2020-05-08, 14:41
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det har jag inte sett siffror på och jag vet inte när det skulle ha sagts?

Tror det är någon månadsgammal poll som folk fortfarande citerar. Ingen aning om hur stödet ser ut nu.
Citera
2020-05-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finland öppnar dock upp gränserna nu för alla "nödvändiga" resor inom Schengen. From 14 maj. Från och med idag öppnar bibliotek sin utlåning av böcker. Från och med 1 juni öppnar restaurangerna, samt sport och seriespel drar igång från 1 juni under "säkra förhållanden".

Dom klarade denna initiala tid klart bättre än Swe ja. Däremot är det en väldigt kort tid dom haft alla åtgärder sett till hur länge viruset kommer florera. Så jag skulle säga att läget är högst osäkert ännu.
Finland har ju mer tid i alla fall och har kunnat lära av misstag vi och andra länder gjort. Det finns även mer vetenskap att ta del av och invänta. Kan dom skydda sjuka och äldre fram till vaccin eller bättre behandlingar kommer så har dom gjort det bra. Men visst är mycket fortfarande osäkert.

För vår del finns det väl inget annat än att se på då det matas dödsiffror på omkring 80 varje dag och troligen under en lång tid framöver. Resten av landet är ju kvar och ska ha sin beskärda del av döda trist nog. Det är troligen för sent att göra något vettigt nu eftersom spridningen blivit så stor och FHM inte bryr sig så mycket. Man förstår ju en del regioner och deras förvåning till att 100 000 tester ska göras i veckan. Knappast effektivt nu då det är full spridning och att stanna hemma då man är sjuk räcker gott. Våra grannländer behöver den testkapaciteten för smittspårning men vad regeringen har för plan nu är svajigt minst sagt men det låter väl bra inför folket. Skyddutrustning med klara regler för det och fler kistor är vad vi behöver.

Vi skulle ha stoppat detta tidigt vid gränsen och med karantän och då detta inte lyckades göra som våra grannländer. Nu får vi dras med detta länge och det gör åtminstone mig irriterad för det är synd om riskgrupper och det är även synd för ekonomin. Vet man att man har lite smitta i landet och en effektiv smittspårning kan folk känna sig fria och ganska säkra så att handeln och marknader inte påverkas för mycket. Nu ska vi dras med detta i ett eller två år om inte vaccin kommer före. Håller våra grannländer sig fria från större utbrott påverkas dom mindre tror jag då det gäller handel och bostadsmarknad, framför allt får dom mindre döda. Detta vad än den förre statsepidemiologen Johan Giesecke tycker och tror för det ligger i sakens natur att den som stoppar, väntar och studerar sin fienden klarar sig bättre om dom samtidigt rustar och planerar. Dom verkar också ha turen nu att viruset muterar till en lugnare variant (Italien). Vi låter det bara svepa fram snabbast möjligt utan att veta så mycket om detta virus.
Citera
2020-05-08, 14:43
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Och glöm inte att hålla avstånd!

Viktigt!
Basala hygienåtgärder tjatas det om också hehe
Citera
2020-05-08, 14:43
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hade för mig att det var 77%, men det var visst 63%.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskarna-st%C3%A5r-bakom-landets-coronastrategi-1.27349938
Ganska otrolig siffra, jag undrar om dom har förstått att strategin är att alla ska bli smittade?
Citera
2020-05-08, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nej. Det gör det inte. Kolla här;

https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9

T.ex dagens siffra 135, är dom gröna bitarna. Därför blir det helt fel att säga som du gör.

Det är rätt tydligt att vi har nått peaken i april. Det rapporteras så gott som inga fler döda i början av april. Mycket bra.
Citera
2020-05-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Åtminstone på södnagar brukar dom inte rapportera in mer än 10 döda. Slöfockar som inte bryr sig om att rapportera i rätt tid.
De 10 de rapporterar in är bara en ”siffra” i underkant så det ser ut som att de arbetar på kommunkontoret. Sedan korrigeras det ut över veckan som följer.
Citera
2020-05-08, 14:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
de gjorde ju det i Italien.....

De har nära till känslorna där nere det vet du väl. Nu snackar vi svenska byråkrater. Alltså världens stelaste och tråkigaste människor.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo, sant. Jag försöker väl hitta nån ljuspunkt. De pratar ju om lite minskat på IVA i alla fall, alltid nåt.

Men att höra om 135 döda så här på en gång.. Jag må ibland snacka skarpt här i tråden men är en rätt känslig kvinna egentligen och denna dag tog mig hårt, helt ärligt. Får hoppas på minskning av dödssiffrorna närmsta tiden.

Sett samma sak från andra länder vars siffror gått ner en tid. Att en enstaka dag blir märkbart högre alltså. Vi får hoppas detta var en sån dag helt enkelt och att det inte blir en trend igen!
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Finland har ju mer tid i alla fall och har kunnat lära av misstag vi och andra länder gjort. Det finns även mer vetenskap att ta del av och invänta. Kan dom skydda sjuka och äldre fram till vaccin eller bättre behandlingar kommer så har dom gjort det bra. Men visst är mycket fortfarande osäkert.

För vår del finns det väl inget annat än att se på då det matas dödsiffror på omkring 80 varje dag och troligen under en lång tid framöver. Resten av landet är ju kvar och ska ha sin beskärda del av döda trist nog. Det är troligen för sent att göra något vettigt nu eftersom spridningen blivit så stor och FHM inte bryr sig så mycket. Man förstår ju en del regioner och deras förvåning till att 100 000 tester ska göras i veckan. Knappast effektivt nu då det är full spridning och att stanna hemma då man är sjuk räcker gott. Våra grannländer behöver den testkapaciteten för smittspårning men vad regeringen har för plan nu är svajigt minst sagt men det låter väl bra inför folket. Skyddutrustning med klara regler för det och fler kistor är vad vi behöver.

Vi skulle ha stoppat detta tidigt vid gränsen och med karantän och då detta inte lyckades göra som våra grannländer. Nu får vi dras med detta länge och det gör åtminstone mig irriterad för det är synd om riskgrupper och det är även synd för ekonomin. Vet man att man har lite smitta i landet och en effektiv smittspårning kan folk känna sig fria och ganska säkra så att handeln och marknader inte påverkas för mycket. Nu ska vi dras med detta i ett eller två år om inte vaccin kommer före. Håller våra grannländer sig fria från större utbrott påverkas dom mindre tror jag då det gäller handel och bostadsmarknad, framför allt får dom mindre döda. Detta vad än den förre statsepidemiologen Johan Giesecke tycker och tror för det ligger i sakens natur att den som stoppar, väntar och studerar sin fienden klarar sig bättre om dom samtidigt rustar och planerar. Dom verkar också ha turen nu att viruset muterar till en lugnare variant (Italien). Vi låter det bara svepa fram snabbast möjligt utan att veta så mycket om detta virus.

Jo, det verkar som att FHM kommer lyckas med konststycket att både få högst dödstal och mest kraschad ekonomi, i.o.m. att flockimmunitet är mycket längre bort än mörkersiffermänniskorna hade hoppats på.

Det här kommer att hålla på ett tag i Sverige, samtidigt som livet förhoppningsvis kan återgå mer till det normala i grannländerna som har bättre pli på smittan.
Citera
Medlem
Sverige gick nu förbi Nederländerna

Sverige är nu på 9 plats i världen med mest döda/befolkning.
https://i.imgur.com/ZQFXA3g.png
Citera
2020-05-08, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej han skrev inte "nya på IVA" , han ville få det att låta som att det låg 27 fler på IVA än igår.

Det stod +27 IVA. Berätta hur och på vilket sätt han ville få det att låta som du beskriver det?
Är du tankeläsare?`Vi alla andra fattar att det är +27 IVA fall totalt. Men tydligen inte du som ska lipa om det i vartannat inlägg.
Citera
2020-05-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men alla får ju inte testa sig. Det är väl mest sjukvårdspersonal som testas nu. Någon här visade eftersläpningen Halloumi tror jag han har som nick, men siffrorna över döda är förskräckliga jämfört med våra nordiska grannländer. Vi vet inte heller vilka det är som körs från utanförskapsområdena in till sjukhuset som ökar eller minskar eller om det är på äldreboendena som det är överdödlighet. Vi vet ju faktiskt ingenting mer än att mindre antal läggs in. Det verkar uppgivet, precis som man inte vill rädda 70-plussarna.

Ca 0.35 av 1000 testas varje dag, vilket är mer än vad kelgrisen sydkorea gjorde då de testade som mest. Det är väl bra att man riktar testerna dit det behövs som mest. I exempelvis sydkorea så var det mer en klassfråga, de som hade råd gjorde testet.

Dödssiffrorna är som sagt extremt missvisande då du jämför med andra länder, då sverige har ett överlägset system emot de flesta andra länder för fånga upp fallen, och vi är dessutom mer frikostiga i att rapportera in c19 som dödsorsaken än vad i princip alla länder är.

Våran överdödlighet verka inte sticka ut, men det återstår och se. Aldeeles för tidigt att bedöma vem som har mest döda i c19, men en sak är säker, du kan inte stirra dej blind på siffran som anges på worldometers.

Mkt mer intressant är att siffrorna för nya smittade går ner trots ökad testning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in