• 1
  • 2
2020-05-09, 13:52
Medlem
Har medelsvår depression, har svårigheter några gånger i veckan att antingen sova eller hålla mig sovandes. Har autism och stark socialfobi, men mild generaliserat ångest. Jag upplever att jag i princip varje dag är trött och inte orkar göra något. Har svårt att vara motiverad och har även koncentrationssvårigheter.

Vilka läkemedel lämpar sig åt mig (kan vara icke-ovannämnda)? Jag har prövat sertralin med det funkade inte.

Jag funderade på att börja TCA men jag har läst om dess Antikolinergika effekter vilket kan påverka hjärtat och har långsiktiga hälsoeffekter som ökad risk för demens även vid avslutat behandling.

Jag vill helst ta anti-depp som gör mig mer energisk om dagarna, mer motiverad och som inte försämrar min sömn. Vill även ha en starkt ångest dämpande effekt.

Kan ni nämna era erfarenheter med dessa läkemedel samt ge råd?
Senast redigerad av Mitochondria 2020-05-09 kl. 13:58.
Citera
2020-05-09, 13:59
Medlem
Hur många trådar behöver du för att våga ta mediciner?
Ta Venlafaxin och trappa upp till 225mg.
Citera
2020-05-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Hur många trådar behöver du för att våga ta mediciner?
Ta Venlafaxin och trappa upp till 225mg.

Läser hela tiden om nya läkemedel så fångar de mitt intresse. Vill helst välja en som är säker, så slutar det inte som förra gånger då jag hade brain zaps var 30-onde sekund.
Senast redigerad av Mitochondria 2020-05-09 kl. 14:13.
Citera
2020-05-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Läser hela tiden om nya läkemedel så fångar de mitt intresse. Vill helst välja en som är säker, så slutar det inte som förra gånger då jag hade brain zaps var 30nde sekund.
Du kommer få problem eller biverkningar av allt du prövar.
Du får trappa upp (och ned) väldigt långsamt från låga doseringar.
Det kanske krävs att du går igenom 20 läkemedel i slutändan ändå.
Citera
2020-05-09, 14:14
Medlem
Citat:
Du kommer få problem eller biverkningar av allt du prövar.
Du får trappa upp (och ned) väldigt långsamt från låga doseringar.
Det kanske krävs att du går igenom 20 läkemedel i slutändan ändå.

Men varför borde jag ta min Venlafaxin som läkaren ordinerade? Jag har hört att det mesta dels är ett SRI och inte NRI. Vill inte bli lika trött som när jag var på sertralin. Därför oroar jag mig.
Citera
2020-05-09, 14:22
Medlem
Citat:
Men varför borde jag ta min Venlafaxin som läkaren ordinerade? Jag har hört att det mesta dels är ett SRI och inte NRI. Vill inte bli lika trött som när jag var på sertralin. Därför oroar jag mig.
Tycker du inte ska stirra dig så blind på klassificeringar utan lyssna på beprövad erfarenhet.
Det är möjligt att du blir trött, eller så blir du inte det. Det är olika för alla.
Eventuellt kan du lägga till Bupropion vid lägre doseringar av Venlafaxin också.
Citera
2020-05-09, 14:30
Medlem
Citat:
Tycker du inte ska stirra dig så blind på klassificeringar utan lyssna på beprövad erfarenhet.
Det är möjligt att du blir trött, eller så blir du inte det. Det är olika för alla.
Eventuellt kan du lägga till Bupropion vid lägre doseringar av Venlafaxin också.

Vore det inte sunt att ersätta Venlafaxin med bupropion? Alternativt Bupropion + SRI?

I.o.m att mitt största problem är att jag är deprimerad, omotiverad och trött.
Citera
2020-05-09, 14:31
Medlem
Citat:
Vore det inte sunt att ersätta Venlafaxin med bupropion? Alternativt Bupropion + SRI?
I ditt fall, antagligen inte.
Citera
2020-05-09, 14:37
Medlem
Citat:
I ditt fall, antagligen inte.

Hur så?
Citera
2020-05-09, 14:41
Medlem
Citat:
Hur så?
För att tröttheten och motiveringen beror antagligen på din depression.
Men som sagt, det går inte att gissa sig till vilket läkemedel som fungerar bäst för dig utan att du prövar.
Klomipramin kan lika gärna kan vara ett alternativ.
Citera
2020-05-09, 14:44
Medlem
Citat:
För att tröttheten och motiveringen beror antagligen på din depression.
Men som sagt, det går inte att gissa sig till vilket läkemedel som fungerar bäst för dig utan att du prövar.
Klomipramin kan lika gärna kan vara ett alternativ.

Är inte klomipramin farligt? Läst om att antikolinergika egenskaper. Har dock hört andra säga att klomipramin och några andra TCA är "riktiga" SNRI jämfört med venlafaxin.

Glömde dock nämna att jag även har kronisk smärta, förmodligen neuropatisk.

Borde jag köra på Venlafaxin eller något TCA isf?
Citera
2020-05-09, 14:47
Medlem
Citat:
Är inte klomipramin farligt? Läst om att antikolinergika egenskaper. Har dock hört andra säga att klomipramin och några andra TCA är "riktiga" SNRI jämfört med venlafaxin.

Glömde dock nämna att jag även har kronisk smärta, förmodligen neuropatisk.

Borde jag köra på Venlafaxin eller något TCA isf?
Dina tillstånd kan lika gärna anses vara farliga i dagsläget
Så länge du inte tänker överdosa är det inte farligt men alla läkemedel har biverkning.
Som sagt du får bara pröva dig fram. Varför inte börja med Venlafaxin?
Din neuropatiska smärta kanske kan behandlas på annat sätt, prata med läkaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in