen.
Men det som gör mig mest bekymrad, och faktiskt direkt upprörd, är att polisen ville gripa TH på nytt, direkt efter frisläppandet. Ingen svensk åklagare skulle komma på idén att ens överväga något sådant - om inte annat, så av det enkla skälet att det skulle ha lett till ett åtal för tjänstefel med troligt avsked som följd. Ett sådant gripande skulle ju ha inneburit att polisen annullerade Eidsivating lagmannsretts beslut, vilket skulle ha varit ett rent polisstatsbeteende. Nu satte statsadvokaten lyckligtvis P för de dumheterna, men jag undrar likafullt vad den här Hrenovica håller på med. Kör han med bosnisk rättssäkerhet, eller vafan är det fråga om?