Citat:
Ursprungligen postat av
Idasma
Jeg tror de også gikk til pågripelse av 30-åringen for at Høyesterett kanskje ikke skulle slippe TH slik at de kunne konfrontere TH overraskende med enda en pågripelse? De rakk ikke avhøre han før han ble sluppet fri.
De kan jo gjøre det nå også, men nå vil jo TH være forberedt ettersom han vet at 30-åringen er mistenkt. Han har tid til å forberede seg på eventuelle spørsmål nå.
Nå har de jo hentet ting som tilhører 30-åringen slik at de kan undersøke saken videre, så det kan være at de ikke har nok for å fengsle han heller med tanke på at TH som ble tatt først faktisk slapp ut?
Det er vel en kombo her hvor de egentlig ønsket å konfrontere begge to uten at de fikk forberede seg, og det gikk i dass.
Takk for svar! Du har gode poeng, og det kan hende at det er slik som du skrev.
Jeg leste at TH har vært avhørt flere ganger den siste uken.
Jeg forstår ikke hva 30-åringens forsvarer mente med det han sa. Jeg synes ikke at det er meningsløst å pågripe og fengsle en person som er siktet for drap eller medvirkning for drap.
Om pågripelsen av 30-åringen:
"Fare for bevisforspillelse.
Pågripelsen er fremskyndet på bakgrunn av lagmannsrettens kjennelse torsdag, hvor det står at retten ikke finner at det ligger skjellig grunn til mistanke for at Tom Hagen skal ha begått et straffbart forhold, og at han dermed skal løslates.
– Det er klart at politiet har hatt en plan for den videre etterforskning. Det kom svært overraskende på dem at lagmannsretten ville løslate Hagen. I dag kan de risikere at Høyesterett også tar stilling til anken og at han da blir løslatt, sier TV 2s rettskommentator Inge D. Hanssen.
– Sett fra politiets ståsted øker det faren for bevisforspillelsen, dersom personen som nå er pågrepet og Hagen får mulighet til å snakke sammen. Det er nok årsaken til at de har gått til pågripelse i dag, legger han til."
https://www.tv2.no/nyheter/11434193/