2020-05-09, 20:25
Medlem
Om Covid-appen, intressant

Stort intresse för covid-app
123 000 personer har laddat ner den app som Lunds universitet lanserat för att kartlägga spridningen av covid-19.

Forskarna har dock använt beräkningsmetoder från Storbritannien som tittar på symtombilder med flera symtom. Dessa tyder på att 1,5–3,5% procent av befolkningen mellan 18 och 70 år skulle vara positiva för pågående covid-19 om de testades i dag.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/stort-intresse-for-covid-app/
Citera
2020-05-09, 20:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte varför de inte gör det. Men det är något som inte diskuteras särskilt mycket i västerländsk media. Jag vet inte hur mycket forskning det finns på långsiktiga skador av Covid 19?

Jag läste en artikel nyligen om en 55 årig läkare som inte kunde gå eller prata efter intensivvård för sjukdomen. Nu genomgick han rehab för att återfå sina funktioner.
Det lär nog vara många fler som kommer att behöva det.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Såg en läskig video på Aftonbladet eller Expressen om en i grunden väldigt frisk 38 åring som inte heller kunde gå efter att ha legat nedsövd i respirator i 3 veckor med Covid 19. Det var riktigt otäckt då killen hade bra fysik innan han blev sjuk. Hann satt i rullstol nu och rehabtränade för att lära sig gå igen.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag tillhör den yngre åldersgruppen i samhället, det vill säga under 35.

Jag måste medge att jag inte har tagit viruset på allvar vid början, eftersom jag inte är tjock, har inte diabetes, högt blodtryck och så vidare.

Däremot började jag ta viruset på allvar efter att jag började läsa om virusets permanenta skador. Viruset kan ge permanenta lever och/eller hjärtskador. Jag tror att FHM borde varna människor för covids långsiktiga konsekvenser. Jag undrar varför de inte gör det? Beror det på att det inte finns tillräckligt med bevis på att viruset kan ge permanenta skador?

FHM har nog undvikit det ämnet då det viktigaste för dem under hela pandemin varit tillgången på IVA-platser. Deras taktik skulle ifrågasättas än mer om det kom fram hur många som får men för livet.

Men jag tror den debatten kommer när rehab-avdelningarna fylls med covid19-offer. Jag skulle vilja se siffror på hur många som fått långsiktiga eller permanenta skador men överlevt.
Citera
2020-05-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Problemet är att kanske inte en 60 procentig flockimmunitet räcker då. 40 procent har inte haft covid-19 då, och när 1,6 miljoner som är 70 år eller äldre tillkommer.

Men det har även kommit en undersökning som visar att även vid en flockimmunitet på 40 procent så minskar smittspridningen mycket:

https://arxiv.org/abs/2005.03085

Ja räcker och räcker. 0% flockimmunitet kommer att räcka. Människor är inte skapta för att sitta och ruttna i sin ensamhet.

Ju mer immunitet desto säkrare är riskgrupper förstås och förhoppningsvis kan Sverige låta folk leva igen snabbare än andra.
Citera
2020-05-09, 20:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Källa?

Här är en källa:

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/
Citera
2020-05-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Det är många som gnäller på Tegnell. Men om alla hade gjort som han sagt skulle det inte vara så många döda. Jag har hört flera mindre begåvade som gått till jobbet för de har bara varit lite förkylda. De var minsann inte oroliga. De hade ingen jävla corona. De visste minsann hur en influensa kändes. Jag sa till flera av dem att de ska vara hemma om de så bara är lite snuviga. Då fnös de bara åt mig. De drog till jobbet som vanligt. Vissa hävdar att de inte har råd att stanna hemma så de jobbar ändå.
Likaså på äldreboenden där de tar in muslimkärringar mm. som inte fattar ett jävla dugg. De går till jobbet fast de är sjuka. Chefen skickade hem en av dem och sa att hon inte fick komma tillbaka förrän 2 dagar efter att hon blivit helt frisk. Det tog hon som semester. Hon reste runt i länet och sprang i butiker och tog en massa selfies både här och där.

Efteråt blev hon kallad upp till chefen och fick skäll. Hon svarade att det var sååå tråååkigt att vara hemma i lägenheten.
Folk beter sig likadant över hela landet.
Därför tuggar ju smittan vidare.

Min frus syskon åker fortfarande till föräldrarna som är 78 och 82 år flera gånger i veckan. Vi är inte sjuka säger dom.
Det är inte Tegnells fel att folk är dumma i huvudet. Det är bara synd att han inte har haft med det i beräkningarna.

Varför är man omgiven av idioter

Ungefär så fungerar det, Det är ju därför att Tegnell hade behövt säga att man dör om man öppnar munnen i en butik, då kanske det hade fungerat. Men han är ju bara en idiot som inte förstår att idioter inte förstår.
Citera
2020-05-09, 20:32
Medlem
Grupp kommer att ställas mot grupp, kommun mot kommun.

Citat:
Antalet 80-plussare väntas öka med 50 procent mellan åren 2018 och 2028. Redan före coronakrisen såg läget kärvt ut på många håll i kommun-Sverige. Nu är skatteintäkterna på väg mot ”en kollaps” och kostnaderna för exempelvis socialbidrag väntas öka med 30 procent fram till år 2021.
Även om regeringen i år skjuter till 22,5 miljarder extra till kommunerna ser framtiden tuff ut för välfärden.

Citat:
Allt tyder tvärtom på att villkoren inom äldreomsorgen kommer att försämras: det demografiska trycket, personalbristen, den kommunala ekonomin i spåren av coronakrisen och de politiska prioriteringarna där äldre kommer sist.

Citat:
När Löfven ändå är i farten får han gärna avlasta kommunerna från de kostsamma LVU-placeringarna av minderåriga kriminella liksom ta fram en plan för att minska antalet nyanlända. En ny studie visar att en majoritet av de utrikes födda aldrig blir självförsörjande, vilket tynger den kommunala ekonomin på många håll.

Kolumnisten Anna Dahlberg tog en tjuvstart och berättar hur framtiden för våra äldre kommer att se ut.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/bristerna-inom-aldrevarden-beror-pa-politiska-val/
Citera
2020-05-09, 20:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag tillhör den yngre åldersgruppen i samhället, det vill säga under 35.

Jag måste medge att jag inte har tagit viruset på allvar vid början, eftersom jag inte är tjock, har inte diabetes, högt blodtryck och så vidare.

Däremot började jag ta viruset på allvar efter att jag började läsa om virusets permanenta skador. Viruset kan ge permanenta lever och/eller hjärtskador. Jag tror att FHM borde varna människor för covids långsiktiga konsekvenser. Jag undrar varför de inte gör det? Beror det på att det inte finns tillräckligt med bevis på att viruset kan ge permanenta skador?

FHM utför den uppgift de tilldelats av Sveriges styrande regim. Deras enda uppgift är att hålla undersåtarna lugna. Sveriges styrande valde fel väg. Medvetet. De har aldrig tänkt stänga landet. Därför går allt ut på att hålla massan lugn. Då kan man inte börja upplysa folket om sådant som permanenta skador.

"Håll er lugna, det här är bara en vanlig förkylning, inget att bry sig om, fortsätt arbeta och betala skatt."

Sveriges resurser är slut. Ladorna är tomma. Pengarna har gått och går till "annat".
Citera
2020-05-09, 20:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Grupp kommer att ställas mot grupp, kommun mot kommun.

Kolumnisten Anna Dahlberg tog en tjuvstart och berättar hur framtiden för våra äldre kommer att se ut.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/bristerna-inom-aldrevarden-beror-pa-politiska-val/

Skriver du om den framtida situationen i lockdown länderna?
Citera
2020-05-09, 20:35
Medlem
Tegnell är en ärlig o fin människa.
Citera
2020-05-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Ungefär så fungerar det, Det är ju därför att Tegnell hade behövt säga att man dör om man öppnar munnen i en butik, då kanske det hade fungerat. Men han är ju bara en idiot som inte förstår att idioter inte förstår.
Nej det hade behövts skarpa regler på en hel del områden och inte bara rekommendationer som folk i gemen bara skiter i.
Citera
2020-05-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Lukasjenko i Vitryssland har exakt samma strategi som Sverige, dvs att inte göra någonting egentligen åt saken utan låta smittan sprida sig fritt.
Vem, i Sverige, har rekommenderat sprit och traktorkörning mot Corona?
Vilken strategi har Vitryssland?
Citera
2020-05-09, 20:36
Medlem
Många gapar om att det är värst i Sverige av alla länder.
Då måste det ju vara hur lugnt som helst i resten av världen.
Nåt som inte stämmer med det här.

Sup och sug mina damer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in