Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Det finns alltså tre möjliga förklaringar till det som cacheloggen visar:
1. Datorn gör själv automatiska uppdateringar, även om ingen sitter vid datorn.
2. SD kan ha planerat mordet, vilket verkar rätt sannolikt. Han har försökt trycka in många aktiviteter under kvällen, kanske för att skaffa sig alibi. Han visste inte att offret skulle skrika och att någon skulle höra det, vilket gjorde att den ganska exakta tidpunkten för mordet blev känd. Han har förberett datorn för att det ska se ut som om han har jobbat vid den för att skaffa sig alibi. Men det tror inte CarlJanne på så då faller det alternativet bort.
3. Han har varit hemma, haft lite måsten, men inte suttit vid datorn utan stängt av och satt på den vid olika tillfällen. Verkar detta rimligt?
1. "Uppdateringar" har på grund av IT-forensikerns språkbruk skapat förvirring. Det förekommer automatiska uppdateringar mot Drive, det har även jag kunnat konstatera i min miljö. Men
händelser av typen 20.29/23.34 (webb
historik) förekommer varken tidigare under kvällen eller senare under natten enligt fup på SD-dator. 20.29 har han sannolikt öppnat ett GoogleDocs-dokument, finns ett antal rader i cacheloggen under rubriken "
First Visited Date/time".
23.34 finns ett antal rader i historiken kopplade till förmodligen samma dokument , "
Last Visited Date/time".
Under tidsintervallet 19.57 - 06.58 (11 timmar) är det endast 20.29/23.34 som sådana händelser skapas.
SD:s egna ord om detta här
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
2. Märkligt om han håller tyst om ett sådant planerat alibi, instämmer med CarlJanne. Jag tror att när han läste fup så förstod han hur det kan ha gått till. Han får mejl 23.32, på grund av det öppnar han datorn.
3. Något sådant ja.
Det absolut intressantaste här är att händelser av typen 20.29/23.34 uppstår endast just vid dessa tidpunkter under 11 timmar. Det stämmer med mina egna observationer och tester,
sådana händelser har jag inte lyckats återskapa "automatiskt".