Citat:
Ursprungligen postat av
Emmvalentine
Så sant så sant .. men för att våga måste man ju testa ... Går det så går det, annars är det en lärdom. Ålder och drivkrafter styr såklart in.
opposite attracts säger jag bara ...
Jag har absolut inget emot Lennies och Mergims relation, det är deras liv och deras val. Jag bara noterar det som jag ser och skriver om vad jag tycker. Alla har en bild om sin kärlekssaga, många tror sig att ha det som krävs för sin egen saga men ytterst få har den mognaden som krävs för en vuxen parrelation.
Det är bra att Amilia har insett att hon inte kan bli kär som andra. Enl henne är Lennie av samma sort. Det finns många andra som hon som bara skyller på att de inte hittat den rätte än när de misslyckas i sina relationer, utan att inse att de inte kan bli kära. En bra och vanlig ursäkt för den bristen är att man alltid "blir kär" i omöjliga objekt och då blir det ju inget när den andre inte vill. Då behöver man inte känna av sin egen brist, man lägger hela skulden på den andre. Och man fortsätter hela livet att "bli kär" i fel person i värsta fall. De som kan älska och bli kära hittar alltid ngn likadan och blir ett par.