2020-05-09, 08:31
Medlem
Snor-Johans avatar
NA:
GW: -Möjligheten att få någon dömd för mordet är ytterst liten.
Kan någon vänlig själ som kan logga in posta mer om GW,s resonemang?

https://www.na.se/logga-in/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-09 kl. 08:37.
Citera
2020-05-09, 08:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
”jag kan inte påminna mig att jag sett en så välskriven dom från en tingsrätt på väldigt länge. Det är faktiskt sällsynt”
Domen kommer att stå sig även i Hovrätten. Så nu kan alla hobbyjurister i denna tråd sluta med sina expertutlåtanden.

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma?referrer=app

Där dök LGWP som gubben i lådan, han har varit ovanligt tyst i det här fallet tycker i alla fall jag men bättre sent än aldrig som det brukar heta.

Citerar in lite från artikeln eftersom det förmodligen blir en låst artikel.

Citat:
Utredningen efter mordet på trebarnsmamman Lena Wesström har gått till historien som Örebropolisens största genom tiderna. Efter 20 rättegångsdagar under våren kom tingsrättens dom på onsdagen: Den åtalade 46-åringen frias.

Domen omfattar flera hundra sidor. NA har låtit kriminologiprofessorn Leif GW Persson gå igenom den och ge sin bild av slutsatserna och fallet i stort. Och han inleder med att berömma tingsrättens arbete.

– Jag kan inte påminna mig att jag sett en så välskriven dom av en tingsrätt på väldigt länge. Det är faktiskt sällsynt.

- Framför allt slås jag av att rätten så noggrant värderat alla bevis.

Citat:
Lagman Björn Lindén och andra experter har kallat fallet ett indiciemål. Åklagaren har lagt fram ett pussel av händelser som pekat mot den misstänkte i avsaknad av vittnen och mordvapen. Men här håller inte GW med.

– Nej, det vill jag inte kalla det. Det fanns massor av graverande teknisk bevisning. Hade man tagit den åtalade direkt så är jag övertygad om att utgången blivit en annan, säger han och nämner blodspår och dna på Lena Wesströms ring, den åtalades sko och på en tvättmaskin i hans bostad.

– Det hade räckt för att fälla honom med marginal i vanliga fall. Men i och med deras långvariga relation faller allt det där.

Citat:
Tror du åklagaren kommer att överklaga till hovrätten?

– Nej, det är inte helt givet så som domen är utformad. I den finns inga bristande teknikaliteter eller luckor som ibland kan motivera ett överklagande. Tingsrätten har faktiskt resonerat ungefär som en hovrätt brukar göra. Och det är jag lite imponerad av.

Citat:
Vad kommer att krävas för att få en gärningsman fälld?

– Ett erkännande vore idealiskt. Annars har jag svårt se hur man ska komma vidare. Faktum är att jag inte tror Örebropolisen kommer lägga två strån i kors för att hitta en alternativ gärningsman. För deras del finns det ingen annan, säger Leif GW Persson och avslutar med en fundering:

Citat:
– Det är en sorgsam historia det här. Och tyvärr kommer den sannolikt bara utmynna i ett frågetecken.
https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma?referrer=app

Sista citatet sammanfattar väl hela fallet ganska väl.
Citera
2020-05-09, 08:50
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Måste fråga dig, varför skriver du L*na och inte Lena hela tiden? Är det av omtanke att inte röja hennes namn?

Hela hennes namn står ju tom i rubriken.
Citera
2020-05-09, 08:52
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Där dök LGWP som gubben i lådan, han har varit ovanligt tyst i det här fallet tycker i alla fall jag men bättre sent än aldrig som det brukar heta.

Mycket väl.
Citera
2020-05-09, 08:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns alltså tre möjliga förklaringar till det som cacheloggen visar:

1. Datorn gör själv automatiska uppdateringar, även om ingen sitter vid datorn.

2. SD kan ha planerat mordet, vilket verkar rätt sannolikt. Han har försökt trycka in många aktiviteter under kvällen, kanske för att skaffa sig alibi. Han visste inte att offret skulle skrika och att någon skulle höra det, vilket gjorde att den ganska exakta tidpunkten för mordet blev känd. Han har förberett datorn för att det ska se ut som om han har jobbat vid den för att skaffa sig alibi. Men det tror inte CarlJanne på så då faller det alternativet bort.

3. Han har varit hemma, haft lite måsten, men inte suttit vid datorn utan stängt av och satt på den vid olika tillfällen. Verkar detta rimligt?

1. "Uppdateringar" har på grund av IT-forensikerns språkbruk skapat förvirring. Det förekommer automatiska uppdateringar mot Drive, det har även jag kunnat konstatera i min miljö. Men händelser av typen 20.29/23.34 (webbhistorik) förekommer varken tidigare under kvällen eller senare under natten enligt fup på SD-dator. 20.29 har han sannolikt öppnat ett GoogleDocs-dokument, finns ett antal rader i cacheloggen under rubriken "First Visited Date/time".
23.34 finns ett antal rader i historiken kopplade till förmodligen samma dokument , "Last Visited Date/time".
Under tidsintervallet 19.57 - 06.58 (11 timmar) är det endast 20.29/23.34 som sådana händelser skapas.

SD:s egna ord om detta här
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

2. Märkligt om han håller tyst om ett sådant planerat alibi, instämmer med CarlJanne. Jag tror att när han läste fup så förstod han hur det kan ha gått till. Han får mejl 23.32, på grund av det öppnar han datorn.

3. Något sådant ja.

Det absolut intressantaste här är att händelser av typen 20.29/23.34 uppstår endast just vid dessa tidpunkter under 11 timmar. Det stämmer med mina egna observationer och tester, sådana händelser har jag inte lyckats återskapa "automatiskt".
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-09 kl. 09:05.
Citera
2020-05-09, 09:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
1. "Uppdateringar" har på grund av IT-forensikerns språkbruk skapat förvirring. Det förekommer automatiska uppdateringar mot Drive, det har även jag kunnat konstatera i min miljö. Men händelser av typen 20.29/23.34 (webbhistorik) förekommer varken tidigare under kvällen eller senare under natten enligt fup på SD-dator. 20.29 har han sannolikt öppnat ett GoogleDocs-dokument, finns ett antal rader i cacheloggen under rubriken "First Visited Date/time".
23.34 finns ett antal rader i historiken kopplade till förmodligen samma dokument , "Last Visited Date/time".
Under tidsintervallet 19.57 - 06.58 (11 timmar) är det endast 20.29/23.34 som sådana händelser skapas.

SD:s egna ord om detta här
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

2. Märkligt om han håller tyst om ett sådant planerat alibi, instämmer med CarlJanne. Jag tror att när han läste fup så förstod han hur det kan ha gått till. Han får mejl 23.32, på grund av det öppnar han datorn.

3. Något sådant ja.

Det absolut intressantaste här är att händelser av typen 20.29/23.34 uppstår endast just vid dessa tidpunkter under 11 timmar. Det stämmer med mina egna observationer och tester på min dator, sådana händelser har jag inte lyckats återskapa "automatiskt".
Bra grävt, du är så bra på detta att du borde gjort jobbet som it-forentiker . Tack
Citera
2020-05-09, 09:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Vad kommer att krävas för att få en gärningsman fälld?
Citat:
– Ett erkännande vore idealiskt. Annars har jag svårt se hur man ska komma vidare. Faktum är att jag inte tror Örebropolisen kommer lägga två strån i kors för att hitta en alternativ gärningsman. För deras del finns det ingen annan, säger Leif GW Persson och avslutar med en fundering:
Citat:
– Det är en sorgsam historia det här. Och tyvärr kommer den sannolikt bara utmynna i ett frågetecken.

Han över överens med de flesta i tråden om att rätt gärningsman är hittad så det är ingen ide att söka efter någon annan.
Citera
2020-05-09, 09:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Tack. Enligt GW är TR:s dom exakt som HR hade resonerat. Det är lönlöst för åklagarna att överklaga med nuvarande material då.
Citera
2020-05-09, 09:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra grävt, du är så bra på detta att du borde gjort jobbet som it-forentiker . Tack
Tack själv, trevligt att få äkta beröm och inte bara nedsättande kommentarer.
Citera
2020-05-09, 09:29
Medlem
Citat:
”jag kan inte påminna mig att jag sett en så välskriven dom från en tingsrätt på väldigt länge. Det är faktiskt sällsynt”
Domen kommer att stå sig även i Hovrätten. Så nu kan alla hobbyjurister i denna tråd sluta med sina expertutlåtanden.

Det fetade:
Tack för den uppmaningen!
Inte en dag för tidigt!

Trådens hatiska, förblindade "debattörer" drömmer om att åkl ÅH inom kort skall dra upp en överraskningskanin ur hatten och med den kaninen (läs: det nya graverande beviset) få HovR att döma SD för mordet.
En "debattör" försöker t ex utrusta åkl ÅH med symboliska boxhandskar..

Det sägs att hoppet är det sista som lämnar människan. Det är säkert möjligt att det är på det viset.
Hos en del har förnuftet lämnat långt innan dess..

Edit: Efter att ha läst hur Leif GW uttalar sig om domen, känner jag att det nog inte vore fel att än en gång använda min:
#TeamÖrebroTingsrätt
Senast redigerad av Carinah78 2020-05-09 kl. 09:40.
Citera
2020-05-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Det finns väl ingen med sunt förnuft som betvivlar att Davidsson haft ihjäl henne?

Vad är det med Svenska män som har ihjäl Asiatiska kvinnor?

Tror inte Lena hade varit överlycklig om hon benämndes som en asiatisk kvinna, hon var ju en svensk kvinna med asiatiskt ursprung..Adopterad sedan hon var väldigt liten så detta går ju inte att dra över samma kam som asiatiska kvinnor som "looking för love/me love ypu long time-typen som söker sig till västerländska män..
Citera
2020-05-09, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Tror inte Lena hade varit överlycklig om hon benämndes som en asiatisk kvinna, hon var ju en svensk kvinna med asiatiskt ursprung..Adopterad sedan hon var väldigt liten så detta går ju inte att dra över samma kam som asiatiska kvinnor som "looking för love/me love ypu long time-typen som söker sig till västerländska män..

Nä, det var dumt och felaktigt skrivet av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in