2020-05-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma

Vet ikke om det er noe regler for fengsling, om noen må godta varetekt eller om han sitter i varetekt til advokaten anker slik som TH måtte?

Han kan holdes pågrepet i 72 timer uten noen kjennelse fra retten. Men det skal helst gå maksimalt 48 timer før man blir fremstilt for retten.
Citera
2020-05-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Han kan holdes pågrepet i 72 timer uten noen kjennelse fra retten. Men det skal helst gå maksimalt 48 timer før man blir fremstilt for retten.

Og da må noen av gjøre eksempelvis som ved TH at han skal sitte inne 4 uker? Eller annet?

Også kan han anke?
Citera
2020-05-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Og da må noen av gjøre eksempelvis som ved TH at han skal sitte inne 4 uker? Eller annet?

Også kan han anke?

Ja, hvis de vil ha ham lenger enn 72 timer må de sende en begjæring til tingretten om at han skal bli fengselet i f.eks. 4 uker. Da blir det berammet et fengslingsmøte i tingretten der siktede møter med forsvarer, og så bestemmer dommer om vilkårene for å holde ham i 4 uker er oppfylt, eller om han skal bli løslatt. Hvis dommeren finner at vilkårene er oppfylt kan forsvarer anke kjennelsen til lagmannsretten, slik som ble gjort hos TH. Dette kan også skje i motsatt fall: hvis tingretten finner at vilkårene ikke er oppfylt, og siktede skal løslates, kan påtalemyndigheten anke kjennelsen til lagmannsretten på samme måte.
Citera
2020-05-08, 22:51
Medlem
Den svenske kriminologen og forfatteren Leif GW Persson uttaler seg til Dagbladet:
https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-saken-blir-henlagt/72447285
Citera
2020-05-08, 22:58
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Den svenske kriminologen og forfatteren Leif GW Persson uttaler seg til Dagbladet:
https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-saken-blir-henlagt/72447285

ja han är rädd att bli bortglömd. uttalar sig om allt och alla
Citera
2020-05-08, 23:06
Medlem
De har romavlytting og overvåking og alt som er på TH i denne saken. Han har vært i flere avhør både som fornærmede og mistenkt og har mest sannsynlig fått anledning til fri forklaring uten å vite hva politiet sitter med. Enten er denne mannen en fremragende kriminell, eller så er han uskyldig. Etter alt å bedømme heller jeg personlig mot sistnevnte. Hadde politiet hatt noe som knytter han til handlingene(?) Hadde han blitt konfrontert med dette i avhør.

At en mann på 70 som planlegger en slik mesterlig utført grov kriminell handling og aldri har vært i kontakt med politiet på en slik måte før ikke bare utfører dette plettfritt, men også studerer avhørsmetodikk såpass at du ikke bare unngår å knytte deg selv til de faktiske forhold, men du også fremstår troverdig ovenfor lagmannsretten og høyesterett.

Jeg har som de fleste andre her ikke gjort noe annet enn å følge nøye med på saken, og jeg har ingen kjennskap til familien personlig annet enn at jeg har en kusine som er inngiftet i Hagen familien, og jeg har selv vært domfelt en rekke ganger. Jeg har også vært i Sloraveien og området rundt i veldig mange år og kjenner til de fleste der.

Meget interessant sak uten tvil og utrolig utvikling den siste tiden. Dette blir spennende å følge med nærmere på.
Citera
2020-05-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lintoen
Hva om fru Hagen sitter på en tropisk øy å koser seg med alle millionene TH har betalt? Husker vi hadde et par på jobben en gang hvor alle tenkte og trodde at mannen kunne være sjefete og slem med kona, hun var jo så snill og blid alltid. Så viste det seg etter ti år at det var kona som var slem med mannen, at bak husets fire vegger var hun en tyrann, ikke han. Sier ikke at det er tilfelle her, men det hadde vært en fin vri på historien.

Vær så snill da...
Citera
2020-05-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ja, hvis de vil ha ham lenger enn 72 timer må de sende en begjæring til tingretten om at han skal bli fengselet i f.eks. 4 uker. Da blir det berammet et fengslingsmøte i tingretten der siktede møter med forsvarer, og så bestemmer dommer om vilkårene for å holde ham i 4 uker er oppfylt, eller om han skal bli løslatt. Hvis dommeren finner at vilkårene er oppfylt kan forsvarer anke kjennelsen til lagmannsretten, slik som ble gjort hos TH. Dette kan også skje i motsatt fall: hvis tingretten finner at vilkårene ikke er oppfylt, og siktede skal løslates, kan påtalemyndigheten anke kjennelsen til lagmannsretten på samme måte.

Takk
Citera
2020-05-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
ja han är rädd att bli bortglömd. uttalar sig om allt och alla
Jeg tror ikke at han trenger å være redd for det. Jeg har inntrykk at at mange liker å høre på han når han uttaler seg om saker

Hva tenker dere om han som ble pågrepet i går kveld hvis han er skyldig/medskyldig: Tror dere at politiet har funnet fellende bevis da de ransaket det stedet der han bor? Spor på datamaskin el.l. eller andre ting?
Citera
2020-05-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror ikke at han trenger å være redd for det. Jeg har inntrykk at at mange liker å høre på han når han uttaler seg om saker

Hva tenker dere om han som ble pågrepet i går kveld hvis han er skyldig/medskyldig: Tror dere at politiet har funnet fellende bevis da de ransaket det stedet der han bor? Spor på datamaskin el.l. eller andre ting?

Synes det er litt rart at det ikke har vært noe nytt om ham, eller hva som skjer, siden pågripelsen. Har han vært i avhør? Skal han i avhør? Vil politiet varetektsfengsle ham? Mange spørsmål som de bevisst ikke svarer på til media - lurer på hvorfor. Ny pågripelse planlagt i natt/morgen?
Citera
2020-05-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Aha. (Allt det där som jag inte intresserade mig för eftersom jag aldrig trodde på det). Ja, det förstår jag måste varit en resa.
Men känns det inte bittert att ha gått på detta eftersom det verkar som om t o m polisen inte tror på det?

De aller fleste merket at noe skurret ved hele saken, og det tidlig. Nær sagt alle forstår at det må være Tom Hagen selv som står bak drapet på AEH. Akkurat nå har ikke politiet sterke nok beviser mot han.

Siktelsen mot Tom Hagen er ikke frafalt. Etterforskningen fortsetter. Før eller senere vil politiet finne fellende beviser. Politiet prioriterer nå de mest lovende beslagene, i håp om å finne fellende beviser.

Påtalemakten har bevisbyrden. Og det går ikke an å dømme noen uten beviser. Det er jeg glad for. Tross alt.
Citera
2020-05-08, 23:37
Medlem
wwrs avatar
Är det möjligt att TH önskade skilsmässa men ansåg att det hade blivit "för dyrt"?

Hur mycket hade en skilsmässa kostat TH? Hade frun fått något av hans förmögenhet?
Senast redigerad av wwr 2020-05-08 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in