2020-05-08, 23:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hur i hela världen kan du veta att skåningarna sköter sin handhygien bättre än i övriga Sverige?
Det är bara nonsens.
Ge mig ett bevis på det är du snäll.
De har få döda. Bevis nog.
Citera
2020-05-08, 23:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är helt fel, Norge har inte gett Tegnell "rätt" om skolorna. Och alla länder är fortfarande chockade över den Svenska modellen, såg igår både CNN och japanska NHK som inte var smickrande för Sverige, om man säger så.

Sveriges modell är ett haveri, och allt som återstår är propaganda. Passande för 8:e maj faktiskt.
Finns en rapport att läsa för dig.

Citat:
I en rapport från norska folkhälsoinstitutet den 5 maj, som Aftonbladet rapporterat om, menar myndigheten att skolstängningar har liten effekt på smittspridningen.
Citera
2020-05-08, 23:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Lombardiet ser inte ut som Sverige i populationsmängd osv dock, som sagt det är fortfarande för tidigt, vi vet inte hur illa det är fören efter allt har lagt sig.
Lombardiet har 10 miljoner invånare.
Citera
2020-05-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Grundaren av Twitter skänker visst en ovanligt stor del av sin förmögenhet till att bekämpa Corona. Större andel än jag någonsin sett i alla fall även om folk säkert hittar något dåligt med det med :-) 1 miljard dollar (Av 3,9)

Tvåa är Bill Gates/frugan som skänker 255 miljoner dollar.

”I’m moving $1B of my Square equity (~28% of my wealth) to #startsmall LLC to fund global COVID-19 relief. After we disarm this pandemic, the focus will shift to girl’s health and education, and UBI. It will operate transparently, all flows tracked here:”

https://mobile.twitter.com/jack/status/1247616214769086465

”The Biggest Private Coronavirus Donations”: https://www.statista.com/chart/21640/biggest-private-coronavirus-donations/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=c396c057d 8-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW19_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-c396c057d8-308363429

Kan väl inte se något fel i det. Generellt är väl inte kapitalister mina favvomänniskor men om de gör gott med en del av sina pengar som för covid här, så är det väl bara bra. Finns andra väldigt rika som bara gömmer sig i slott och är tysta, så alla goda exempel känns ju ändå lite upplyftande.
Citera
2020-05-08, 23:07
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kan inte på fullaste allvar tro att FHI inte går att lita på ifråga om studier på norsk hälsa.

Dina artiklar hade stora osäkerheter. Det första var en datormodell på Shanghaiska barns kontaktmönster, där deras minskade smittspridning skulle tas ut av att barnen träffar fler personer än deras föräldrar. Det är spekulativt och knappast direkt överförbart till Norge.

Den andra var en studie på hur mycket virus barn hade i blodet. Men den tar inte hänsyn till att den som inte har symptom smittar mindre än den med symptom, eftersom den asymptomatiska har mindre virus i hals och svalg, varifrån droppsmitta sprids.

Det tredje var ingen studie, utan ett felcitat av en person som tvärtom var tveksam till skolstängning. Såhär sa hon:

However, some other experts noted that keeping schools closed indefinitely is not just impractical, but may do lasting harm to children.

Jennifer Nuzzo, an epidemiologist at Johns Hopkins University’s Bloomberg School of Public Health, said the decision to reopen schools cannot be made based solely on trying to prevent transmission.

“I think we have to take a holistic view of the impact of school closures on kids and our families,” Dr. Nuzzo said. “I do worry at some point, the accumulated harms from the measures may exceed the harm to the kids from the virus.”

Som jag tidigare skrev. Jag litar lika mycket på Frodo som på Tengele.
Dvs. inte alls.

Om du har svårt att läsa mellan raderna...

Supertydligt att det bara är barnlösa individer eller dom med utflugna ungar som tycker det är bra med öppna skolor i den här tråden.

Föräldrar till barn i grundskoleålder har en helt annan åsikt.
Citera
2020-05-08, 23:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Menar du region eller kommun?

Enligt SCB
Döda Stockholms län/region
v.14
2015-2019 - 313
2020 - 634
Differens på 321, eller 46 per dag

v. 15
2015-2019 - 298
2020 - 774
Differens på 476 eller 68 per dag

v. 16
2015-2019 - 313
2020 - 659
Differens på 346 eller 49 per dag.

Tittar vi bara på Stockholms kommun har SCB en lite annan tidsperiod, inte veckor utan 10-dagarsperiod. Dina angivna veckor motsvarar perioderna 1-10 april och 11-20 april. De har också bara jämförelse med de två föregående åren så jag tar 2018 som jämförelse då det dog fler då än 2019.

1-10 april
2018 - 221 döda
2020 - 449 döda
Differens på 228 eller 22,8 per dag

11-20 april
2018- 177 döda
2020- 398 döda
Differens på 221 eller 22,1 per dag

Var har du dina 180 per dag?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag menar att det är faktor 2.0-2.2 så långt som statistiken är tillförlitlig, dvs till mitten av april.

Hur vore det att bemöta mina argument med siffror och fakta istället för att bara vräka ur dig otidigheter?

Se mitt citerade inlägg från nån dag sedan där jag redovisade SCB:s dödstal för Stockolm (län och kommun) där dödstalen varit störst. Personen jag svarade då hävdade liksom du att vi hade extrem överdödlighet (180/dag). De tre veckorna är dem där hittills flest dött i covid-19 och överdödligheten jmf snittet för föregående år motsvarar rätt bra de registrerade dödsfallen för covid-19 i Stockholm.

Du har helt rätt att vi har en faktor 2 i överdödlighet jämfört med dödligheten tidigare år. Men det du säger om att FHMs statistik är friserad och att överdödligheten är mer extrem än så är helt enkelt en lögn.
Citera
2020-05-08, 23:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Läs själv vad myndigheten skriver.
Om du inte hämtade din "fakta? från kvällspressen så kan du googla https://www.thelancet.com/ och läsa deras sammanställning om just skolstängningar. Om du gör det så ser du att tidpunkten för en skolstängning är A och O, inte ditt enfaldiga bräkande om skolstängningar per se.
Citera
2020-05-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar Lombardiet som har en befolkningstäthet som är 20 gg Sveriges? Eller menade du någon annan region?
Japp, men Stockholm har likvärdig befolkningstäthet som Lombardiet, och har ändå inte haft lika höga dödstal.
Citera
2020-05-08, 23:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Blir nyfiken kör du på skyddsglasögon eller vanliga typ solbrillor?

//Skalman

Herr skalman, det blir nog skyddsglasögon till sommaren. Kör nu med vanliga glasögon som jag har på mig ute och på arbetsmöten.
Citera
2020-05-08, 23:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Vi har kanske högre dödstal än vad som redovisas många döda ensamma människor som hittas nu när liken börjar stinka i försommar värmen och hur ska man fastställa döds orsaken där?

(((
Nej de är inte högre än vad som redovisas för Sverige är så transparenta så de redovisar även överdödligheten. De rapporterade dödsfallen pga c19 ligger på ca 70% av överdödligheten. Redovisas tydligt av FHM i veckorapporterna.
Citera
2020-05-08, 23:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dom säger ju själva på Socialstyrelsen att dom hittat ca 10% mer dödsfall än FHM.

Hur får du det till 220% ?!

Hehe, Borde inte skratta för det är allvarligt. Socialstyrelsen?

Kolla på SCB's statistik fram till 15/4 (så långt som data är tillförlitligt).
Citera
2020-05-08, 23:12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Inte samma virus.

https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-dog-coronavirus-vaccine-idUSKBN22B2SQ

Well duh!

Självklart inte, men det är ett Coronavirus och tillhör således samma virusfamilj.

Poängen är inte att man skall trycka i sin djurvaccin.

Poängen är att man redan har vaccin mot en typ av Coronavirus och då är nog steget till ett vaccin mot detta virus inom samma familj nog inte så extremt långt bort.

Speciellt inte när några ton med stålar väntar på den som blir först...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in