Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Japp.
Frågade mig själv igår, varför i helvete höjer man a-kassan igen nu?
Regeringen måste ha panik gällande konsumtionen.
Det här kommer inte kunna fortsätta.
Uteblivna löneökningar och kontinuerligt höjda a-kassor..
Det är inte som att man blir sporrad till att arbeta heller.
Speciellt när man ser dessa "arbetslösa" sitta på uteserveringar på diverse sociala medier.. istället för att kanske söka jobb? Eller förbättra sin livssituation.
Sverige i ett jävla nötskal. Egenföretagare åker på smäll och arbetare..
Som vanligt.
Ja jag reagerade också på höjd A-kassa, precis som du skriver handlar det nog om att försöka hålla konsumtionen uppe med pengar man trycker/lånar. Känns dock desperat och risken är att det blir ett stort misslyckande istället eftersom många kanske hellre sparar dessa pengar, investerar och det ger även incitament att inte komma tillbaka till arbetslivet precis som du skriver.
Sen är det säkert politiskt också för att säga att man varit snäll mot de arbetslösa. Men ja, det luktar desperation.
Det jag blir lite förbannad över är att man gör dessa åtaganden och ger folk lätt tillgång till A-kassa som inte betalat in ett skit till den. Jag har betalat i ca 5 år och nu kommer de som knappt hade försäkringen och glider in på ett nötskal även fast man inte varit smart nog att haft en backup.
Förvånad att mer som betalar A-kassa inte blir irriterad över detta. Om det är så man löser varje kris då finns de ju inget behov av att betala försäkringen varje månad..
Frågan är också hur man ska kunna finansiera välfärden + A-kassa med 15% arbetslöshet + socialbidrag till alla invandrare
Det håller inte i längden..