2020-05-09, 13:43
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samma sak händer i nedstängda länder med.

Men fler gånger/capita i Sverige.
Citera
2020-05-09, 13:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Så bra. Jag håller med 100%.

Någon skrev något om ett lejon, att när lejonet attackerar oss sätter vi oss inte ner och gör kalkyleringar om när lejonet beräknar äta upp oss och om det äter upp oss. Utan vi formerar oss och försöker rädda så många vi kan direkt med alla medel.
Och springer rakt in i vargflocken. För vi bryr oss ju enbart om att komma bort från lejonet. För vi är ju så smarta.
Citera
2020-05-09, 13:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur tror ni hösten kommer att se ut, kan vi räkna med att kroglivet , idrottsevenemanger med mera sätts igång?

Stor sannolikhet att det är igång då. Siffrorna pekar neråt och pandemin beräknas vara över senast till sensommaren.
Citera
2020-05-09, 13:45
Medlem
Citat:
Och springer rakt in i vargflocken. För vi bryr oss ju enbart om att komma bort från lejonet. För vi är ju så smarta.
Ni är inte smarta. Ni är fega.
Ni lämnar de som inte kan springa att handskas med lejonet.
Citera
2020-05-09, 13:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Rent statistiskt verkar personer med afrikanskt ursprung ha större risk att dö som inte kan förklaras enbart av socioekonomiska faktorer. Det verkar hänga ihop med von Willebrands faktor som är av betydelse för blodproppar och även kan kopplas till skillnaderna i risk för olika blodgruppper.

13 min video som bland annat tar upp det:

https://youtu.be/Ja-jhcXMGj0

Förmåga att skapa D vitamin brukar annars anses som en förklaringsfaktor.
Citera
2020-05-09, 13:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Stor sannolikhet att det är igång då. Siffrorna pekar neråt och pandemin beräknas vara över senast till sensommaren.

Vad för magiskt skulle få detta att ske?
Citera
2020-05-09, 13:47
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Dessa två tar FoHMs siffror och plottar dem på rätta dagar:

https://adamaltmejd.se/covid/

https://github.com/truthly/c19

Citat:
Ursprungligen postat av morozz
https://adamaltmejd.se/covid/
Bra tack, ta bort 13 dagar då.
Man skulle kunna ta dag 13 döda gånger 1.059310324
dag 12 döda gånger 1.080509132 o.s.v

Då får man en ganska bra bild av vad som kommer.

I så fall kommer det troligtvis att bli en ökning snart igen.

Och det har ju adamaltmejd.se/covid/ också.

(Det är spekulationer baserat på föregående tids data
och vad som händer i framtiden är högst osäkert, så det kan bli stora fel)
Citera
2020-05-09, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Bra.

Det knullas alldeles för slentrianmässigt i Sverige.

Lite kyskhet hade varit klädsamt.

Man vet inte ännu, men lämnar öppet för att sjukdomen både kan vara sexuellt överförbar, och påverka fosterutvecklingen om modern är smittad...

Abstinence or condom use might be considered as preventive means for these patients. In addition, it is worth noting that there is a need for studies monitoring fetal development. Therefore, to avoid contact with the patient’s saliva and blood may not be enough, since the survival of SARS-CoV-2 in a recovering patient’s semen maintains the likelihood to infect others. Our study might contribute by providing new information to the current discourse regarding COVID-19 prevention and control.
Citera
2020-05-09, 13:53
Medlem
Citat:

Det finns väl absolut ingenting som tyder på det? Ingen, inte ens Tegnell säger någonting åt det hållet.
Citera
2020-05-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, en hel del föräldrar - särskilt pappor men även mammor - över 50 har faktiskt barn i grundskolan idag. Fick man sista barnet vid 40, så är det barnet bara 10 när man fyller 50. Och när man fyller 55 går barnet fortfarande i grundskolan...

Det är otroligt stelbent i Sverige, på alla sätt.
Vill inte driva diskussionen, eftersom jag redan blivit varnad för OT idag. Men jag tycker personligen inte att man kan hålla barn från skola och vänner i ett helt år. Jag tycker det är oetiskt att barnen ska isoleras, när det egentligen bara är föräldern som behöver isoleras. Om föräldern är en allvarlig riskgrupp så behöver den isoleras socialt på samma villkor som 70-plussare, och inte träffa någon. Jag tycker i så fall att det är bättre om barnen får bo med den andra föräldern, eller hos en släkting eller liknande, tills det här blåser över. Barn behöver sin förälder, men de behöver ännu mer att få leva ett normalt liv.
Citera
2020-05-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag har lyft blicken lite över Anders Tegnell är ett sviiiin och svetsarn.

Vad ser ni?

Jag ser en hel värld som stängt ned, ultrakapitalistiska länder nästan mest.
Sen är totalt cyniskt under dessa lockdowns och ett människoliv är inget värt.

Nästan så man kunde skippat lockdown.
Får ni också känslan av att det är en förändring på gång och att man tog chansen att snabba på den?

Vet inte riktigt vad som kommer efter här men det torde suga för alla oss vanliga dödliga.
Vem vet vad som kommer. Kanske människor är så hjärntvättade av makt och marknadsföring att inget alls händer utan man går bara vidare och glömmer, liksom många glömmer bort sina äldre föräldrar döda eller levande för man har inte tid. Nåja, inte bara barnen utan även en hel del föräldrar som glömmer sina barn för en plats i solen.

Egentligen är detta makten mest fruktar, tiden folk får till att tänka i ensamheten. Vad håller vi på med och varför jobbar jag med detta, varför är jag med här eller i detta förhållande kanske mångas tankar blir.

Det är inte så konstigt att många mångmiljardärer skänker pengar till att stoppa detta för det är nog inte bara av ett gott hjärta utan man vill nog inte få alltför stora förändringar i människors beteende. Lite konstigt att inte de morderna ytlighetens och splittringarnas urmödrar är med här i toppen, Facebook och Instagram, Twitter fattade i alla fall.

Man önskar ju att något gott föds ur detta och att mänskligheten tar sig ur dimman vi vandrar i. Vi föds och sitter i en skolbänk i många år, vi växer upp och jobbar större delen av vår vakna tid, vi träffar familjemedlemmar bara några timmar om dagen och sover bort resten drömmandes om nästa statuspryl. Våra sjuka och gamla gömms undan nästan i skam inför ålderdomen för det påverkar våra galna föreställning om det perfekta livet. Det är inte konstigt att många inte fruktar döden utan ålderdomen då det "perfekta livet" är över. Men är det och blev det ett perfekt liv blir ju frågan nu och kanske föds en förändring.

Kanske människor inser det löjliga i att ha nollvision av döda i trafiken, narkotikaförbud och monopol på alkohol (för oss i vårt land). Varför lägga stora pengar på att jaga gäng som skjuter ihjäl varandra eller varför jaga terrorister. Vi ska ju alla dö någon gång och inget av detta kommer upp i dessa dödstal som denna pandemi genererar även om man tar de senaste tio åren. Varför lägga pengar på cancerforsking då livet ändå är över efter 60 år och det är bättre att dö snabb i "palliativ vård" och istället låta ungdommen få njuta av status och sköna produkter från marknadskrafterna (låta hjulen i ekonomin rulla snabbare). Man behöver knappas nämna klimatförändringarna här för varför bry sig då det är minst 50 år i framtiden.

Länder som snabbt kväste denna pandemi behöver inte dras med dessa tankar en annan nu funderar över.

Lite mer alturism eller ännu mer egoism. För oss svenskar är det tydligt, ekonomin och egoism främst. Att människor kan gå samman och ta sig förbi hårda tider eller hinder är inte längre möjligt i våra politikers ögon. Det saknas pengar och resurser säger många men jag skulle säga att det saknas vilja och styrka. Med det sagt så är det uppenbart att vi framtiden inte klarar större konflikter eller katastrofer i världen för vi har just inga pengar eller resurser utan det går till vanförställningar som politiker fått genom sin bekvämma tillvaro och tro på marknadskrafter. Det här gäller nog många länder i väst.

Tre alternativ då efter denna pandemi som ändå blev ganska mild men ändå fick världen på knä. Det här är vad vi knappt klarar och ett virus med denna smittsamhet men med betydligt högre dödlighet hade fått civilisationen på fall direkt, en lärdom för världen kanske.

Men jag tror ändå på första alternativet för folk är så förbannat hjärntvättade och även jag skulle ha svårt att förändra mitt liv och mina vanor. Så huvudet i sanden i några år till då efter detta tills nästa gång.

Så det är troligen ingen större orsak till oro, världen snurrar på och i ännu högre fart efter detta så folk åter kan bada i sina kära pengar och falska drömmar
Citera
2020-05-09, 13:59
Medlem
Citat:

Drömma kan man ju men denna pandemi är inte över före ett vaccin tas fram. Och det gäller inte bara i Sverige, utan samtliga länder i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in