2020-05-09, 18:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk att du av alla skulle låta som de värsta Myrdalare om folkhygien och välfärdsstat.

Inget civiliserat land tillåter ens att ställa sådana frågor mot varandra. Det trodde jag att vi hade gjort oss av med sedan 75 år tillbaka.

Ja, det är synd att inte den unga och friska delen av befolkning blev drabbad den här gången. Vi får hoppas att viruset nu muterar och slår mot unga vuxna i höst.

Vi lär då se andra politiska beslut och förhoppningsvis andra politiker som fattar dem.

Framförallt lär vi inte höra något från politiska taltrattar som dig som saknar de mest basala kunskaper i ämnet de pratar om.

Otur för dig, att du inte känner till att såväl sjukvården, FHM, Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Naturvårdsverket m fl. gör kalkyler och bedömningar som rör människoliv och människors hälsa. Så har man alltid gjort, vilket gäller i alla utvecklade länder

Men till skillnad ifrån de flesta länder har FHM ett bredare och mer långsiktigt perspektiv än motsvarande myndigheter i många andra länder.

Deras folkhälsomyndigheter/smittskyddsmyndigheter ägnar främst åt smittskydd i snäv bemärkelse. Där inte så är fallet har politikerna, i vissa lockdown länderna, kört över och ignorerat de egna experternas råd, typ som i Danmark och Finland. Detta tolkar dumbommarna på flashback, samt vissa lika blåsta svenska politiker och journalister i Sverige som "handlingskraft".
Citera
Medlem
Hur går det utökandet av testkapaciteten? Var snack om 100k tester i veckan i mitten av maj. Börjar närma sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag gissar att det var fler än så. Men de slängde väl ifrån sig knarket när landsfiskalen dök upp.

Troligtvis var den som haffades svensk. Svenskar brukar reagera långsamt vid nödsituationer ;-)
Citera
2020-05-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Röker man får man acceptera att man kan dö i förtid.
Du kan även vinna på Lotto- om du spelar...
Citera
Medlem
Citat:
Du jämför alltså corona med rökning.

Varför kan man inte jämföra Corona med rökning?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Han skrev exakt samma sak som ni har skrivit i tråden 250 000 gånger. Bytte bara ut Corona mot rökning.
Ja för det är ju ingen skillnad att bli sjuk av egen vald rökning och att bli smittad av ett virus...
Eller hur?
Citera
2020-05-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Troligtvis var den som haffades svensk. Svenskar brukar reagera långsamt vid nödsituationer ;-)

Ha ha! Touché.
Citera
2020-05-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Some testings show that asymptomatic (and low-symptomatic, e.g. have the sniffles and a headache for two days) cases are more like 90% of infections though.

Why do you even make these things up?

I don’t make these things up. Asymptomatic cases make up around 30/50% of cases. The rest of the 70-50% are either pre-symptomatic/symptomatic.

25% of Stockholm hasn’t been infected. Maybe certain areas in Stockholm, but not the city itself.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, COVID19 kan ta sig in i T-celler men där slutar likheterna med HIV. COVID19-virus orsakar apoptos d.v.s. celldöd och omvandlar inte T-cellerna till virusfabriker. De dör alltså med cellen vilket är en väldigt dålig sak för viruset.
Det där gäller enbart för de allra sjukaste patienterna. Hos det stora flertalet ser man inte någon förändring i antalet T-celler. (Eller andra immunceller heller, för den delen.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Spyr galla på landet jag bor i?
Menar du att landet gör alltid rätt för sitt folk?
Menar du att när Hitler införde nationalism i Tyskland så borde folk bara hållit käften och inte vågat kritisera honom för han representerade staten?

Näääää men vadååååååå Sverige är inget nazilaaaaand

Vem fan bryr sig?
Sverige gör fel enligt en del av befolkningen.
Och det är ett allvarligt fel.
Det är inte så att man kritiserar Sverige för man bestämde att gå ur EU.
Det handlar för fan om att felet leder till tusentals som DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR. Och som kunde ha räddats.
Är det så jävla svårt att fatta?

Det är klart jag ska spy galla på Sverige.
Eller på den delen av Sverige som håller på med det de håller på med.
Passar inte dej får du ringa Löfven och säga att man ska gripa alla som går emot regimen.
För det är snart dit vi kommer ändå ju.
Vilket fel?
Citera
2020-05-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja för det är ju ingen skillnad att bli sjuk av egen vald rökning och att bli smittad av ett virus...
Eller hur?

Sorry jag trodde det handlade om att rädda liiiiven.
Citera
2020-05-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Okej. Dock har väll alla vaccin mer eller mindre bieffekter. Ett säkert vaccin för Corona är minst 2år bort.
Jag är mer optimistisk, jag ger det ett år man jag kan naturligtvis ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in