2020-05-08, 23:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Man lyckades ju aldrig för sars och mers så jag skulle nog inte ropa hej än.
Å andra sidan har man förmodligen haft hjälp av forskningen på sars och mers och sluppit starta på ruta ett.

Har vaccin-studier för SARS/Mers gått i storskaliga tester någon gång? Jag vet inte men du kanske vet?

Vaccin mot SARS-CoV2 testas ju på en ganska stor grupp människor just nu i Storbritannien. Där Oxford University menar att vaccin finns färdigt i september, till 80% sannolikhet.
Citera
2020-05-08, 23:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
SCB:s statistik visar tvärt emot vad du säger att överdödligheten inte alls är mycket större än vad FHM:s siffror säger.

Jag menar att det är faktor 2.0-2.2 så långt som statistiken är tillförlitlig, dvs till mitten av april.

Hur vore det att bemöta mina argument med siffror och fakta istället för att bara vräka ur dig otidigheter?
Citera
2020-05-08, 23:02
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
De har garanterar jobbat på förkylningsvaccin oavbrutet de senaste 50 åren. Det förkylningsvaccin innebär per automatik att upphovsmannen blir den rikaste personen på planeten. Så man ska nog inte har för höga förhoppningar på ett vaccin. Det är nog mest en önskedröm.

Eftersom 85% av förkylningar inte orsakas av corona-virus så blir man nog inte särskilt rik alls faktiskt.
Citera
2020-05-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det här är vad artikeln i expressen sa:

"Stängningen av skolor och förskolor hade troligtvis en liten effekt i kampen mot coronaviruset.
Det misstänker nu den norska folkhälsomyndigheten.
– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt, säger smittskyddsexperten Frode Forland på Folkehelseinstituttet. "

Låter som en solid studie... Skulle inte dra så stora växlar på den... Man har alltså gjort en studie som bekräftar vad man tidigare rekommenderade regeringen. #surprisedpikachu

På andra sidan har vi ett gäng studier som säger raka motsatsen. Skolstängning är nödvändigt. Skolstängning minskar belastningen med 40-60%. Barn smittar lika mycket som vuxna osv.
Du kan inte på fullaste allvar tro att FHI inte går att lita på ifråga om studier på norsk hälsa.

Dina artiklar hade stora osäkerheter. Det första var en datormodell på Shanghaiska barns kontaktmönster, där deras minskade smittspridning skulle tas ut av att barnen träffar fler personer än deras föräldrar. Det är spekulativt och knappast direkt överförbart till Norge.

Den andra var en studie på hur mycket virus barn hade i blodet. Men den tar inte hänsyn till att den som inte har symptom smittar mindre än den med symptom, eftersom den asymptomatiska har mindre virus i hals och svalg, varifrån droppsmitta sprids.

Det tredje var ingen studie, utan ett felcitat av en person som tvärtom var tveksam till skolstängning. Såhär sa hon:

However, some other experts noted that keeping schools closed indefinitely is not just impractical, but may do lasting harm to children.

Jennifer Nuzzo, an epidemiologist at Johns Hopkins University’s Bloomberg School of Public Health, said the decision to reopen schools cannot be made based solely on trying to prevent transmission.

“I think we have to take a holistic view of the impact of school closures on kids and our families,” Dr. Nuzzo said. “I do worry at some point, the accumulated harms from the measures may exceed the harm to the kids from the virus.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Diskussion gäller snarare vad vi borde ha gjort, nu är det försent.

Än finns det hopp!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Det är ganska kul med er som förfasar sig över att äldre äldre personer inte läggs på IVA och i respirator.
Det gör man ju i regel aldrig. Covid-19 eller ej. Har aldrig gjort. Kommer aldrig att göra. I något land.

Nu förenklar du..

Var det inte som så, att det "nya" var 65+, samt två underliggande sjukdomar...?

Eller minns jag fel ?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Expressen är själva kärnan av trovärdig källa, en mycket trovärdigare går inte att finna.
En Ding Ding Värld har tyvärr upphört att existera.
Läs själv vad myndigheten skriver.

Citat:
I en rapport från norska folkhälsoinstitutet den 5 maj, som Aftonbladet rapporterat om, menar myndigheten att skolstängningar har liten effekt på smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
https://www.merck-animal-health-usa.com/dp/4

Inte samma virus.

https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-dog-coronavirus-vaccine-idUSKBN22B2SQ
Citera
2020-05-08, 23:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Ge mig ett par exempel.
Läs trottoarpressen och se på sosse-tv så hittar du exempel, eller så kan du titta på offentlig statistik? Det hade du väl redan gjort eller hittar du bara på?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag menar att det är faktor 2.0-2.2 så långt som statistiken är tillförlitlig, dvs till mitten av april.

Hur vore det att bemöta mina argument med siffror och fakta istället för att bara vräka ur dig otidigheter?

Dom säger ju själva på Socialstyrelsen att dom hittat ca 10% mer dödsfall än FHM.

Hur får du det till 220% ?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Alla döda är inte anmälda än in i statistiken. Det finns troligtvis ett stort mörkertal av ensamma äldre människor som har dött i det här. Min empiri säger det. Men väldigt känsligt ämne att prata om.
Citera
Medlem
Ja, inte sitter man och utvärderar framtiden 1 år i förväg, att tidningarna publicerar detta uttalande av Giesecke är ju för att trösta svenskar som undrar varför dödstalen här är så höga. "Bara så ni vet, vi i Sverige tar itu med grovjobbet direkt och skjuter inte det framför oss, typ." Jag säger inte att han har fel/rätt. Det är omöjligt att veta, om man inte är synsk då, eller profet

Tom Britton 20 april: 30% av Stockholmarna är smittade.
Rätt/fel?

Tom Britton 1 april: Halva Sveriges befolkning smittade innan april månads utgång. Två tredjedelar smittade i slutet av maj.
Rätt/fel?

De gissar ju bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in