2020-05-08, 22:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hypotesen om TBC-vaccin kan dock inte stämma, för Sverige skulle i så fall ha minst dödsfall av alla.

Det är för tidigt för att peka med rak arm, som sagt Virginia har en liknande populationsmängd som oss och de har betydligt sämre siffror än oss
Citera
2020-05-08, 22:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag tror fortfarande att den till allra högsta grad bygger på att Sverige är skuldsatt och inte har råd med skarpare åtgärder, de åtgärder man trots allt säger sig införa skiner i stort med sin närvaro (utom de som är lån) eller så är de halvsanningar, som sjukersättningen som man gått ut och sagt att staten ska ta från dag ett från företagen och slopa karensdagen för arbetstagaren- inget av detta är sant. Företag betalar fortfarande sjuklön dag 1 - 14 och karensdagen är inte heller slopad utan i stället får man en ersättning om max 700 kr före skatt vilket för tex mig knappast är 80% av min normala inkomst.

Det är nog också att förvänta sig rejäla skattehöjningar inom en snar framtid för samtliga som fortfarande jobbar.
Johan Westerholm uttrycker dina tankar med andra ord här.
Citat:
För så är det, Sverige saknar konstitutionella, personella och materiella resurser för att ha lyxen att välja en annan väg. Och eftersom de förutsättningarna saknas är det bara att foga sig i verkligheten – bita ihop och försöka bidra till en så positiv utveckling som möjligt.

https://ledarsidorna.se/2020/04/dess-grymhet-ar-bade-hisnande-och-nedtryckande/
Citera
2020-05-08, 22:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Finns ju massor av data på detta från fyra världsdelar. Tyvärr har det politiserats av en masa pajaser bara för att Trump råkade säga att det var lovande. Men, som sagts, det används redan I stor skala med god framgång på många ställen. I Sverige har det tyvärr bara provats på dödssjuka.

More deaths
, no benefit from malaria drug (Hydroxiklorokin) in VA virus study;
https://apnews.com/a5077c7227b8eb8b0dc23423c0bbe2b2

Klorokin stoppas i Sverige. Kan förvärra för patienter;
Malariamedicin kan förvärra för coronapatienter https://www.aftonbladet.se/a/mR9KLg

Carl tappade synen och fick kramper av Hydroxiklorokin;
https://www.expressen.se/nyheter/carl-40-fick-kramp-och-syn-problem-av-coronamedicin/

Jag kan fortsätta. Finns hur mycket som helst. Toppenmedicin du rekomenderar!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Visa mig en enda studie som motsäger att bananflugor intravenöst botar Covid 19

Jag kan visa dig massor av kliniska tester där hydroxiklorokin fungerar utmärkt. Är inte det mer intressant?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Om man nu ska gå på Folkhälsomyndighetens siffror (alltid friserade) så har vi en klart oroande tendens:
Totalt antal döda förra veckan (lör-fre): 508
Denna vecka (lör-fre): 524

Det sjunker alltså ingenting. Snarare ökar. Nu vet vi dock att dessa siffror är grovt tillrättalagda, vi får gå på SCB's dödstatistik, som dock laggar minst 3-4 veckor. Dessa visar extrema dödstal, dess värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Enligt Giesecke för två veckor sen så har Stockholm flockimmunitet i mitten på maj. Hans anhängare väntar förmodligen spänt på att snart kunna återgå till ett vanligt liv med liten risk för att bli smittas.

Status från min lilla arbetsgrupp på 10 personer, som alla jobbar hemifrån. 1 var sjuk i början på april. 1 till i mitten på april. Idag är eller har 5 st varit sjuka i coronaliknande symtom. Så i mitt lilla gäng är vi nu uppe i 50 %.
Såklart väldigt anekdotiskt men liknande kan man se hos övriga på arbetsplatsen totalt, även om jag nog tror att vår grupp är aningen överrepresenterade.
Därav att jag tror att vi snart kan börja nå flockimmunitet i Stockholm. Kanske redan innan midsommar.
Citera
2020-05-08, 22:28
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det finns väl förihelvete ingen pandemi genom tiderna där man år 2020 säger att alla länder som klarade sig de första månaderna var bäst.

Tycker du att Tyskland vann andra världskriget?

Vi har heller aldrig haft en pandemi under en period där mänsklig teknik varit så utvecklad som idag. Det är liksom inte ens så längesen man grävde upp offer från 1920 och faktiskt kunde ta reda på exakt vilken sträng de dog av.

Spelplanen idag är helt annorlunda. Ni sitter och pratar om ”andra vågen”, har ni ens funderat på att det inte behöver bli en andra våg om vi förändrar vårt leverne?

Alla de länderna som pumpar ut skyddsutrustning till allmänheten i form av munskydd, ser till att det finns handsprit osv vid varje igång till butik bla bla.

Medicinen tar stormkliv varje dag, här i Sverige har vi ”mycket lyckade försök” i ett läkemedelsexperiment som totalt hämmar virusutvecklingen i kroppen för det binder till tillförda ace-2 säller istället för kroppens egna. Det är bara ett exempel av allt som händer, dessutom tror många på att vi har ett vaccin klart i produktion till vinter.

Då kan du och Gieseckes kompisar stå där och prata om era vågor som aldrig kommer.

Ni kan sluta studera pandemier utifrån det faktum att vi inte hinner ingripa, den tiden är redan förbi.
Citera
2020-05-08, 22:29
Medlem
Efter snart 24000 sidor i ämnet blir man förbluffad att folk inte kan räkna ,inte kan förstå basala saker som efterregistreringar. Helt otroligt faktist
Citera
2020-05-08, 22:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Status från min lilla arbetsgrupp på 10 personer, som alla jobbar hemifrån. 1 var sjuk i början på april. 1 till i mitten på april. Idag är eller har 5 st varit sjuka i coronaliknande symtom. Så i mitt lilla gäng är vi nu uppe i 50 %.
Såklart väldigt anekdotiskt men liknande kan man se hos övriga på arbetsplatsen totalt, även om jag nog tror att vår grupp är aningen överrepresenterade.
Därav att jag tror att vi snart kan börja nå flockimmunitet i Stockholm. Kanske redan innan midsommar.

Tja, skall vi sitta här och köra anekdoter så kan jag berätta att på min avdelning så har fyra av 90 fått Corona, så flockimmuniteten nås nog slutet 2021.
Citera
2020-05-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

More deaths
, no benefit from malaria drug (Hydroxiklorokin) in VA virus study;
https://apnews.com/a5077c7227b8eb8b0dc23423c0bbe2b2

Klorokin stoppas i Sverige. Kan förvärra för patienter;
Malariamedicin kan förvärra för coronapatienter https://www.aftonbladet.se/a/mR9KLg

Carl tappade synen och fick kramper av Hydroxiklorokin;
https://www.expressen.se/nyheter/carl-40-fick-kramp-och-syn-problem-av-coronamedicin/

Jag kan fortsätta. Finns hur mycket som helst. Toppenmedicin du rekomenderar!!

Hydroxiklorokin används av miljoner människor mot Malaria, Lupus och andra sjukdomar. Skulle vara extremt konstigt om det plötsligt blev giftigt bara för Corona-patienter. Erkänn att du bara googlat fram lite skrämselpropaganda utan att sätta dig in i ämnet?
Citera
2020-05-08, 22:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har ju diskuterats i en del rapporter att det har muterat och att de nya varianterna är klart mildare. Jämför bara med Hong Kong, Asiaten eller Svininfluensan som fortfarande härjar i Sverige då och då.

Nånting känns ju annorlunda nu.

Flera av mina arbetskamrater inom vården som blev smittade tidigt, blev riktigt sjuka och några fick söka sjukhusvård. De som blir sjuka nu har inte varit fullt lika sjuka - inte i riktigt samma utsträckning. Det kan såklart bero på en mängd olika faktorer, men man visst tänker man i dom banorna.
Citera
2020-05-08, 22:31
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Man försökte väl med detta på svenska universitetssjukhus också har jag för mig men får hoppas israelerna har bättre tur. Fungerar teorin så borde den kunna appliceras på fler virus.
Jo, man försöker (försökte) ge plasma från friska blodgivare som besegrat Covid 19, men problemet är att det kommer en massa andra antikroppar med i blodplasman. Kan man via labb producera den specifika antikroppen, kommer få klart större mängd av dessa.
Säg att (nu vet inte jag), att 0.1 % av de antikropparna från friska blodgivare som vunnit över Corona viruset, är just specifika mot det, då det är en massa andra antikroppar i deras plasma.
Men om man kan framställa monoklonala så borde det blir 100 %, så blir många mer effektiva antikroppar till de sjuka, men man vet ju ej säkert om det ger immunitet, men teorin är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in