2020-05-09, 17:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ni har väl noterat att Sverige gått om Nederländerna och är nu på sjätte plats i döda per milj.

Hade ingen aning om detta. Hur långt kommer dessa siffror att få fortsätta i detta rättshaveri från myndigheterna?
Citera
2020-05-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Många kända äldre som trillat av nu.
Aldrig corona tydligen.

Undrar ju vad verklig dödssiffra är

https://www.expressen.se/nyheter/forfattaren-kristina-lugn-ar-dod/

Men snälla. Kristina Lugn har varit halvdöd redan är längre period. Jag är förvånad att hon levde ens till sin 71års dag - med de lungorna..

Kedjerökandet hade gjort sitt. Blek som ett spöke visade hon sig ibland på Gamla stans gator.

Det mest sorgliga var att hon sålde sig till mammon sina sista år i livet.
Citera
2020-05-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men för i helvete, gör dig inte dummare än vad du är i dina ansträngningar att hitta argument för din sak.
Tror du att vi kommer att låta våra jordar ligga i träda? Ska vi låta kossorna bli sjuka av att inte mjölkas? Vad ska vi göra av våra slaktdjur? Låta dem vara att sköta sig själva? Slakta dem och kasta bort köttet?!?
Det väl jobb och hans bekvämlighet han tänker på i första hand och inte välfyllda förråd och trygghet åt alla. Pandemi eller krig spelar ingen roll för går det att förhandla fram en lösning som inte drabbar en del människor ekonomiskt så offras resten. Det var ju en hel del länder som la sig på rygg under andra världskriget. Sen vad det gäller ryssen så är det klart att det blir tomt i våra förråd om vi inte kämpar och håller dom tillbaka för så är krig. Nu vi kämpar vi lite slappt här med och förråden töms sakta då alla ska ha från skattkistan och det kallas pandemibekämpning under tiden folk (som tydligen ska dö ändå) dör. Under denna pandemi får andra kämpa eller ta emot döden och troligen blir det lika vid krig, om vi ens hinner ropa hej innan vi står under nytt styre, saker och ting ska ju utredas först. Framtiden det yras om bör vi forma tillsammans som folk och inte som bortskämda individualister som säljer sig lätt. Det är kanske där skräcken sitter hos många för utan välfyllda lador är det svårt att vara individualist, liberal. Sen att det hela ska betalas på något vis verkar dom inte bry sig om. Jag menar inte företag nu som går omkull för det startas lätt upp igen om marknader finns utan kostnaden för samhället i stort efter denna konstgjorda andning. Det kommer att bli stora hål i min plånbok efter skattehöjningarna om jag också ska vara lite egoist. Lite som en ockupationsmakt skulle göra om vi nu ska återkoppla till början, det blev med andra ord inte mer i plånboken utan kamp.
Citera
2020-05-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Ju mer pengar du har, desto mindre vill du dela... Det är inte för att myndigheterna inte har råd förstår du vel.

Menar du då att norska staten inte vill dela pengarna med sina innevånare?
Citera
2020-05-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har du något som glider runt och måste rättas till så tar du ju automatiskt dig mer på ansiktet.

Jämför med de som har skägg. De kliar sig ju konstant i skägget.
Vad yrar du om? Du har nog varken skägg eller munskydd din lilla feminist utan vill bara skydda dina menlösa politiker. Jag har använt det under 2 mån och det "glider inte runt".

Orsaken är "använder inte andra kommer jag aldrig att göra det".
Citera
2020-05-09, 17:06
Medlem
HGs avatar
Undrar när Corona-Bob- Tegnell kommer att få smäll på fingrarna för sin tro om munskydd? Används av alla andra människor förutom i Sverige.

"”Uppenbart otrevligt”

Enligt Anders Tegnell finns det en fara i att rekommendera människor att använda munskydd.

Åtgärden kan slå tillbaka och smittspridningen bli större, än om man i stället följer Folkhälsomyndighetens direktiv om att hålla social distansering.

– Jag står var och varannan dag och tittar på folk som har munskydd när jag står på presskonferenserna. Och det är helt uppenbart att man petar sig väldigt mycket i ansiktet när man har munskydd, säger Tegnell i Sveriges radio.

– För det är helt uppenbart att de är otrevliga att ha där hela tiden, vilket förmodligen gör att man har mer virus på fingrarna då än någon annan gång. Det är en aspekt på det hela."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/
Citera
2020-05-09, 17:07
Medlem
Tom Britton: ”Tänkbar flockimmunitet vid 40-45%”.

Jag vill nog se att nånting han har sagt tidigare faktiskt realiseras innan jag börjar lyssna på honom igen.

Britton, Giesecke och Tegnell har sen i Februari ibland kommit med tvärsäkra påståenden om det mesta kring detta virus. Giesecke har glappat allra mest och har vad jag kan minnas inte haft rätt en enda gång.

Har helt enkelt slutat lyssna på dessa herrar.
Citera
2020-05-09, 17:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det håller jag inte med om, så länge friheten inte försvinner för alltid. Skulle Sverige, omedelbart, bli som innan coronakrisen så skulle ungefär 40 000 på våra äldreboenden, 200 000 av de 1,6 miljoner som 70 år eller äldre, samt ca 10 000 av de som är yngre än 70 år, (mest de som är mellan 50 och 70 år), dö i covid-19 Sverige. Det gör sammanlagt 250 000 avlidna, och ge en dödlighet på 2,5 procent i covid-19, att jämföra med dagens ca 1,7 promille.

Men regeringen och FHM kan komma att ställas inför en stor utmaning inom bara några månader, (om Stockholms regionen, redan nu, ligger på en flockimmunitet på över 30 procent.) För en flockimmunitet på 60 procent kommer inte att räcka till för att våra äldre äldre skall slippa sin partiella lockdown i väntan på ett vaccin som kanske dröjer i flera år.

- Tänk om det visar sig att det aldrig kommer ett vaccin? Då står valet mellan att minimera smittspridningen, eller att låta sjukdomen svepa igenom befolkningen och skörda sina offer.

Hur många dödsoffer kommer det att krävas för att överlevarna ska uppnå flockimmunitet? Du gör en uppskattning på 250 000 dödsoffer. Tänk om flockimmuniteten inte fungerar? Tänk om vi en dag står där, och har offrat livet på 250 000 svenskar, och så visar det sig att massdöden likväl bara fortsätter?

Tänk om det visar sig att Finland lyckas stoppa smittspridningen utan att förlita sig på flockimmunitet, och med bara 400 dödsfall? Då har vi offrat 250 000 svenskars liv, och har utbredd smittspridning, jämfört med 400 dödsfall i Finland, och obefintlig smittspridning. Kommer Finland att vilja öppna gränsen mot Sverige?

Citat:
Låt oss säga att ca 50 000 av dessa äldre kommer att avlida i förtid pga sin isolation. Och låt oss säga att, om vi övriga släppte loss totalt, (förutom att ta hänsyn till de äldre äldre), vid 50 procent flockimmunitet så skulle ytterligare några tusen yngre än 70 år avlida av covid-19. Men vi, å andra sidan, skulle uppnå en flockimmunitet på 80-85 procent, om det ens är möjligt i praktiken, så att de äldre äldre skulle slippa att sitta i sin partiella lockdown.

- Det är hög tid att ge upp tanken om flockimmunitet. Jakten på flockimmunitet har redan kostat för mycket, både i liv, hälsa och pengar.

Ifall vi inte hade styrts av tanken på flockimmunitet, så hade Sverige mått mycket bättre idag. Anders Tegnell har valt fel strategi. Sverige har betalat ett mycket högt pris för Anders Tegnells dårskap.

Citat:
50 000 förkortade äldre äldre liv skulle alltså kunna ställas emot några tusen förkortade liv hos de som är under 70 år. Tänk om det skulle gå jämt upp vad gäller förlorad levnads tid. Tänk om det skulle gå jämt upp vad gäller mänskligt lidande, vilket, naturligtvis inkluderar barn till det avlidna och andra anhörigas lidande.

Ingen lätt avvägning!

- Jag har en mycket enklare avvägning: Hur mycket skulle det ha kostat, i pengar och hälsa, att stoppa Covid-19 vid gränsen?

Hur många svenskar skulle ha dött ifall man hade stoppat flygplan från Kina och Iran? Hur många svenskar har dött på grund av att flygplanen fick landa med resenärer från länder med pågående epidemi?

Vad svider minst: Stängda gränser eller stängt samhälle?
Citera
2020-05-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kristina Lugn är en vandrande cigarett. Inget virus har kunnat överleva inom 10 meters radie från henne.

Cancer är ju en mycket vanligare dödsorsak än Covid så det tippar jag på.

Kanske inte så vanligt att man "hittas i sitt hem", om man är så svårt cancersjuk att man är döende, det skulle jag inte tro i alla fall, då har man nog ASIH som håller ganska bra koll på en och låter anhöriga vara med om man vet att slutet är nära osv. Så det finner jag väldigt osannolikt att det är cancer.

Mer troligt med Corona. Eller annan dödsorsak.

I skvallertråden här på FB nämns inofficiell källa som säger Corona. Men vi får nog veta säkert endast om anhöriga godkänner att informationen går ut, om dödsorsak. R.I.P. iaf.
Citera
2020-05-09, 17:10
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
En grej som stör mig med den svenska strategin kring flockimmunitet är att man inte har en aning om de långsiktiga konsekvenserna av detta virus. Man vet t.ex idag att körtelfeber ger väldigt förhöjd risk för lymfomcancer. De som får körtelfeber i vuxen ålder löper 30% ökad risk att bli diagnosticerade med Hodgkins lymfom de närmsta 4 åren efter insjuknande.

Läser man runt lite på internet finns det folk som fortfarande har symptom/känner sig sjuka 1-2 månader efter insjuknande i covid-19. Och dessa verkar vara "milda" fall, frågan är ens ifall man kommer tillbaka till normal funktion om man varit inlagd på sjukhus och haft hyperinflammation i flera organ.

Därav anser jag att grannländerna Norge, Danmark och Finland har agerat helt rätt genom sina nerstängningar och strikta karantän. Visst, de kanske har ökad risk för en "andra-våg" och att sitta i karantän i lång tid är inte det smidigaste. Men man offrar inte folkhälsan på samma sätt. Ju färre som är smittade, desto färre kommer ha långvariga problem i framtiden.

Frågan är hur många som kommer diagnosticeras med kroniska problem efter ha varit sjuka i covid-19. Det finns mycket som talar för att covid kan utlösa kronisk trötthet/post viral-sjukdom eller andra autoimmuna sjukdomar som blir långvariga och bestående. Att fortsätta vara sjuk i över 60 dagar talar för att detta inte alls beter sig som ett vanligt förkylningsvirus som Giesecke, Tegnell och övriga vill få det till. De milda fallen kanske inte är så milda om det visar sig att man får bestående men.

Tusentals som kommer belasta svensk sjukvård många år framöver. Kostnader som kan bli astronomiska för skattebetalarna. Om jag ska vara objetiv så verkar svenska strategin vara en av de mest genomtänkta jämfört med alla andra länder i världen.
Citera
2020-05-09, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tusentals som kommer belasta svensk sjukvård många år framöver. Kostnader som kan bli astronomiska för skattebetalarna. Om jag ska vara objetiv så verkar svenska strategin vara en av de mest genomtänkta jämfört med alla andra länder i världen.
Det här borde ha en egen tråd, det är så stort samtalsämne bara detta.
Citera
2020-05-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
En grej som stör mig med den svenska strategin kring flockimmunitet är att man inte har en aning om de långsiktiga konsekvenserna av detta virus. Man vet t.ex idag att körtelfeber ger väldigt förhöjd risk för lymfomcancer. De som får körtelfeber i vuxen ålder löper 30% ökad risk att bli diagnosticerade med Hodgkins lymfom de närmsta 4 åren efter insjuknande. 70% av de som insjuknar i Hodgkins lymfom tros ha varit sjuka i körtelfeber nyligen. Idag vet man också att HIV leder till ökad risk att få hudcancer.

Läser man runt lite på internet finns det folk som fortfarande har symptom/känner sig sjuka 1-2 månader efter insjuknande i covid-19. Och dessa verkar vara "milda" fall, frågan är ens ifall man kommer tillbaka till normal funktion om man varit inlagd på sjukhus och haft hyperinflammation i flera organ.

Därav anser jag att grannländerna Norge, Danmark och Finland har agerat helt rätt genom sina nerstängningar och strikta karantän. Visst, de kanske har ökad risk för en "andra-våg" och att sitta i karantän i lång tid är inte det smidigaste. Men man offrar inte folkhälsan på samma sätt. Ju färre som är smittade, desto färre kommer ha långvariga problem i framtiden.

Frågan är hur många som kommer diagnosticeras med kroniska problem efter ha varit sjuka i covid-19. Det finns mycket som talar för att covid kan utlösa kronisk trötthet/post viral-sjukdom eller andra autoimmuna sjukdomar som blir långvariga och bestående. Att fortsätta vara sjuk i över 60 dagar talar för att detta inte alls beter sig som ett vanligt förkylningsvirus som Giesecke, Tegnell och övriga vill få det till. De milda fallen kanske inte är så milda om det visar sig att man får bestående men.

Och ändå vill vissa att alla 85+ ska intoneras och räddas till liv till varje pris.

Hur det livet sen skulle se ut är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in