2020-05-08, 19:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Hur svårt kan det vara?

Du verkar tro att det är en otroligt komplicerad procedur att räkna? Det är det inte.
Att räkna är inte komplicerat så länge uppgifterna finns där. Förstår du inte att FHM får vänta de med?

Dessutom görs nog en del övervägningar vad som ska räknas i tveksamma fall. Det är inte alltid uppenbart vad dödsorsaken är eftersom många som dör har flera underliggande sjukdomar, som i sig kan vara dödliga, och en kort förväntad återstående livslängd. FHM verkar räkna alla som dör som testat positivt upp till en månad innan. Andra länder gör inte alltid så.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-08 kl. 19:10.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag kan se på Worldometers rapporterades 323 döda den 6 maj. 92 den 5e, och 76 igår.

När dog de 323?

Eftersläpningar är nog inte Sverige ensamma om? Är vi det så är vi verkligen ett U-land. Vad vill du ha sagt? Jag tittar på trender och ja de flesta länder i Europa verkar visa på fallande antal men jag tycker inte riktigt att Sverige visar det på riktigt samma sätt. Det är väl ganska jämn kurva i Sverige men fallande...? Nja.
Citera
Medlem
Det går åt rätt håll . Åtminstone i Östergötlands län. På Linköpings sjukhus är trenden klart positiv, det vet jag då jag jobbar på en avdelning där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur många dog det idag då? Det får vi veta nästa år eller?

Världsledande IT-nationen Sverige levererar varje dag. Vi klarar inte av att räkna en död kropp och slå siffran ett på en dator.
Titta på rullande medel över till exempel 7 dagar. Då ser man trender bättre.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
Men då kan vi ju kolla på Finland som har 200 döda och jämföra med Sverige som har 3000+ döda i nuläget. Men eftersom att det är gamlingar som dör och de flesta unga inte blir speciellt allvarligt drabbade så gör det tydligen inget.

En till sak. Jag tror inte ens att vi tjänar på detta ekonomiskt. Detta är nog även en ekonomisk förlust. Hade vi infört maximala restriktioner och åtgärder från dag 1 så hade vi nog inte ens behövt 50 eller 500 person regeln nu. Nu istället kommer vi dras med de här restriktionerna i en evighet. Lurat oss själva.
Har Finland ens fått Corona än?
"Coronavirusepidemin har inte ökat den totala dödligheten i Finland. Dödsfall bland personer i arbetsför ålder är mycket sällsynta, och inga dödsfall bland barn och unga har konstaterats i Finland"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Värst drabbade landet i världen är Belgien. Men deras kurva går ner nu från peak. Det som bekymrar mig att Sverige senaste dagarna har redovisat högre dödsantal/dygn än Belgien. Alla Anders-kramare får tänka vad ni vill men något säger mig att detta är illavarslande. Och ja, jag vet att Bryssel är tätbefolkat, men Sverige borde tämligen ha kunnat klara sig rätt väl ur detta med tanke på vårt glesa land. Men deaths/1 m population ligger högt i Sverige och närmar sig hela tiden Belgien - det värst drabbade landet i världen/capita.
Vi måste ju vara enda landet där total dödstalet stiger varje dag..och alla kurvor på antalet totalt döda pekar neråt.
Citera
2020-05-08, 19:04
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är du bekant med begreppet "rullande medelvärde", ett sätt att se trender i en mätserie av värden.....

Den korrekta termen är glidande medelvärde (moving average).
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Värst drabbade landet i världen är Belgien. Men deras kurva går ner nu från peak. Det som bekymrar mig att Sverige senaste dagarna har redovisat högre dödsantal/dygn än Belgien. Alla Anders-kramare får tänka vad ni vill men något säger mig att detta är illavarslande. Och ja, jag vet att Bryssel är tätbefolkat, men Sverige borde tämligen ha kunnat klara sig rätt väl ur detta med tanke på vårt glesa land. Men deaths/1 m population ligger högt i Sverige och närmar sig hela tiden Belgien - det värst drabbade landet i världen/capita.

Det är möjligt att Belgien redan ligger på mer än 30 procent redan smittade Dessutom tillkommer lockdownen, när alla inom familjerna smittat ner varandra blivit avklarat. Därför sjunker smittspridningen där. Men Belgien börjar nu öppna upp Vi är inte där ännu, även fast våra kurvor också börjat peka nedåt. Annars så ligger Belgien på 735 döda i covid-19/miljon invånare. Motsvarande siffra för Sverige är 314.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-08 kl. 19:17.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
589 inrapporterade mån-fre den här veckan.

Okej. Stämmer säkert, varav de allra flesta för måndagen hör till helgen (inklusive röd dag 1 maj och halvdag på valborg).
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur ser kurvan (medelvärdet) ut för dig? En platå va? Eller nedåtgående. Vore fantastiskt skönt att höra isåfall.

Här ser du den själv i svart;
https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är mycket viktigt att tvätta händerna och något som skåningarna borde lära resten av Lort-Sverige!

Kanske också lite handsprit då och då på händerna månntro?
Citera
2020-05-08, 19:05
Medlem
Skärpning!
Att räkna Coviddöingar innan covidskiten är över är ta mig fan lika begåvat som att torka sig innan man skitit klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in