2020-05-10, 09:31
Medlem
Milldues avatar
Jag söker efter något vettigt tangentbord som har tangenter med belysning underifrån.
Det verkar mest finnas tangentbord med färgad "bakgrund" dvs området under tangenterna har belysning men tangenterna i sig släpper inte igenom ljuset (bokstäverna)

Detta gör det än svårare att se tangenterna då kontrasten mellan ljus och mörker ökar.
Så det jag söker är tangentbord där själva bokstäverna är genomlysta.

Det skall användas av lite olika personer med varierande tangentbordsvana i mörk verkstadsmiljö
Användarna är även av väldigt skilda åldrar och "ögon". Har hittat en bra skärm för ä ndamålet men haft problem med just tangentbord då folk beklagat sig att de har svårt att se bokstäverna.

Gärna till vettiga priser (rör sig om 5-6st tangentbord) Kan vara "vanliga billiga" eller mekaniska.
Kan redan nu säga att extern belysning inte fungerar då detta har prövats med LED lampa som lyser över tangentbordet.

Tacksam för alla tips och ev. länkar.
Citera
2020-05-10, 09:43
Medlem
Loamigads avatar
jag kör med https://www.inet.se/produkt/6607921/logitech-g610-orion-red-mx-red
verkar ha utgått, men det hade funkat för dina ändamål om du lyckas hitta en.
Citera
2020-05-10, 09:43
Medlem
pompom123s avatar
Ehm?

Är jag helt dum i huvudet, eller kanske inte förstår din frågeställning.
Dem flesta gaming tangentborden idag har bakgrundsbelysning. Och där lyser tangenterna igenom.
Finns en hel drös med olika varianter.

Använder mig själv av ett logitech g610 just nu, och man ser tangenterna utan några som helst problem.
Utveckla gärna om jag är helt ute och cyklar.
Citera
2020-05-10, 09:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
jag kör med https://www.inet.se/produkt/6607921/logitech-g610-orion-red-mx-red
verkar ha utgått, men det hade funkat för dina ändamål om du lyckas hitta en.

Verkar som om bokstäverna är tryckta i vitt och att ljuset inte lyser igenom dem underifrån?
eller finns tangentbordet i olika utföranden?
Citera
2020-05-10, 10:05
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Verkar som om bokstäverna är tryckta i vitt och att ljuset inte lyser igenom dem underifrån?
det lyser igenom, texten/trycket är genomskinlig så det lyser på ganska bra.
Citera
2020-05-10, 10:12
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loamigad
det lyser igenom, texten/trycket är genomskinlig så det lyser på ganska bra.

OK intressant får kolla ebay eller amazon..
Citera
2020-05-10, 10:14
Medlem
pompom123s avatar
Citat:
Som jag skrev använder jag det tangentbordet i skrivande stund. Om du inte skulle se tangenterna med det där tangentbordet är det tyvärr fel på dina ögon. Inte tangentbordet i sig.
Citera
2020-05-10, 11:56
Moderator
memymos avatar
Kör själv med dessa i min setup https://www.inet.se/produkt/6600648/razer-blackwidow-elite-yellow

Det lyser både på tangenter och under så i mörkt rum är det inga problem att se vad som står.

Filmade i mörker på hur det lyser igenom. https://www.youtube.com/watch?v=uv7YN430TUY (för olika profiler, man behöver inte ha det så)
Citera
2020-05-10, 12:41
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det verkar mest finnas tangentbord med färgad "bakgrund" dvs området under tangenterna har belysning men tangenterna i sig släpper inte igenom ljuset (bokstäverna)

Står det bakgrundsbelyst så menar de att tangenten är upplyst "bakifrån" (underifrån).

Det är nog externt litet fåtal blufftillverkare som skulle få för sig att bara trycka vit text på svart plast och kalla tangentborden bakgrundsbelysta. Jag kan inte ens tänka mig att tangentbord på Netto är så billigt gjorda.

Däremot är det många billigare tangentbord som använder en genomskinlig plast som de sedan trycker dit allt det svarta runt om bokstäverna. Istället för att trycka bokstäverna trycker man alltså allt utom bokstäverna. Dessa har problemet att de riskerar bli utslitna snabbare än riktigt gjorda tangentbord. När du slitit bort svarta färgen så börjar de släppa igenom ljus så du inte ser bokstaven längre.

Helst ska du ha tangenter som kallas för "double shot". Det betyder, när det gäller bakgrundsbelysta tangentbord att man gjutit tangenterna i två omgångar, med både svart plast, och med genomskinlig plast. Även om du lyckas slita ner lika mycket som motsvarar ett lager färg, kommer det med sådana här tangenter bara komma fram ny plast som ser lika dan ut som den du slitit bort.

Med allt detta sagt, så är det många tangentbord som lyser upp basen/botten väldigt mycket också. Detta tycker vissa är ballt. Men det kan nästan blända lite. Så förmodligen vill du hitta tangentbord där basen under, som syns mellan tangenterna, är svart, och som också har en ordentlig ram runt tangenterna, för att skärma av ljuset. Bakgrundsbelysta tangentbord med vit bas och ingen ram runt tangenterna alls ska du nog undvika.

Till detta kommer så klart detta med känslan. Om du vill ha lätta eller tröga tangenter? Med eller utan ett klick i tangenterna? Det är ju dock utanför den här trådens ämne. Men missa det inte. Fundera på vad du föredrar? Har du något tangentbord idag som du gillar, försök hitta data om vilka slags brytare (switches) det sitter i det.

En annan viktig grej att fundera på, om du köper ett tangentbord med flera färger och som kan blinka, är vilket operativsystem du ska köra, och om du vill eller kan installera extra mjukvara från tangentbordstillverkaren på maskinen. Om du ska koppla det till en jobbdator tex, kan du kanske inte installera vad du vill på maskinen. Kolla upp vilka möjligheter tangentbordet har utan deras egna mjukvara. Många ger i alla fall vissa möjligheter att styra färger och blinkande genom speciella tangenbordskombinationer på tangentbordet självt, och du behöver då kanske inte extra mjukvara för att ställas in som du vill.

Försök också ta reda på om de alltid börjar med ljuset på eller av, valfri färg, eller alltid något hemskt regnbögsdemoprogram efter strömavbrott eller transport.

Om du inte har möjlighet att prova själv. Kolla recensioner på youtube tex, på de du överväger. Läs även bruksanvisningar om du hittar. Lycka till.
Senast redigerad av henriko 2020-05-10 kl. 12:43.
Citera
2020-07-08, 12:23
Medlem
yz44s avatar
Köpte nyss en Qpad MK40 bakgrundsbelyst tangentbord på Mediamarkt.
Köp absolut INTE, det är värdelöst. I ett upplyst rum syns inte vad det står på tangenterna.
Dessutom lyser det mer mellan tangenterna vilket inte gör det enklare att se.
Betraktningsvinkeln är ett begrepp jag inte trodde att jag skulle använda när det gäller ett tangentbord, men möjligheten att se tangenterna minskar kraftigt med ökande vinkel. Så det är konstruerat för mörka rum och för de som sitter med huvudet rakt över tangentbordet.

Jag får se om jag kan få igång mitt gamla som råkade ut för ett glas juice.
Annars får det bli att köpa ett annat, detta var bortkastade pengar.
Citera
2020-07-08, 13:54
Medlem
yz44s avatar
Tog en timme men nu har jag plockat isär mitt gamla tangentbord.
Diskat de tangenter som krånglade samt rengjort där de satt.
Satte tillbaks dem och testade, två krävde en omgång till innan jag var nöjd.
Så nu är det i fullt fungerande form igen.

Är ett enkelt tangentbord (Trust) med välfungerande bakgrundsbelysning,
utan belysning under tangenterna och med tre färgval.
Tangenterna är även enklare att se utan belysning än det nya var med belysning.
Inga problem med någon betraktningsvinkel här inte, allt syns klart och tydligt.
Citera
2020-07-08, 15:07
Medlem
Citat:
Jag söker efter något vettigt tangentbord som har tangenter med belysning underifrån.

Detta gör det än svårare att se tangenterna då kontrasten mellan ljus och mörker ökar.
Så det jag söker är tangentbord där själva bokstäverna är genomlysta.

Det skall användas av lite olika personer med varierande tangentbordsvana i mörk verkstadsmiljö
Användarna är även av väldigt skilda åldrar och "ögon". Har hittat en bra skärm för ä ndamålet men haft problem med just tangentbord då folk beklagat sig att de har svårt att se bokstäverna.

Gärna till vettiga priser (rör sig om 5-6st tangentbord) Kan vara "vanliga billiga" eller mekaniska.
Kan redan nu säga att extern belysning inte fungerar då detta har prövats med LED lampa som lyser över tangentbordet.

Tacksam för alla tips och ev. länkar.

EDIT: Det var inte belyst. Mitt fel.

Här har du mitt, tror det är det billigaste du kan hitta på de mest populära marknadena med de egenskaperna du beskriver...
https://www.inet.se/produkt/6600101/logitech-g413-carbon

Finns även i grått med vit belysning.
Senast redigerad av Kepler-22b 2020-07-08 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in