2020-05-10, 22:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoopdigga
Ytterligare en anhörig till mig har varit smittad (konstaterat både via röntgen och provsvar från ”nästestet”). Trots att min anhöriga blev inneliggande på sjukhus med under 90 i saturation så har inte dennes partner blivit sjuk eller haft en tillstymmelse till symtom. Märkligt virus det här och jag hoppas det lugnar sig snart...
Fråga något om ni vill, svarar så gott jag kan.

Ja, det är väldigt märkligt hur det slår till. I min familj var alla sjuka utom en, som inte hade symtom överhuvudtaget.
Citera
2020-05-10, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Vissa klarar inte av ensamhet. Men idag har vi bättre möjligheter än någonsin att få kontakt med omvärlden. Då måste man ta till sig modern teknik först.

Tänker jag också. Det finns så mycket teknik idag. Telefon, Skype osv. F_n håll ut tills det finns vaccin tycker jag. Speciellt när man tillhör en riskgrupp.
Citera
2020-05-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi måste bara ta emot 10 000000 nya svenskar. Bara på detta sätt kan vi få Sveriges ekonomi att fungera.

Ok
Citera
2020-05-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Folkhälsomyndigheten säger sig ha en strategi som bygger på att medborgarna ska ta eget ansvar.

Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag har alltid uppfattat det där som en efterhandskonstruktion.

Smart !
Då kan man skylla på att medborgarna gjort fel, när det det här inte planar ut på länge !!
Citera
2020-05-10, 22:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ungefär så ja! Och detta motiverar i grunden inte de åtgärder som vidtagits i Europa!

Sverige: 90% av de hittills döda var över 70 år, av dessa bodde cirka hälften på "ålderdomshem" och av den andra halvan hade 23% hemtjänst.

Naturligtvis motiveras inte de rigorösa restriktionerna någonstans. Paniken och irrationella beslut kommer att leda till global massvält och allmän missär. EU som organisation överlever knappast detta heller
Citera
2020-05-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Aha, då är min slutsats att du tycker att det är ok med massdöd av äldre män. För om man bryter ner de över 3000 döda så är den övervägande delen äldre och män är något överrepresenterade. Inte ok för mig för de är någons farfar, pappa, morfar.
När det gäller behov av rehab så har det inte kommit några siffror än. Det är nog yngre förmågor. Vad gäller folk som ligger hemma i covid så får man hoppas att någon journalist ringer till försäkringskassan och frågar efter hur många som ligger sjuka och hur länge de varit sjuka. Borde börja synas i statistiken. Du vill att jag ska "bryta ner" siffror men det finns väldigt lite siffror att bryta ner. Dags för tredje statsmakten att börja efterfråga om även andra drabbade än bara dödstal.

Jag tycker inte det är OK att landet har avvecklat nästan allt vad beredskap heter, till förmån för ex.vis migration från mena. Äldrevården har halkat efter massor de senaste 20-30 åren, annat har prioriterats. Men den är inte helt dålig, som håller igång våra äldre med sjukvård och mediciner. Vad man dock måste förstå, är att det finns massor med äldre som varje år till slut dör av en infektion, vi har 100.000-tals äldre/äldre.

Du påstod att det var "massor" av smittade som blir tvingade till långa rehab., nu säger du att det inte finns siffror....var kom dina massor ifrån, det var vad jag ville veta, och svaret var att det vet vi inte.....
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då undrar man hur läkarna kan veta exakt när barnet smittades.
Smittspårning. Har du inte hört talas om det..? .
Det har tagits upp i massor av kommentarer i tråden, men du kanske inte läser kommentaterna utan bara hugger hejvilt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Barockt att lyssna på Agenda.

Obegripligt att folk inte klarar av att leva i karantän några månader utan att börja drabbas av psykisk ohälsa.

Vi i Sverige har bostäder, internet och butikerna har mat. Vi får gå ut och röra på oss, vi får handla kläder och elektronik om vi vill, vi får till och med gå på restaurang.
Psykisk ohälsa?? Herregud! I andra länder finns det folk som lever i krig och blir bombade i sina hem, men vi får psykisk ohälsa av att inte få ha studentfiranden eller konferenser...
Citera
2020-05-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyskland var ner i ett R-tal på 0,65 i onsdag, på lördag hade de ökat till 1,1.

Även i Sydkorea och Kina är oroliga för en andra smittvåg. Tänker man hålla på så där i flera år tills vi fått ett vaccin på plats?

Ja, det var nog lägre R0 tidigare, fel av mig. Men helt klart, det kommer att fortsätta med pendlingar upp och ner i flera år framåt i de flesta länder.
Citera
2020-05-10, 22:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vi i Sverige har bostäder, internet och butikerna har mat. Vi får gå ut och röra på oss, vi får handla kläder och elektronik om vi vill, vi får till och med gå på restaurang.
Psykisk ohälsa?? Herregud! I andra länder finns det folk som lever i krig och blir bombade i sina hem, men vi får psykisk ohälsa av att inte få ha studentfiranden eller konferenser...

Du skriver precis det jag tänker. Exakt så är det. Vi har inte haft krig på över 200 år i Sverige. Det har inte precis härdat folksjälen. När man tänker att vi har det skit (har folk i min närhet som närmast blir deprimerade för att man inte kan åka på semester) borde faktiskt rannsaka sig själva och ändå tänka att vi har det förbannat bra och faktiskt är närmast privilegierade. Vi har tak över huvudet, varma bostäder, vatten i kranarna. Maten kommer till dörren. El och television fungerar. Det är säkert att vistas utomhus och inga krypskyttar. Vad fan finns det att klaga över? Om 1 år finns det troligen ett vaccin. Slappna av och ta inga onödiga risker! Så tycker jag alla riskgrupper borde tänka!
Citera
2020-05-10, 22:12
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Man får psykisk ohälsa av lång tid av ovisshet och otydlighet. Hade styrande tidigt gått ut och sagt okej nu är det ett farligt virus och vi kör total lockdown en månad. Då hade man vetat och mentalt kunna ställa in sig. Nu har det varit två till tre månader av ett jävla limbo. Folk dör och folk sitter och fikar i samma stad. Man bah oookaaaajj
Citera
2020-05-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Bor inte hemma o försörjer mig själv ...

Försörjer dig själv genom att gå på a-kassa..
Du menar att vi som jobbar försörjer dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in