2020-05-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag delar dina tvivel om coronakommissionen.

Alternativmedia som du säger, kan vara en väg, dock har vi inte så många sådana som kan nå fram, tror jag.

Utländsk granskning av oberoende rättsväsende vore det bästa. Typ domstol i Haag.

Alternativmedia är ju knappast oberoende.
Citera
2020-05-08, 22:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sverige reagerade proaktivt vid pesten och det gick åt helvete.

Vad som är rätt och fel vet inte jag. Jag tror Sverige gör fel. Men det är bara töntigt att sitta och dela ut medaljer när loppet knappt börjat.

Enig i detta..

Speciellt nordiskt sett så är detta den stora tragedin. Med samma strategi så vore man på "samma bana". Blir lättare då att öppna upp mot varandra med turism, gränshandel etc.., som ger jobb och skatteintäkter.

Det är svårare nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Pga vad?

Du hävdar ju att det finns en medicin som gör Covid mindre farlig än en influensa. Jag förstår inte varför denna inte används i hela världen.

Finns ju massor av data på detta från fyra världsdelar. Tyvärr har det politiserats av en masa pajaser bara för att Trump råkade säga att det var lovande. Men, som sagts, det används redan I stor skala med god framgång på många ställen. I Sverige har det tyvärr bara provats på dödssjuka.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det var väl Reinfelt som brände de 7 miljoner skyddsmaskerna och Hägglund som sålde ut apoteken så vi inte hade några medicinlager... Det gick han ut i media och var lite ångerfull kring för ett tag sen iofs men ändå...

Alla masker som var värt något = m90 delades ut till landstingen om jag ej minns fel.
Problemet. Många kastade dem! Har inte sett siffra på hur många som finns kvar.
Men några 700 000 är det inte, som var tanken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Jag utgick enbart från de officiella siffrorna i nuläget, vilka förstås kommer behöva justeras i framtiden. Intressant att Sverige verkar ha ett så lågt mörkertal (relativt sett) enligt New York Times uppskattning.
Ja, vi verkar faktiskt ha i särklass bäst koll på våra döda. Vi hade en diff på några hundra tidigare, men den har täppts igen. NYT har uppdaterat den här artikeln regelbundet.
Citera
2020-05-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hydroxiklorokin dödade fler än det hjälpte;
https://edition.cnn.com/2020/04/21/health/hydroxychloroquine-veterans-study/index.html

Nästa, FDA varnar allmänheten för Hydroxiklorokin;
https://www.cnbc.com/2020/04/24/fda-issues-warnings-on-chloroquine-and-hydroxychloroquine-after-serious-poisoning-and-death-reported .html

Studien där det visade sig döda fler än det hjälpte;
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.16.20065920v2

Du frågade...

Idiot. Var någon av dessa studier på patienter i ett tidigt skede? Nej.
Citera
2020-05-08, 22:21
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du litar väl på vem som helst som bekräftar din världsbild. Helst någon som inte har gått i skolan, och korrumperats av utbildning.

Marco Ajelli, a mathematical epidemiologist who worked at the Bruno Kessler Foundation in Trento, Italy, said that his simulation has shown that if you reopen the schools, a big increase in the reproduction number can be seen.

Another study, by a group of German researchers tested children and adults and found that children who test positive possess as much virus as adults do, maybe at times more and hence, apparently, are as infectious.

An epidemiologist, Jennifer Nuzzo, at Johns Hopkins University’s Bloomberg School of Public Health, said that the decision to open schools again can’t be taken based on trying to prevent transmission.

Tre studier vs en norgestudie.

I win.
Citera
Medlem
Tittar på sajten https://www.endcoronavirus.org/. Ser inte så bra för Sverige. Grekland verkar bra. Men vi är nog inte välkomna där.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Blir viruset mindre och mindre farligt?

Under mars och början april hade vi tre personer på mitt jobb som var hemma. De var hemma i ca tre veckor och mådde för jäkla dåligt. Riktigt jäkla dåliga blev dem. De var de enda som jag då kände som kan haft covid-19. Ingen av dem fick testa sig i och för sig men de hade alla symtom.

Sen gick det någon vecka och nästan ingen var hemma sjuk. Men nu, senaste två veckorna har vi haft minst 15 stycken som varit hemma sjuka. Jag har också varit förkyld, hostig och mått lite risigt. Men ingen har blivit allvarligt sjuk. Ingen har mått så dåligt som de som blev sjuka i början även fast alla har haft symtom som tyder på att det skulle kunna vara Corona.

Har även pratat med kunder och de har också haft många sjuka nu senaste tiden, men mest med relativt lindriga symtom. Ingen har vad jag vet blivit allvarligt sjuk.

Kan det vara så att att viruset blivit mindre farligt nu senaste tiden?
Har ju diskuterats i en del rapporter att det har muterat och att de nya varianterna är klart mildare. Jämför bara med Hong Kong, Asiaten eller Svininfluensan som fortfarande härjar i Sverige då och då.
Citera
2020-05-08, 22:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Menar man så att det är bättre eller sämre att vara TBC vaccinerad ?

Med tanke på att vi har ett lägre dödstal än Virginia som har en liknande populationsmängd men som kör på karantän så är det nog till det bättre
Citera
2020-05-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså? Forskning säger det motsatta
https://time.com/5833945/hydroxychloroquine-coronavirus-study/

Tidiga försök i Frankrike indikerade att det kunde hjälpa. Men vidare studier på ett större underlag säger det motsatta. Noll positiv effekt.

Återigen inte patienter i ett tidigt skede. Varför envisas de med att testa det de redan testat i Kina för månader sedan?
Citera
2020-05-08, 22:23
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tittar på sajten https://www.endcoronavirus.org/. Ser inte så bra för Sverige. Grekland verkar bra. Men vi är nog inte välkomna där.

Hur vågar du?

Sverigehatare!

Nä, skämt åsido.

Uppenbart för dom flesta att Sveriges strategi suger hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in