2020-05-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Var hittar du dessa siffror?

Jag som trott att https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ tar med föregående veckas siffror i innevarande vecka, dvs att siffrorna per vecka kan vara missvisande, men totalen på en månad stämmer?

Är jag genomkorkad och har blivit blåst?

Vecka 14,15,16 är det 1430 döda, enligt worldometers.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Skrolla ner till Antal döda i Sverige – dag för dag
Citera
2020-05-10, 14:47
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Munskydd säger de ju samma sak om i våra grannländer som Tegnell säger. Jag vet inte vad de går på men jag tror inte att deras myndigheter hänvisar till Tegnells egenräknade forskning.
Förmodligen rekommendation från någon byråkrat typ Girecke på WHO.
Någon där fick i uppdrag att göra en rekommendation om munskydd och för att rädda tillgång av munskydd för vården så sa man att munskydd bara fungerar på vårdanställda.
Citera
2020-05-10, 14:48
Bannlyst
Är denna "matematiker" också dum i huvudet??

5 Miljoner svenskar smittade i april

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Nu säger den dumma jävlen att 12.000 KOMMER dö i Sverige. Inte 12.000 kan komma att dö. Utan nu är det hugget i sten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lx0A/professorn-12-000-kommer-att-do-i-sverige

Kan någon förklara. Jag är ganska duktig på matte. Men får inte ihop "matematikerns"? Matte här.

Om hälften av alla svenskar var smittade i april! Nu är det en bit in i maj, och det är totalt 3300 döda. Hur kan komma upp till 12.000 då?

Är han dum i huvudet? Eller kan han inte ens matte för barn
Citera
2020-05-10, 14:49
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är ledsen att verkligheten gör sig påmint ibland.

Utan ekonomi kommer vi alla att dö..
Det är jag fullt medveten om och jag är fullt medveten om att efteråt kommer ekonomi att leda till konflikter. Oundvikligt.
Då kan man inte sitta på höga hästar och gnägga , titta vad bra vårt agerande var.
Dessa ord hjälper ingen.

Ska bli spännande att se om alla politiker är medmänniskor eller om det endast var fagra ord.
Fagra ord som slutar med konflikt där alla skyller på varandra.

Pandemin kommer inte enbart att döda människor med viruset.
Det mänskliga viruset kommer att döda fler.
Citera
2020-05-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta har ni kanske sett?

https://www.friatider.se/sverige-manga-ganger-fler-doda-och-samre-ekonomisk-prognos-grannlanderna

Hittar inte Norge i rapporten men det ser ut som Sverige är ett av de länder i Europa som kommer klara sig absolut klart bäst enligt kalkylen. Ett ljus i mörkret, tack för länken!
Citera
2020-05-10, 14:50
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja var en intressant läsning.

"I read a scientific study yesterday that concluded you have a 30% chance of dying if you end up in a British hospital with COVID-19. That’s about the same overall mortality rate as for Ebola in 2014 in West Africa. "

Lite skevt att jämföra generell dödlighet hos en farlig sjukdom, med dödlighet hos hospitaliserade patienter i en sjukdom där de allra flesta inte behöver uppsöka sjukhusvård.
Citera
2020-05-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jo "deras " siffror kommer att öka, vad du inte vågar se är att våra OCKSÅ kommer att öka,
i totalt antal döda alltså.

man kan INTE räkna en viss minskning från väldigt höga tal som en seger, vilket FHM verkar försöka göra, det dör ju för fan fortfarande betydligt fler här än "där" och komemr att göra så mycket länge än.

Vad jag inte vågar se? Vad pratar du om? Läs vad jag skriver och sluta hitta på vad jag skriver.
Citera
2020-05-10, 14:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Problemet är att vanligt folk utgår från felaktiga premisser. Om ett munskydd t.ex. ger 18% bättre skydd, varför inte använda det? Ja, det låter ju självklart, men det tar inte hänsyn till faktorer som att en del får övertro på dom och börjar besöka sina gamla föräldrar etc. I det enskilda fallet hjälper det vid ett test, men FHM tar hela tiden ett helhetsperspektiv. Social distansering och handtvätt är fortfarande det viktigaste. Och det är faktiskt som Tegnell säger. Det finns inga större studier som visar att det har positiv effekt. Vilket kan tyckas konstigt, men så är det.

Ett återkommande tema här på forumet är att sjukvården minsann har munskydd vilket bevisar att det fungerar. Ja, det fungerar i sjukvården men det är för att man använder sig av munskydd på ett helt annat sätt. För det första så kasseras de efter användning. För det andra så vet personalen om hur man tar av och sätter på sig munskydden utan att kontaminera dom. Om du tar av ett munskydd felaktigt. T.ex. sätter en del av ett finger på insidan av masken och sedan tar på dig munskyddet en timme senare när du ska springa ut på stan igen. Då har du virus som ligger inuti masken och som du andas in hela tiden. En del människor kommer att fixa detta. Sätta på masken rätt och ta av den rätt, köpa in stora mängder masker och kassera dom vartefter. Men dom människorna är inte problemet i första hand, för de är säkert bra med handtvätt och social distansering ifrån första början. Problemet är alla dessa (majoriteten) som slarvar.
Om vi kunde lära majoriteten att tvätta händerna kan vi lära dem att använda munskydd på ett korrekt sätt. Det krävs ingen civilingenjörsexamen för munskyddshantering och de som ändå hävdar det sitter på alldeles för höga hästar jämfört med sina medmänniskor.

Även om säkerheten inte blir 100% med civila munskydd så är den alltid högre än 0% vilket blir resultatet av att inte bära munskydd. Hur många smittade skulle vi haft om alla burit munskydd sen januari? Det går naturligtvis inte att svara på men jag är extremt säker på att talet skulle varit lägre än idag. Det är ju själva fan att alla allvarliga saker som kräver åtgärder alltid slutar som debattunderlag för urtråkade curlingsvennar som aldrig stött på en motgång i hela sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja. Man kan ju fråga sig varför läkare, sjukpersonal och tandläkare sen urminnes tider haft munskydd om det inte hjälper.

Det är som att säga att gasmask inte hjälper mot gas.

Det är för att skydda sig mot Coronavirus som tandläkare haft munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är dock helt logiskt att deras siffror kommer öka.

Hur många smittade fanns det i Sverige från början? Det räckte iaf för att skapa dagens situation. Våra grannländer kan inte börja leva som vanligt innan viruset är helt borta.

Norges Tegnell säger emot dig:

Vi tänker väl att vi inte ska få en puckel längre fram. Vi hoppas att vi kan undgå det och bara få små vågor som vi kan slå ned igen med de strategier vi har som har visat sig vara effektiva, (AB livefeed för en stund sen).

Han tror inte de nordiska länderna kommer ligga lika framöver.

Insup optimismen och den friska rena norska luften och låt den skölja bort neggo-mentaliteten...
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Snarare är det så att ingen gjort något vaccin emot ett förkylningsvirus därför att t.ex symptom mm rinnande näsa, som just orsakas av ett coronavirus, en kusin till SARS-COV2, är så milt att t.o.m våra mest sköra och sårbara på äldreboendena klarar av det utan allvarliga konsekvenser.

Ja så är det, men killen jag svarade menade att den som uppfinner ett vaccin mot förkylningsvirus kommer bli rik, och jag förklarade varför ett sådant vaccin inte kommer leda till så mycket gott ens om det lanseras.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är denna "matematiker" också dum i huvudet??

5 Miljoner svenskar smittade i april

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Nu säger den dumma jävlen att 12.000 KOMMER dö i Sverige. Inte 12.000 kan komma att dö. Utan nu är det hugget i sten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lx0A/professorn-12-000-kommer-att-do-i-sverige

Kan någon förklara. Jag är ganska duktig på matte. Men får inte ihop "matematikerns"? Matte här.

Om hälften av alla svenskar var smittade i april! Nu är det en bit in i maj, och det är totalt 3300 döda. Hur kan komma upp till 12.000 då?

Är han dum i huvudet? Eller kan han inte ens matte för barn
Tycker du det låter rimligt att halva befolkningen var smittad i april?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in