2020-05-08, 19:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Försökte läsa holländska rapporten. Men måste säga att jag är för dum för att fatta den. Förutom att man hittat antikroppar som blockat viruset. Men har vi inte vetat ett tag att man bildar antikroppar?
Jag tror det är så att varje typ av antikropp bildas mot bara en liten del av ett protein. Det bör alltså kunna bildas många olika slags antikroppar mot ett och samma protein. De binder då till olika platser på proteinet.
Citera
2020-05-08, 19:39
Medlem
Jag åkte med en taxichaffis i Stockholm för ca två veckor sedan. Hörde inte vilket land han kom ifrån men såg inte somalisk ut, men nånstans i Afrika.

Han sa att de i hans land inte direkt hetsar upp sig för detta virus då de har en massa andra problem. Men ändå var hans kompisar närmast i chock över Sveriges obryddhet som tydligen var nyheter även där. "Hallå, ligger inte Sverige i världen?!" Hade de frågat honom. Tyckte det var rätt kul
Citera
2020-05-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle ha åkt dit i april, men flygbolaget avbokade min resa plus att Grekland gick i lockdown och hotade med 2 veckors karantän - på min bekostnad ;-)

Nu vågar jag inte boka för i sommar/höst utan avvaktar.

Jag äker dit med syrran varje är.
Älskar Naxos.
Men i år blir det tveksamt.....
Citera
2020-05-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Låt mig få påminna om det här igen:

Katri Manninen
@kutrinet
Here’s info from
@riikka_kevo
: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity.
https://twitter.com/kutrinet/status/1253688418405662723?s=20

Från artikel i DN:
/.../Så hur ska vi se på att de övriga nordiska länderna har haft så mycket färre döda i covid-19? Danmark totalt 514, Finland 255, Norge 217 och Island 10 på torsdagen.

– Vänta ett år med att räkna hur många döda det blir. Först då vet vi. Finland har lyckats fantastiskt bra med sin stängning. Men jag pratade med Finlands statsepidemiolog Mika Salminen för några dagar sedan och de har en stor del av befolkningen som kommer att vara mottaglig för sjukdomen i höst. Och han är riktigt orolig för vad som händer då, när man börjar lätta begränsningarna. Det är då folk dör. De kommer att komma i kapp oss, det gäller även Danmark och Norge.
Killgänget med sina alldeles egna flockimmunitetsteorier består alltså av:

Johan Giesecke
Chris Whitty
Anders Tegnell
Mika Salminen

Vill också addera:

Jaap van Dissel

till gänget.
Jag tycker det "känns" som att Jan Albert tillhör samma gäng. Kan inte glömma hans illa dolda hånflin i Aktuellt när han blev tillfrågad om Nya Zealands framgångar. Han verkade väldigt nöjd med sitt konstaterande att det minsann var lönlöst att de försöker bli av helt med smittan.

Hittar dock inga kopplingar i form av sampublicerade artiklar eller liknande.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Karln är helt enkelt feg. Fostrad i en ”det-är-kränkande-med-krav-och-man-kan-inte-tvinga-nån”-miljö. Eller då, rättare sagt: politikerna (som lyssnar till ”experter”) som styr honom säger att det är så.

Den där helgarderande luddigheten är ett slags ”rådgivande-expert”-språk som slagit rot. Det är bara att läsa alla ”förmodligen”, ”sannolikt” och ”rimligt” här i tråden ...

Nej, det är vanlig hederlig uppdragstaktik på militärspråk.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vem som helst som har lite CSN skulder ser att det är något fallande. Om de inte pluggat på Södertörn kanske.

Stockholm verkar ha klarat av det värsta men nu sprider det sig ut i landet men jag tror att dödstalen kommer att sjunka då det är mer glesbefolkat där.

Ok, då är jag den felande länken som både har csn och studerat vid universitet. Jag skriver dock att det är något stabilt/fallande men det väsentliga är att Sveriges dödsfall/capita är ett misslyckande. Förstår inte varför ni högintelligenta inte ser det.
Citera
2020-05-08, 19:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Något stabil skulle jag vilja säga. Inte direkt påtagligt fallande likt många andra länder. Titta på siffror per capita så förstår du varför. Ej att förglömma i detta kalla land, är att vi ogärna pratar om död och obekväma saker. Till skillnad från sydligare breddgrader där man vågar prata om död, elände och allt som är helvetesjobbigt. Men i Sverige ska vi vara behärskade utåt sett, svala och förmedla ett lugn. Bara i detta finns ett hyckleri och mörkertal och denna 'högt i tak' mentalitet existerar inte alls.

Det är sant att det i många länder fallit snabbare, men givet den typ av policy Sverige tillämpar så vore ett brant fall osannolikt. Oavsett från vilka nivåer vi talar om.
Citera
2020-05-08, 19:43
Bannlyst
Citat:
Okej. Intressant. Undra hur man ska få patent på en mänsklig antikropp? Vettefan. Skumt att presskonferensen är om en vecka först.

Men nevertheless, goda nyheter! Hoppas dom lyckas.

Antar att laboratorierna "bygger" en standardiserad/effektiv antikropp med hjälp av de "bästa" blodplasman erbjuder, sen är det antagligen massa små detaljer hur antikropparna designas för att "träffa rätt/"prata med kroppen/mm.

Vilka länder som erbjuder så pass massiv produktionsmöjlighet att de kan uppskala till världens befolkning? inte insatt, Indien/Kina?

Större tillverkare först sen licenser att bereda/göra medicinen i andra länder?
Senast redigerad av snuttis 2020-05-08 kl. 19:52.
Citera
2020-05-08, 19:44
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, ett klockrent exempel på att skjuta ansvaret ifrån sig, till någon annan, till något annat beslut som man beklagligt nog saknar förmåga att ändra eller mildra konsekvenserna av.
Tack för att du bekräftade min tes.

Haha, så billigt.

Om man inte förstår att det är gårdagens beslut som vi tampas med idag, så är man hopplöst hjälplös inför såväl corona som konsekvenser av andra beslut som fattades för länge sedan. Direkta stimuli-respons resonemang är inte bara falska utan dessutom generande andefattiga och aningslösa. Jätteintressant med tanke på att du hade samma knepiga resonemang via PM tidigare idag. Något som du hanterade på ett osedvanligt primitivt sätt.

Problemet i ditt sätt att tänka som jag ser det, är att du fastnar i att stirra dig blind på en faktor och så ignorerar du andra faktorer. Resultatet medan du slår dig för bröstet, innebär mer död och lidande för fler - i längden.
Citera
2020-05-08, 19:45
Medlem
severustheemperors avatar
Hur ser grannarna på Sverige

"Det vil være galskap å åpne grensene mot Sverige før de får kontroll på smitten. Det er en skam hvordan Sosialistene og miljøpartiet sine behandler pensjonister og syke. En pinefull død i ensomhet er siste hilsen fra regjeringen til de som har bygget landet. Finansminister Magdalena Andersson har flere ganger sagt at det er det økende tallet pensjonister som er Sveriges største problem. Nå ser vi hvordan sosialistene ordner det problemet. Over 3.000 døde og ingen reagerer. Svenskene er jo kjent over hele verden som noen kipeinger som snur på krona, men det må da være grenser. Feiler deres eksperimentelle behandling av Corona viruset er vel dette et største folkemordet mot egen befolkning i Nordens historie."
Citera
2020-05-08, 19:46
Medlem
I Finland har man utfört antikroppstester och det var färre som hade antikroppar än de kalkylerat med. Detta kan ställa till problem. De hade räknat med att sjukvården skulle hänga med om deras r-värde steg till 1.8 men det var baserat på att 2,5% hade antikroppar. Nu verkar siffran betydligt lägre och en andravåg kan bli ödesdiger för landet.

Källa: YLE
Citera
2020-05-08, 19:47
Medlem
Citat:
Låter konstigt att personal på Karolinska inte ser någon minskning, när man läser detta?

"Som mest har sjukhuset haft ungefär 700 av 1 200 vårdplatser fördelade till vård av covid-19-patienter. Under torsdagen den 7 maj var antalet inneliggande patienter med covid-19, inklusive intensivvård, runt 300 stycken."

En minskning med över hälften.
Från Aftonbladet live-flöde.

Jag tror att dom är helt slut efter belastningen som varit i två månader snart.
De är livrädda att stockholmarna skall tolka nedgången som att allt är lugnt, och att de då börjar leva precis som vanligt.. vilket såklart är helt fel.
Detta är bara min gissning, men att siffrorna gått ner är ju övertydligt.
Kom bara ihåg att normalt finns det 90 ivaplatser i hela Stockholm. Nu ligger det fortfarande 162 st med enbart covid-19 inne på iva.
Så trycket lär fortfarande vara sinnessjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in