Citat:
Ursprungligen postat av
Naturban
Jeg skjønner ikke hvordan man kan være så sikker på dette slik saken står seg nå og sett fra utsiden?
Det er klart at det er naturlig å rette mistanken mot ektemannen; det kommer man ikke utenom, men det er langt fra dette til å konkludere med at han må ha gjort det.
Dette er en utrolig spesiell sak uansett om det er Hagen selv som står bak, eller noen andre.
Teorien til politiet er jo at Hagen har gjort dette med hjelpere i nærmiljøet. Det kan like gjerne være sant at Hagen må fjernes fra likningen og at det bare var "hjelperne".
Om Hagen har orkestrert dette og holdt masken og oppført seg slik som han har gjort under hemmelig etterforskning over så lang tid og så i avhør, så er det en umenneskelig prestasjon. Jeg mener også at det er naturlig med mistanker mot Hagen også etter den siste utviklingen, men særlig konkret kan den jo ikke være.
Det er uansett ingen tvil om at det er et dramatisk nederlag for politiet at fengslingsbegjæringen ble opphevet av lagmannsretten. Det skjer generelt ganske sjeldent at politiet ikke får medhør i slike saker, men det er jo godt å se at systemet fungerer. "Skjellig grunn" er ingen formalitet. Dette får også dramatiske konsekvenser for etterforskningsskrittene politiet kan tillate seg.
Jeg greier ikke å se for meg TH som et offer her. I så fall må han være et offer med et unormalt følelsesliv, og helt unormale reaksjoner i forhold til situasjonen han er i.
Og om han virkelig har så unormale følelser og reaksjoner som han gir inntrykk av, så sklir han rett inn i rollen som gjerningsmann. En iskald og kynisk GM.
Det er veldig mange detaljer som taler for at TH er GM. Spørsmålet er hvordan har han gjort det, og hvorfor.
Jeg har lest at løslatelsen kun gjelder varetektsfengslingen. At løslatelsen ikke vil frata politiet de øvrige tvangsmidlene som følger med siktelsen. Som er opprettholdt.