Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Nej, så funkar det inte!
Platz registrerar dagens tal. Dvs senaste 7 dagarnas medeltal. Där kommer ingen efterrapportering.
Det är FHM som registrerar per dödsdag.
Det är därför som FHM ibland hävdar att det dog tex 60 en viss dag, men platz mfl säger kanske 80 eller något annat tal
Vad jag menar är att ngn vecka, vi säger vecka 1, sa FHM att det låg på ca 40 per dag, den veckan. De tyckte då under vecka 1, att det var platå och möjligen nedgång.
Efter en tid, kommer ej ihåg hur länge, så hade det sedan fyllts på bakåt, på korrekt dödsdag.
Vi säger vecka 3. Vecka 3 kunde man då se att vecka 1 egentligt dödstal blev ca 60 per dag! Dvs det var inte alls tal om ngn platå eller minskning under vecka 1, man bara trodde det, under vecka 1, man såg ingen "sann bild" förrän ett par veckor senare.
Nu
tror jag att vi är på en platå just nu. I "verkligheten", denna vecka. Men hur länge den håller i sig, och hur lång nedgången blir osv, det har jag ingen aning om. Det ser ut som platå och nedgång, men jag hoppas bara att det verkligen stämmer.
Och ja jag vet att IVA går ner nu, det kan vara ett hoppfullt tecken. Samtidigt har många dött utanför vården också, på äldreboenden. Jag håller tummarna att det är verkligen på väg ner nu.