Aha, så den korrekta siffran är 233% högre. (Rubrikens löjliga slutsats baserad på 3 vs 7 fall i Tjeljabinsk). Wow, då är ju den verkliga siffran för antal döda per miljon nästan en tiondel av Sveriges, och inte en 25-del som det verkat hittills.
Bortser man från den löjligt sensationslystna rubriken så visar artikeln snarare att Ryssland räknar rätt, medan andra räknar fel:
Detta är ju alldeles riktigt. En person som är smittad av coronavirus kan dö av andra orsaker, t.ex. en hjärtattack. Om man då gör en obduktion och inte hittar några patologiska förändringar av lungorna, då kan man ju mer eller mindre utesluta att det var viruset som var dödsorsaken.
Aha, 2-3 veckors eftersläpning i statistiken. Vilket land påminner det om? Låt mig tänka....
Visst, men listan har inte mycket till trovärdighet när man tittar på den. Massor av de som nämns där är så gamla att de knappast kan ha smittats på jobbet. Den äldsta jag ser på listan är 81 år. Tror vi att 81-åringar jobbar med att behandla covid-19-patienter? I informationen om listan skriver de också att de INTE har som kriterium att personer som nämns där har smittats på jobbet:
Alltså: "Vi får frågor om varför den eller den person står med på listan, fast den inte smittats på jobbet eller hade andra svåra sjukdomar. Målet med listan är att bevara minnet av döda kollegor, inte att att föra korrekt statistik."
Med andra ord - listan säger i princip ingenting. Ändå viftas det med den i den ena artikeln efter den andra som något slags "bevis" för någonting. Av journalister som förmodligen inte ens kan läsa texten på sidan.
Länken i den meningen leder till en artikel om fall av lunginflammation i några avlägsna bergsbyar i Dagestan. Jag kan inte se att det i artikeln står om någon "spike" i antalet fall. De räknar bara upp antalet fall. Exempel: Achvachsky-regionen, 34 patienter inlagda för lunginflammation. Nu vet ju inte jag hur vanligt det är med lunginflammation uppe i bergen i det innersta av Dagestan, men siffran 34 låter i alla fall inte märkvärdig på något sätt. Enligt 1177 får ca 1% av Sveriges befolkning lunginflammation per år. Kan säkert vara högre siffror i Dagestan.
Öh, va? Dödstalen publiceras varje månad för månaden innan, dvs dödstalen för april skall finnas tillgängliga innan maj är slut. Hittills för 2020 (gäller alltså januari-mars) har dödstalen
gått ned för de två mest relevanta dödsorsakerna, dvs sjukdomar i luftvägarna (inklusive lunginflammation) och infektionssjukdomar. Finns på sidan 9 i en powerpointfil som länkas till på den här sidan:
https://gks.ru/folder/70843/document/84352
Luftvägssjukdomar: 42,6 / 100.000 år 2020, mot 47,6 år 2019
Infektions- och parasitsjukdomar: 21,3 år 2020, mot 23,2 år 2019