2020-05-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Synes det er litt rart at det ikke har vært noe nytt om ham, eller hva som skjer, siden pågripelsen. Har han vært i avhør? Skal han i avhør? Vil politiet varetektsfengsle ham? Mange spørsmål som de bevisst ikke svarer på til media - lurer på hvorfor. Ny pågripelse planlagt i natt/morgen?

Her er noe informasjon om det:
"Avhørene av mannen skjedde i natt.
- Han er fortsatt pågrepet. Han er avhørt. Jeg vet ikke noe annet enn at vi skulle få beskjed i løpet av dagen hva som skal skje videre, sier mannens forsvarer.
Ikke i politiets søkelys.
Han vet ennå ikke om klienten skal framstilles for fengsling i dag. Politiet kan holde ham i 48 timer uten å framstilles ham for fengsling."
https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-vaert-i-politiets-sokelys/72444333

Jeg er usikker på hva det betyr å ikke ha vært i politiets søkelys? Har han ikke tidligere blitt avhørt av politiet (før pågripelsen)?

Han som nylig ble pågrepet, er vel en annen person en han som er beskrevet her? (sitat under)

(30.04.20) "En person i Hagens nære krets er under lupen til politiet som mulig medvirker. Mannen har i avhør blant annet blitt grillet om følgende:

Sin relasjon til Tom Hagen.
Sin relasjon til Anne-Elisabeth Hagen.
Mulig motiv for gjerningsmenn som står bak bortføringen.
Mulige konflikter mellom Tom og Anne-Elisabeth Hagen.
Om de påståtte kidnapperne familien skal ha hatt kontakt med.
Alibi i tiden før, under og etter selve forsvinningen.
Nettavisen kjenner identiteten til mannen. Han er ikke blitt avhørt som siktet i saken. Politiet ønsker ikke å si noe om hvilken status han har per i dag."
https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

Det er også opplyst om (mannen i sitatet over) at det er sannsynlig at mannen kan være en av medvirkerne, men det har også vært uenighet om hvilken konkret rolle han skal ha hatt, spesielt i direkte tilknytning til selve bortføringen. Politiet skal også ha sikret DNA av mannen.

Angående pågripelse av en eller flere personer, kan det tenkes at det skjedde i dag, men at det ikke blir offentliggjort før i morgen?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-08 kl. 23:48.
Citera
2020-05-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mreow64
Jeg har også vært i Sloraveien og området rundt i veldig mange år og kjenner til de fleste der.

En sak med mange aspekter. Bet meg merke i at du er kjent i området og nærmiljøet.

Kjenner du (eller andre på forumet her) til omgivelsene så godt at du kan ha en formening om hvor vanlig det er at det kan stå en bil helt nede ved fiskeplassen ved Langvannet?

Tenker da på det lille området inntil bryggen, en plass som ligger rett nedenfor boligen og gangveien.
Hvor vanlig er det at det kommer en bil som blir stående der en stund, for eksempel en tidlig morgen?
Senast redigerad av Jayce 2020-05-08 kl. 23:51.
Citera
2020-05-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror ikke at han trenger å være redd for det. Jeg har inntrykk at at mange liker å høre på han når han uttaler seg om saker

Hva tenker dere om han som ble pågrepet i går kveld hvis han er skyldig/medskyldig: Tror dere at politiet har funnet fellende bevis da de ransaket det stedet der han bor? Spor på datamaskin el.l. eller andre ting?

RU kan ha vært involvert i å sende falske krav.

Jeg kan vanskelig se for meg at et ungt menneske har deltatt i krypto-opplegget og med viten og vilje har visst at det skulle brukes for å skjule drapet på AEH.

Kanskje mer som en demonstrasjon av hvor godt kriminelle kan skjule sine spor ved hjelp av kryptovaluta og usporbare mailer.

Jeg har ingen anelse om politiet har funnet beviser mot RU. Men jeg håper at han snakker og forteller det han vet. Og at han tør å fortelle det han vet, og at han ikke frykter Tom Hagen og blir taus på grunn av løslatelsen fra varetekt.

Nå som Tom Hagen er en fri mann igjen. Det har tidligere vært nevnt at vitner har vegret seg for å forklare seg for politiet så lenge det ikke var gjort pågripelser i saken.

Kanskje det finnes vitner som ikke tør å snakke av frykt for Tom Hagen. Kanskje politiet nå må prioritere ressurser for å fotfølge Tom Hagen døgnet rundt.
Citera
2020-05-08, 23:50
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
En sak med mange aspekter. Bet meg merke i at du er kjent i området og nærmiljøet.

Kjenner du (eller andre på forumet her) til omgivelsene så godt at du kan ha en formening om hvor vanlig det er at det kan stå en bil helt nede ved fiskeplassen ved Langvannet?

Tenker da på det lille området inntil bryggen, en plass som ligger rett nedenfor boligen og gangveien.
Hvor vanlig er det at det kommer en bil som blir stående der, for eksempel en tidlig morgen?
Det er svært vanlig at det står en eller to biler der. Det gjør det så godt som alltid. Men jeg har aldri opplevd å se en bil kjøre på gangveien, langt mindre se en bil rygge opp gangveien. Jeg er godt kjent.
Citera
2020-05-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
De aller fleste merket at noe skurret ved hele saken, og det tidlig. Nær sagt alle forstår at det må være Tom Hagen selv som står bak drapet på AEH. Akkurat nå har ikke politiet sterke nok beviser mot han.

Siktelsen mot Tom Hagen er ikke frafalt. Etterforskningen fortsetter. Før eller senere vil politiet finne fellende beviser. Politiet prioriterer nå de mest lovende beslagene, i håp om å finne fellende beviser.

Påtalemakten har bevisbyrden. Og det går ikke an å dømme noen uten beviser. Det er jeg glad for. Tross alt.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan være så sikker på dette slik saken står seg nå og sett fra utsiden?

Det er klart at det er naturlig å rette mistanken mot ektemannen; det kommer man ikke utenom, men det er langt fra dette til å konkludere med at han må ha gjort det.

Dette er en utrolig spesiell sak uansett om det er Hagen selv som står bak, eller noen andre.

Teorien til politiet er jo at Hagen har gjort dette med hjelpere i nærmiljøet. Det kan like gjerne være sant at Hagen må fjernes fra likningen og at det bare var "hjelperne".

Om Hagen har orkestrert dette og holdt masken og oppført seg slik som han har gjort under hemmelig etterforskning over så lang tid og så i avhør, så er det en umenneskelig prestasjon. Jeg mener også at det er naturlig med mistanker mot Hagen også etter den siste utviklingen, men særlig konkret kan den jo ikke være.

Det er uansett ingen tvil om at det er et dramatisk nederlag for politiet at fengslingsbegjæringen ble opphevet av lagmannsretten. Det skjer generelt ganske sjeldent at politiet ikke får medhør i slike saker, men det er jo godt å se at systemet fungerer. "Skjellig grunn" er ingen formalitet. Dette får også dramatiske konsekvenser for etterforskningsskrittene politiet kan tillate seg.
Citera
2020-05-08, 23:52
Medlem
Citat:

Hvor vanlig er det at det kommer en bil som blir stående der, for eksempel en tidlig morgen?

Det er ikke vanlig i det hele tatt. De som jeg har sett stoppe der, spesielt de siste årene er eldre mennesker som leter etter omkjøringen opp til Haneborgveien mens de fortsatt bygget ut der. Det er sikkert flere, men man legger som regel aldri merke til biler som står parkert der nettopp fordi det som regel aldri er biler som parkerer der
Citera
2020-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Her er noe informasjon om det:
"Avhørene av mannen skjedde i natt.
- Han er fortsatt pågrepet. Han er avhørt. Jeg vet ikke noe annet enn at vi skulle få beskjed i løpet av dagen hva som skal skje videre, sier mannens forsvarer.
Ikke i politiets søkelys.
Han vet ennå ikke om klienten skal framstilles for fengsling i dag. Politiet kan holde ham i 48 timer uten å framstilles ham for fengsling."
https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-vaert-i-politiets-sokelys/72444333

Jeg er usikker på hva det betyr å ikke ha vært i politiets søkelys? Har han ikke tidligere blitt avhørt av politiet (før pågripelsen)?

Han som nylig ble pågrepet, er vel en annen person en han som er beskrevet her? (sitat under)

(30.04.20) "En person i Hagens nære krets er under lupen til politiet som mulig medvirker. Mannen har i avhør blant annet blitt grillet om følgende:

Sin relasjon til Tom Hagen.
Sin relasjon til Anne-Elisabeth Hagen.
Mulig motiv for gjerningsmenn som står bak bortføringen.
Mulige konflikter mellom Tom og Anne-Elisabeth Hagen.
Om de påståtte kidnapperne familien skal ha hatt kontakt med.
Alibi i tiden før, under og etter selve forsvinningen.
Nettavisen kjenner identiteten til mannen. Han er ikke blitt avhørt som siktet i saken. Politiet ønsker ikke å si noe om hvilken status han har per i dag."
https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

Det er også opplyst om (mannen i sitatet over) at det er sannsynlig at mannen kan være en av medvirkerne, men det har også vært uenighet om hvilken konkret rolle han skal ha hatt, spesielt i direkte tilknytning til selve bortføringen. Politiet skal også ha sikret DNA av mannen.

Angående pågripelse av en eller flere personer, kan det tenkes at det skjedde i dag, men at det ikke blir offentliggjort før i morgen?

Takk!

Det må være to forskjellige personer ja, hvis ikke ganske drøyt utsagn å si at han ikke har vært i søkelyset, ut i fra de beskrivelsene der. Spennende. Det er jo også et aspekt som er interessant å drøfte; hvis de finner det sannsynlig at denne andre mannen har vært med på det, men ikke valgt å pågripe ham, må de vel være enda mer sikre på at den nåværende pågrepne mannen har vært med på det?
Citera
2020-05-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det er svært vanlig at det står en eller to biler der. Det gjør det så godt som alltid. Men jeg har aldri opplevd å se en bil kjøre på gangveien, langt mindre se en bil rygge opp gangveien. Jeg er godt kjent.

Er det vanlig at en bil kommer dit tidlig om morgenen, eller at det blir parkert der over natta?

Bare for å ha det på det rene:

Tenker altså på den lille plassen helt inntil bryggen og ikke parkeringsplassen i bakkant langs Elveveien.
Senast redigerad av Jayce 2020-05-09 kl. 00:00.
Citera
2020-05-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Er det god utsikt mot Hagens hus fra det beskrevne stedet der biler parkerer, på den tiden av året (jeg tenker i tilfelle det er for det meste løvtrær i området mellom det stedet og huset)? Og jeg tenker på om noen eventuelt kan ha signalisert fra huset ved å blinke med lommelykt eller ved å sette opp en stige eller å gi tegn på en annen måte om at bilføreren må komme nå? Ville noe slikt vært synlig?
Citera
2020-05-08, 23:59
Medlem
Citat:

Jeg tenker at det er sannsynlig at han er avhørt i forsøk på å finne ledetråder, men at de ikke har vurdert ham som mistenkt før nylig. Det må ha dukket opp noe som har fått dem inn på tanken, og kanskje noen brikker har falt på plass.
Citera
2020-05-09, 00:01
Medlem
Det som forundrer meg i ettertid er hvordan TH klarte å gå på jobb.
Her er det snakk om kona gjennom 50 år som er søkk vekk og TH makter å gå på jobb.
Dersom dette hadde vært meg, hadde jeg ikke under noen omstendigheter maktet å late som ingenting.
Jeg vet ikke, men barna fortsatte tydeligvis som " normalt " de også.
Det er så mange " brikker " rundt denne saken som er vanskelig å sette sammen.
Dersom denne RU visste hvem AEH var, altså at de på en måte kjente hverandre, er det ikke unaturlig at AEH kunne slippe vedkommende inn i huset. Men ingen av oss her på forumet aner om ytterdøren var låst.
Det er TH som iht til media har snakket om en nøkkel i garasjen.
At en bil rygger opp gangveien ca klokka 09:05 mot Hagens hus, kan ikke være normalt.
TH har et mulig alibi, men som Poirot skrev så hadde politiet ikke lenger 100% sikkerhet for at siste livstegn fra AEH var kl. 09:14. Jeg har ikke lest eller hørt at politiet har publisert denne info selv.
Dersom dette stemmer, kan AEH ha blitt utsatt for noe alvorlig på et tidligere tidspunkt.

Jeg håper så inderlig at saken blir løst. I aller beste fall kan man ha håp om å finne henne i live, selv om sannsynligheten er nesten lik null.
For så mange må det være en voldsom påkjenning å gå i daglig uvisshet om hva som har skjedd.
Citera
2020-05-09, 00:01
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Er det vanlig at en bil kommer dit tidlig om morgenen, eller at det blir parkert der over natta?

Bare for å ha det på det rene:
Tenker altså på den lille plassen helt inntil bryggen og ikke parkeringsplassen i bakkant langs Elveveien.
Skjønte hvor du mente. Det er uansett reserverte plasser på parkeringsplassen langs Elveveien. Mange biler stopper på den lille plassen ved fiskeplassen, enten for å mate fugler, fotografere eller gå en kort tur. Det skjer til alle døgnets tider. Men jeg kjenner ikke til at folk står parkert der over natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in