2020-05-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
:-)
Det är rätt fascinerande att vi har så olika syn på saker och ting. Min uppfattning är tvärtemot det du säger. Jag säger dock inte att du har fel, bara att jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker FHM alltid hänvisar till vedertagen forskning i sina beslut. Sen saknas det forskningsrön i flertalet områden som detta berör, men jag känner inte att andra länder tar stöd i forskningen för att ta beslut om åtgärder. Jag upplever det som att det mer är politiskt baserade beslut grundade i att ingen politiker vill visa sig handlingsfattig.
Detta är min personliga uppfattning. Du behöver inte kalla mig för idiot eller nåt. Vi har helt enkelt olika filter i hur vi tolkar utvecklingen.

Vilka då?
Ta munskydd tillexempel.

Alla uttalanden Tegnell gjort är hans egna påhitt.

Vedertagen forskning visar att Sverige gjorde fel initialt. Den forskningen var också redan publicerad då. Har FHM något stöd för vår taktik? Speciellt då det inte fanns en fastslagen immunitet just då. Och det gör det inte nu heller..
Citera
2020-05-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ifall en epidemi får svepa genom samhället, så kommer resultatet att bli flockimmunitet. Men priset kan bli mycket högt. Vill vi betala priset?

Med den teknik som finns tillgänglig idag, så skulle vi kunna uppnå flockimmunitet mot HIV. Det enda som behövs, är att alla människor infekteras med viruset. Ett fåtal människor saknar mottaglighet för HIV. Dessa skulle överleva. Resten skulle försvinna från Jordelivet. Resultatet skulle bli flockimmunitet bland överlevarna.

Låter flockimmunitet som en bra strategi? Det kommer onekligen att fungera.

Det är ingen strategi. Det kan bli kostsamt innan man uppnår det, beroende på ev medicinering eller vaccin. Men det funkar alltid.
Vad gäller HIV så förstår jag inte ditt resonemang. Det finns utmärkt behandling för HIV där ingen behöver dö.
Citera
2020-05-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ja. Smittspridning i skolan kommer oundvikligen att leta sig fram till riskgrupperna. Skolan bör stängas tidigt under epidemin, för att stoppa smittspridningen innan den når fram till riskgrupperna.

- Jaså? Är äldrevården beroende av Prao-elever från högstadiet?

Eller tänker du på att elevernas föräldrar måste vara hemma och ha uppsikt över barnen ifall skolan stänger? Det är en legitim invändning enbart beträffande dom yngsta årskurserna. Det är helt vansinnigt att elever i årskurs 4 - 9 har närvaroplikt i skolan, med hänvisning till att föräldrarna annars behöver vara hemma. Vem tänker ut så galna tankar? Elever i årskurs 4 - 9 kan vara hemma ensamma, utan konstant tillsyn under dagarna.

- Är Covid-19 ofarligt för barn? Hur stor är risken för bestående skador?

- Vet man att Covid-19 ger bestående immunitet efter att man har gått igenom en infektion?

- Utgör skolelever 30 procent av personalen inom viktiga samhällsfunktioner?

- Covid-19 har blivit ett långsiktigt problem på grund av Anders Tegnells idiot-strategi.

Att vi har omfattande spridning, är för att Anders Tegnell har fått som han ville. Smittskyddsmyndigheterna i övriga Europa är med-skyldiga till att Covid-19 har fått starkt fäste.
Grundskolebarn kan inte vara hemma själva, i det generella fallet. I synnerhet kan de inte ansvara för hemstudier och upprätthållande av social distansering till kompisarna.

30% av arbetsstyrkan inom vård och omsorg har för- eller grundskolebarn, ja.

Det finns absolut inget som tyder på att barn skulle få bestående men av COVID-19, nej.

Livslång immunitet, nej, men ditt immunförsvar kommer att känna igen viruset och bilda antikroppar omedelbart vid upprepad sjukdom. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död, om du får sjukdomen igen som gammal. Så blev det exempelvis vid H1N1, där äldre visade sig ha ett förvånansvärt gott skydd tack vare att de haft asiaten som barn.
Citera
2020-05-10, 14:40
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Vem kommer att besöka Corona-sverige i framtiden? Reseförsäkringsbolagen kommer inte täcka kostnader för coronavirus. Spiken i kisten för turistnäringen i Sverige som är beroende av utländska turister?

Utländska 60+ och pensionärsresenärer kommer att resa inom sina länder eller till virusfria länder.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/09/over-60s-warned-may-not-able-holiday-overseas-year/
Many travel insurers will not cover coronavirus, which is now categorised as a 'known event'
Citat:
Insurers stopped selling travel insurance when the coronavirus pandemic broke out in March, but policies are now reintroduced with key changes made to them. The new policies define Covid-19 as a “known event,” which means that any cancellation claims related to the illness will no longer be covered. This will potentially have a greater impact on travel plans for those over the age of 60, the age group most at risk from the deadly virus and therefore most likely to cancel vacations in the event of a second infectious wave. Experts fear that the new exclusion will last until a vaccine comes into play, which is at least a year from now.
Paul Charles, who works for the travel consultancy The PC Agency, told the Sunday Telegraph: “Anyone over the age of 60 will be reluctant to travel until there is a vaccine in mass production, at least one year away.
“They will be worried about being in a country where the virus could re-emerge, overwhelming health systems and possibly leading to border closings in the short term.”
He added that any insurance that fully covers the virus is likely to be very expensive and that retirees should most likely be content with a national vacation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Per capita.

Ännu en som lallar om " vi får se om nägra år..."

iofs har du rätt men det är nog mer en snuttefilt, en tröstnapp, och skyddsmekanism som de/du har som envist försvarar vår strategi.

Jag sätter allt på att våra jämförbara grannländer fortfarande om 1 år har betydligt mycket lägre dödstal per capita än vi har. Finns inget i vetenskapen som säger något annat.

Det är dock helt logiskt att deras siffror kommer öka.

Hur många smittade fanns det i Sverige från början? Det räckte iaf för att skapa dagens situation. Våra grannländer kan inte börja leva som vanligt innan viruset är helt borta.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.
Hur vet du om de gjort nytta eller ej? Bara för att det saknas data kan du inte fylla tomrummet med ditt egna svammel. Smittspridningen kanske skulle ha varit kolossal om tyskarna inte hade använt munskydd, vad vet du om den saken?
Citera
2020-05-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Intressant, Tegnell svarar på fråga om varför de är så otydliga med rekommendationer om munskydd och visir att: det ska vara otydligt!
!!
Sen lämnar han över till inkompetenta chefer i vården att fatta beslut om lämplig smittskyddsutrustningsnivå. Helt otroligt!
Den här myndigheten är en katastrof.

Men Tegnell kom ihåg att säga att det är förskräckliga siffror om de 3000 döda. Jag har noterat att han gör det nuförtiden sedan någon vecka tillbaks. Tror han har medietränats, kanske har han jobbat bort ovanan att hosta i handflatan också? Så det går åt rätt håll, men långsamt. Fint att se utvecklingen från katastrof till något mer normal.

"Fint" att en person som helt klart har det högsta ansvaret för corona hantering , måste nu tränas och utbildas att uppföra sig mera korrekt. Finns de några andra områden, där han måste utbildas och tränas? Statistik? Slutledningsförmåga? Tillförlitlighet ? Etik? Empatisk förmåga? Fint, betala gubben dyra utbildningar plus terapi så är han någorlunda kompetent när det är dags att gå i pension.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du får väl komma hit om 1 år och se hur fel du har, då också.

Du kommer inte att behöva vänta ens i ett år för att se hur fel du har. Det räcker nog med några månader till för att det skall visa sig.

Under tiden får du väl fortsätta att förtala Sverige, som det värsta rysstroll, patetiskt!
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
08:24
Så vet man om munskydden faktiskt skyddar eller ej
Ja dom skyddar men eftersom Tegnell inte kan erkänna att han haft fel i frågan - ljugit för att göra det lätt för sig - då fantiserar han att människor plötsligt slutar tvätta händerna om de bär visir eller munskydd. Så där är vi nu.
Nästa steg blir att rekommendera munskydd utan att låtsas oroa sig att människor slutar tvätta händerna när de bär munskydd och så är reträtten fulländad och man kan börja låtsas att det var FHMs självklara ståndpunkt hela tiden att munskydd är ett enkelt billigt extra lager av skydd som det är bra om man vill använda på tex kollektivtrafik, buss osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vilka då?
Ta munskydd tillexempel.

Vedertagen forskning visar att Sverige gjorde fel initialt. Den forskningen var också redan publicerad då. Har FHM något stöd för vår taktik? Speciellt då det inte fanns en fastslagen immunitet just då. Och det gör det inte nu heller..

Bra idé, låt oss ta frågan om munskydd vs. forskning. Jag antar att du har några fakta att lägga på bordet kring den forskning du hänvisar till. Att hänvisa till vad andra länder gör duger inte som bevis.
Jag inväntar med spänning.
Citera
2020-05-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Intressant, Tegnell svarar på fråga om varför de är så otydliga med rekommendationer om munskydd och visir att: det ska vara otydligt!
!!
Sen lämnar han över till inkompetenta chefer i vården att fatta beslut om lämplig smittskyddsutrustningsnivå. Helt otroligt!
Den här myndigheten är en katastrof.

Men Tegnell kom ihåg att säga att det är förskräckliga siffror om de 3000 döda. Jag har noterat att han gör det nuförtiden sedan någon vecka tillbaks. Tror han har medietränats, kanske har han jobbat bort ovanan att hosta i handflatan också? Så det går åt rätt håll, men långsamt. Fint att se utvecklingen från katastrof till något mer normal.
Han pratar mer och mer om totalaiffran nu än dessa idiotiska dygnsiffror som inte stämmer utan korrekt data inmatad.
Citera
2020-05-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vilka då?
Ta munskydd tillexempel.

Munskydd säger de ju samma sak om i våra grannländer som Tegnell säger. Jag vet inte vad de går på men jag tror inte att deras myndigheter hänvisar till Tegnells egenräknade forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in