2020-05-08, 18:54
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte 135 döda idag. 135 inrapporterade.

Hur många dog det idag då? Det får vi veta nästa år eller?

Världsledande IT-nationen Sverige levererar varje dag. Vi klarar inte av att räkna en död kropp och slå siffran ett på en dator.
Citera
2020-05-08, 18:54
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte 135 döda idag. 135 inrapporterade.
589 inrapporterade mån-fre den här veckan.
Citera
2020-05-08, 18:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Värst drabbade landet i världen är Belgien. Men deras kurva går ner nu från peak. Det som bekymrar mig att Sverige senaste dagarna har redovisat högre dödsantal/dygn än Belgien. Alla Anders-kramare får tänka vad ni vill men något säger mig att detta är illavarslande. Och ja, jag vet att Bryssel är tätbefolkat, men Sverige borde tämligen ha kunnat klara sig rätt väl ur detta med tanke på vårt glesa land. Men deaths/1 m population ligger högt i Sverige och närmar sig hela tiden Belgien - det värst drabbade landet i världen/capita.

Vad jag kan se på Worldometers rapporterades 323 döda den 6 maj. 92 den 5e, och 76 igår.

När dog de 323?
Citera
2020-05-08, 18:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Munskydd på äldreboenden för personalen som jobbar där låter vettigt. Då de som bor där är så krasslig och extremt sårbara för alla infektioner. Men då måste de basala smittskyddsåtgärderna fungera till 100 procent först.

Ja okej, då är det ännu värre än FoHM säger, för de basala rutinerna fick jag uppfattningen de hade förutsatt fungerade (men tydligen inte med så många döda inom SÄBO, och snart LSS?) så blir det nog inget visir eller munskydd om de basala tvättråden inte har följts ens en gång?

Jag undrar om vårdpersonal som går in till patienterna v vet att det sägs att de inte följer de basala tvättråden enligt dig och FoHM då?
Senast redigerad av sanne 2020-05-08 kl. 18:59.
Citera
2020-05-08, 18:57
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Och vi hade 37 totalt förra helgen..
Du kan inte bara välja ut ett datum. Det är väl mer intressant på veckobasis.
Om man nu inte försöker skrämma upp sig själv och andra av någon outgrundlig anledning..

Men då kan vi ju kolla på Finland som har 200 döda och jämföra med Sverige som har 3000+ döda i nuläget. Men eftersom att det är gamlingar som dör och de flesta unga inte blir speciellt allvarligt drabbade så gör det tydligen inget.

En till sak. Jag tror inte ens att vi tjänar på detta ekonomiskt. Detta är nog även en ekonomisk förlust. Hade vi infört maximala restriktioner och åtgärder från dag 1 så hade vi nog inte ens behövt 50 eller 500 person regeln nu. Nu istället kommer vi dras med de här restriktionerna i en evighet. Lurat oss själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag skiter i alla tabeller. När jag gick i skolan så var 135 mer än 87 i alla fall.

Är du bekant med begreppet "rullande medelvärde", ett sätt att se trender i en mätserie av värden.....
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Världsledande IT-nationen Sverige levererar varje dag. Vi klarar inte av att räkna en död kropp och slå siffran ett på en dator.

Om en vecka bör väl 80-90 procent av dagens döda vara inrapporterade.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:

världens bästa system = Sveriges går snigelpost till skattemyndigheten som sen ska skicka det till socialstyrelsen eller tvärtom och sen förs det in hos FoHM.
Citera
2020-05-08, 19:00
Medlem
Citat:

Du förstår att folk fortfarande dör av andra orsaker också och att det ofta krävs en undersökning och labbtester för att fastställa dödsorsaken.
Det tar lite tid förstår du men blir rätt till slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men hur tycker du att man skall göra om inte syrgashjälp fungerar och personen har svår ångest, givet att vederbörande inte skulle klara respiratorbehandling?

Du verkar vara en sönder-curlad 90- eller 80-talist som inte vet ett skvatt om verkligheten och heller inte har förmåga eller vilja ta reda på hur saker och ting fungerar.
Nja... Jag gifte mig i mitten av 1980-talet, så lite äldre är jag nog. Hur din egen verklighetsuppfattning ser ut kan jag inte uttala mig om, men du kanske är en smula snar att dra slutsatser grundade på ett bristfälligt underlag? Det finns betydligt bättre ångestdämpande medicin än morfin, som ju är andningshämmande. Problemet är att det inte finns tillgång till syrgas på äldreboendena, och vi har en regering som prioriterar helt andra saker än de äldres liv och hälsa. Hur var det Per Nuder uttryckte saken? Köttberget.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är du bekant med begreppet "rullande medelvärde", ett sätt att se trender i en mätserie av värden.....

Hur ser kurvan (medelvärdet) ut för dig? En platå va? Eller nedåtgående. Vore fantastiskt skönt att höra isåfall.
Citera
2020-05-08, 19:01
Medlem
Just nu står C19.se i 3191 döda, det är 16 till som kommit efter FHM avstämning. Det som sticker ut nu är att dödligheten i Göteborg (västra Götaland) har gått upp. Där redovisas 42 döda. På IVA ligger 91 personer och nya smittade anges till 137, I Västra Götaland alltså.

I Stockholm verkar läget sakta förbättras. Där är 165 på IVA om man får tro sajten och 200 nya smittade, jämför med Göteborg.

Malmö-området ligger långt efter men där dog 7 personer eller rapporterades döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in