2020-05-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Skönt att kurvorna pekar åt rätt håll.

Och vem bestämmer vad folket får se`?
Citera
2020-05-08, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lär aldrig hända så länge de har fullt med ordrar.

Det största problemet jag ser är att nästa inga bryr sig eller tar detta på allvar längre, främst eftersom FHM har förminskat det och säger att det hela tiden går åt rätt håll och att det inte är allvarligt. Viss del är det normaliseringen med, lite som kriminaliteten.

Sen kan man ju samtidigt säga att alarmismen kan vara lite väl överdriven men samtidigt bör man inte ta det så lätt som vissa gör också, speciellt FHM (regeringen).

Typ så.

I usa har de stängt industrierna (och hela samhällen för den delen). Det har lett till 30 miljoner arbetslösa. Är det en rimlig väg att gå tycker ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast åtminstone sett till antalet döda ser det ju ut som att det planat ut, vilket är positivt.

Planat ut, var då? Ja jösses...
Ungefär som att se det positivt när man ramlar ner från ett 20våningshus och kommit halvvägs att nu är det bara 10våningar kvar....
Citera
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag hör en del ambulanser och helikoptrar. Mer ambulanser än vanligt. Helikoptertrafik är inte särskilt vanligt där jag bor men nu är det nästan varje vardag. Håller militären eller liknande på med något under Coronan som inte har med smittan att göra?
Bra att veta i vilken del av landet du bor i för att du ska ha nytta av
svaret.

Men här på västkusten pågår en militärövning...

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/nu-intar-hundratals-soldater-v%C3%A4stkusten-1.27649054
Citera
2020-05-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut! Jag hade hoppats på 80 döda eller lägre. Men då skall man komma ihåg att dessa nu avlidna insjuknade för flera veckor sedan.

Jo, sant. Jag försöker väl hitta nån ljuspunkt. De pratar ju om lite minskat på IVA i alla fall, alltid nåt.

Men att höra om 135 döda så här på en gång.. Jag må ibland snacka skarpt här i tråden men är en rätt känslig kvinna egentligen och denna dag tog mig hårt, helt ärligt. Får hoppas på minskning av dödssiffrorna närmsta tiden.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men ingen vettig person skulle komma på idéen att låta folk smittas av Corona och bli sjuka/immuna om vi hade haft ett färdigt vaccin mot covid-19.
Så som vi har mot mässling idag.
Foliehattarna som stoppar sina barns mässling-vaccinering är faktiskt farliga individer. De förstår inte vilka risker de utsätter såväl barnen som samhället för.
Mässling dödar idag 89 000 personer varje år i världen.
Före vaccinet dog 2,7 miljoner av mässling - per år.

.

Fast dom siffrorna är ju från U-länder. I vår friska och välnärda befolkning, med bra tillgång till vård (ja i vanliga fall menar jag nu) och även goda kunskaper om egenvård, så skulle det inte dö mer än 3-4 om året i mässlingen, även utan vaccin. Jag tycker att det är bra att folk vågar tänka själva - problemet med att inte vaccinera nu, är väl snarare att det är svårt att hitta barn som är smittade (om man inte bor i en sådan "koloni" som i Järna). Så då får inte barnen barnsjukdomarna när de är barn, och får de dem i stället som vuxna så kan det bli farligare.

Det är likadant som med argumentet mot hemförlossningar, att så många kvinnor dör i förlossningar i U-länderna. Svenska omföderskor (som inte är i riskgrupp, och som visar normala fynd vid sista check-upen) skulle knappast dö, mer än någon promille...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Hur exakt innebär 1645 IVA-patienter igår mot 1672 IVA-patienter idag inte 27 fler IVA-patienter? Trollar du eller är du dum i huvudet?

Skall det vara så jävla svårt att förstå att den siffran gäller ALLA som vårdats på IVA någon gång under utbrottet. Alltså alla patienter på IVA sedan i början av mars. Sedan dess har många av dessa patienter avlidit eller skrivits ut. Det intressanta är hur många som ligger inne på IVA just idag och den siffran är 473 och den är sjunkande. Eftersom dom dagliga inskrivningarna (dagens 27) är lägre än utskrivningarna från IVA.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
100% ökning av antalet döda på ett dygn. Igår sade sig FHM märka av en viss "avmattning". Något som sjukhusen runt om i Sverige demiterade. Idag har jag inte följt vad FHM har förmedlat.

Gissningsvis går väl antalet rapporterade fall nu ned något i helgen, för att ta förnyad fart under nästa vecka. Gissningsvis kommer vi passera 200 döda per dygn under nästa vecka. IVA däremot lär väl aldrig bli officiellt full, eftersom flera av dessa platser bara existerar i teorin, om ens det....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför svarar du inte på mitt inlägg?

Eftersom viruset försvagats borde en tidig lockdown vara det allra bästa. Om vi hade haft det skulle vi få färre allvarlit sjuka nu om vi hade börjat lätta på restriktionerna som Danmark, Norge och Finland.

Ja då blir det väl stor fest här om det visar sig att Sverige gjort fel. Själv kommer jag också jubla naturligtvis varje gång viruset försvagas.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tror också våran strategi är bäst. Känslan är dock att Västra Götaland snart kommer springa om Stockholms län när det kommer till tryck på vården och dagliga avlidna.
Svårt att säga att vår strategi är bäst när vi inte har provat någon annan, ser man till dödsfall är våran strategi långt ifrån bra. Men allt är relativt och eftersom det inte finns något att jämföra med som har prövats i Sverige, så kan man endast gissa hur det skulle kunna sett ut om vi hade stängt ner.
Spridningen i Sverige är högst sett till de nordiska länderna oavsett om dom kommer ikapp om ett år eller inte, så kommer våran utveckling av Corona ligga steget före till dom flesta i landet blivit smittade.
Det är den strategi FHM jobbar efter, känns lite sådär att en Svensk myndighet kalkylerar med att smitta hela landet för vad? folkhälsan? knappast, men ur ekonomisk synvinkel tjänar nog staten mest på denna strategi. Lite ironiskt när staten är du och jag och alla andra medborgare i Sverige, jag har svårt att tro på att majoriteten av svenska befolkningen tycker detta är den bästa planen för att bekämpa Corona?
Som det är nu gör FHM inget utan att ha vetenskapligt stöd, dvs man gör inte ett endaste dugg mer än ett antal rekommendationer som allmänheten själva väljer om dom vill följa.

Ta bara detta med munskydd som FHM påstår inte har någon inverkan på viruset, detta visar om något hur pass introverta dom är i förhållande till information från svensk och utländsk expertis.
Man väljer att inte göra något för det finns inga svenska studier, därför är munskydd inte bra mot att bli smittad. Väldigt sorgligt att man överhuvudtaget får agera som dom gör i frågan, varför inte bara säga att det är upp till var och en om man vill bära munskydd, men nej, dom avråder oss från detta vilket är fullständigt vansinnigt. Hur kan dom säga det när dom enligt sig själva inte vet om det hjälper eller inte, man väljer att avråda folk istället trots att det är fullkommligt uppenbart att ett munskydd är bättre än inget skydd alls.
Citera
2020-05-08, 14:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Trenden fortsätter då neråt trots ökad testning. Positivt.
Precis

I och med att alla seriösa länder återöppnar märker man hur alltfler användare med "lockdowns-syndrom" imploderar här i ren irritation.

Måndag Paris och Danmark

Den här säsongsinfluensan verkar snabbare övergående än tidigare år. 4 månader. Och färre avlidna om man räknar seriöst och inte tar med dom som ändå låg döende.
Citera
2020-05-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Totala IVA-fall ja. Totalt meningslöst. Det som är intressant är hur många som ligger inne just idag jämfört med tidigare perioder. Och det är färre.
Ett litet tankeexperiment...

Säg att vi har 100 IVA-patienter och en dag dör 50 av dessa. Det finns 60 nya patienter som skulle behöva IVA, men vi vill inte transportera de äldsta till sjukhuset så bara 30 får en plats och 30 lämnas att dö. Nästa dag är det bara 80 IVA-patienter, så det ser ju jättebra ut att det minskar....

eller ska vi titta på att 50 IVA-patienter dog, 30 patienter får ingen vård och kommer att dö och 30 nya IVA-patienter med risk för att dö. Ser det fortfarande jättebra ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in