2020-05-08, 14:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske borde ett och annat i slasken granskas igen? Känns som att något viktigt, kanske rent av avgörande, står att finna där.

Ännu vet vi inte om fallet dras till HR, men jag hoppas det, så att fallet och en framtida dom blir mer komplett.

Saknar en del som kan vara av stor vikt och annat som har ältats till förbannelse, som jag tror är mer eller mindre ovidkommande.

Om det förpassats till slasken av åklagarna så var det knappast något som stärkte deras case.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-08 kl. 14:10.
Citera
2020-05-08, 14:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har gjort en liten koll angående sms.

Skickade ett antal sms med krav på leveransrapport till en avstängd mobil.
När jag satt på mobilen efter drygt tre dygn så va dom som va äldre än
tre dygn puts väck, borta, å ingen leveransrapport.

Dom andra messen skickades som vanligt.

NW skickar sitt sms till LWs mobil kl: 06.41 på Tisdagsmorgonen.
Tre dygn framåt blir Fredagsmorgonen kl: 06.40.

Som jag ser det så har LWs mobil varit påslagen någon gång inom det tidsspannet.
Det är den enda förklaringen som jag kan se till läsrapporten från
LWs mobil till NWs mobil.

Dessutom borde utredningen ha haft björnkoll på LWs mobil vid den här tidpunkten.

Med risk för att bli kallad idiot (av en viss person) undrar jag då hur det kommer sig att mobilen inte kopplar upp sig mot mast?
Flygplansläge?
Citera
2020-05-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
.. Men kan man inte bestyrka det, så lär saken tyvärr inte ha dignitet nog för bidragande till åtal
kan man tänka.
Man kan inte bara antaga att det fanns en annan person bakom den + gradiga ev. mänskliga aktiviteten.

Det är klart att man kan anta det. Sen om det är relevant eller inte - det är en annan sak. Man måste vända på varje sten, men det anser jag att man inte har gjort.

Att lyssna på ljudupptagningarna på Youtube, på frågor som inte ställdes var bitvis ganska frustrerande.
Citera
2020-05-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med risk för att bli kallad idiot (av en viss person) undrar jag då hur det kommer sig att mobilen inte kopplar upp sig mot mast?
Flygplansläge?

Jag brukar väl inte kalla dig idiot.

Eftersom sms och samtal använder mobilens tfn så måste den
koppla upp mot mast, det är operatören, i det här fallet Telia som handhar det.

I flygplansläge fungerar inte sms eller vanligt samtal.
Citera
2020-05-08, 14:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Just det. Att sitta där i diket med lap top och logga in med tvåstegs inloggning,
med mordoffret bredvid sig ... kanske synligt från stora vägen. Med ficklampa då!

Vem vet om mördaren satt i ett dike, med sin laptop, med en ficklampa

För mig finns det ingen som vet om mördaren, stod/satt, med sin laptop i sin cykelkorg.
Citera
2020-05-08, 14:19
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Menar du att mördaren inte❗kan ha haft med sin Laptop vid mordet ?

Mvh/ @JokerMannen

Jag ställde frågan till Picasso2 men fick inget svar. du får läsa lite noggrannare i tråden, om du ska svara.

Hur ska jag veta om mördaren haft med sin/en laptop. du kanske vet, då är jag tacksam för ett svar.
Citera
2020-05-08, 14:26
Medlem
Philomenas avatar
Funderar alltmer på om inte mordet var arrangerat med flera inblandade och att det förklarar frånvaron av spår som binder GM vid brotten hur paradoxalt det än kan låta.

Premiss: Frånvaron av fynd som kunnat binda en GM vid BP borde indikera att GM var klädd på ett sådant sätt att hen inte kunde tappa egna hårstrån eller hudavfällningar, åt andra hållet inte heller få sina egna kläder nedfläckade vid dådet. En sådan klädsel skulle å andra sidan måsta vara så heltäckande och därmed udda i den varma vårkvällen att det tilltänkta offret borde ha blivit livrädd och vägrat följa med GM ner till planket eller vid första åsynen lagt benen på ryggen och hunnit rädda sig hem igen. En möjlig förklaring är således att det var flera personer som tillsammans hade planerat mordet och gjorde olika delar av dådet i samförstånd.

Möjligt, framspekulerat scenario vid planket:
Fas 1. En person lockar ut LW ner till planket, antingen via en app som Telegram eller genom att knacka på och ange någon ursäkt som hen visste skulle få LW att släppa det hon hade för händer och följa med. Antagligen något kring geocaching.

Fas 2. Sedan där, väl på plats så väntar en eller två andra personer som ska utföra själva våldet och är då klädd därefter. En av personerna kan ha stulit kläder från ett sjukhus t ex eller från någon annan arbetsplats som innebär tillgång till heltäckande skyddskläder av engångskaraktär så att de är lätta att bränna upp efteråt samt senare vid behov kan smusslas tillbaka med blodstänk på utan att någon höjer på ögonbrynen. Göm blod bland annat blod.

Fas 3. Det första skriket som Dalaan hör är när offret ser de fullt skyddsmunderade personerna och förstår vad de tänker göra, något som måste varit oerhört obehagligt att inse och kunnat resulterat i ett sådant skrik som Dalaan hör. Men innan hon hinner fly så skyndar sig en person att håller fast offret samtidigt som en annan person tilldelar de första slagen tills offret ligger ner. I obduktionsrapporten nämns att slagen varit av varierad styrka (minns ej exakt formulering) och att några av dem varit dödande (om jag minns rätt, rätta mig gärna om jag har fel).

Fas 4. Personen som varit iförd vanliga kläder skyndar sig hemåt i skydd av mörkret och börjar direkt fippla med att ge sig själv alibin genom att använda känd inloggning till offrets dator samt cykla olika sträckor senare med offrets telefon som de plockat ur hennes jacka då hon träffats av de första slagen.

Fas 5. Den person som först slog slagen byter i skydd av mörkret och buskarna om en bit därifrån men lämnar skyddskläderna kvar. Sedan skyndar hon sig även därifrån och skaffar sig alibi genom att sova med sin barn.

Fas 6. Den tredje personen, som har minst direkt anknytning till offret men som har motiv baserat på den andra personen att begå våldet, stannar kvar och utfärdar de sista ca 14 slagen. Totalt sjutton slag för att skipa "rättvisa" för att offret raderat den andra personens loggar. Den person som slår är moraliskt övertygad om att det hen gör är riktigt och att hen gör det för den andra personen som varit ett offer för offret. Denna tredje person rör sig sedan därifrån och samlar sina och den andra personens engångskläder i en påse och gör sig själv snabbt synlig vid motorvägen innan även han försvinner från scenen. Genom att snabbt synas vid motorvägen har ytterligare frön såtts till rimligt tvivel.

Fas 7. Bortstädandet. Möjligen använder de tre involverade det ej genomsökta huset som basläger för att få undan saker som fort måste bort från BP innan detta kan forslas vidare. Det kanske inte är en slump att de känner sig säkra på att detta hus aldrig kommer att genomsökas. Ev brännbart material förvaras först här, sedan bränns det i den senare sotade pannan eller på ett sjukhus där blodiga plagg ändå tas omhand. Gissningsvis så har de pratat ihop sig noga innan mordet men utbyter här inte så mycket då de måste skapa en riktig illusion av att ha gjort olika saker under kvällen och inte låta alltför samordnade. De nyttjar faciliteterna men de pratar inte. De håller sig till detta även senare när de anar att de kan vara under tvångsmedel som buggning. Mordet är noga planerat och deras beteenden, roller och ansvar noga kalkylerade.

Fas 8. På morgonen efter dådet så vet bara den tredje personen om offret verkligen dött och när. Därav så yttrar den andra personen en förhoppning om att offret ska vara död inför sin chef. Själv var hon bara på plats för att se brottets början. Hon vet faktiskt inte vad som hände sedan och detta är meningen då hon inte ska kunna veta för mycket.

Slutsats av spekulation: Tre personer samarbetar, alla är delaktiga men till olika delar och alla vet inte om allt vad de andra gör vilket gör att de i ett eventuellt förhör kan vittna utan att råka säga misstänkt identiska saker eller veta om för mycket. De drivs samtliga av samma sak som vissa i tråden, nämligen en övertygelse om att offret var skurken i dramat och hade förtjänat deras agerande som de då menade var moraliskt oantastligt.

Förarbetet till mordet kan ha varit att lusläsa krimtrådar på flashback för att göra en research, därav engagemanget som senare läggs ner på tråden om mordet enligt FUP. Det ligger helt enkelt i deras egen vana att låta forumet spela en stor roll i deras tänk. De har antagligen baserat på kunskaper om andra fall tänkt ut alibin som inte ska vara för tvärsäkra och lätta att granska. Strategin har varit just vad de verkar komma undan med, att uppnå "inte utom rimligt tvivel".

Utifrån detta tänker jag mig att personernas ageranden även det sista halvåret innan mordet kan behöva ses som strategiska. T ex registrerandet av alternativa multipla konton för att kunna styra tråden, t ex att låta en av dem skaffa en ny "pojkvän" för att skapa illusionen av avsaknad av motiv och att arrangera en skenskilsmässa trots att ingen av dem har minsta riktig ambition att skiljas från varandra. I denna strategi kan även smutskastning av offret inför poliser man vetat om haft inflytande vid utredningar varit en del.

En spekulation medveten om att foliehatten sitter på.
Citera
2020-05-08, 14:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag brukar väl inte kalla dig idiot.

Eftersom sms och samtal använder mobilens tfn så måste den
koppla upp mot mast, det är operatören, i det här fallet Telia som handhar det.

I flygplansläge fungerar inte sms eller vanligt samtal.

Nä, inte du som kallar mig idiot.

Jo, jag vet att man inte får sms om man har på flygplansläge. Då kan man sätta på mobilen utan att den kopplar upp sig mot mast om jag fattar det rätt?
Citera
2020-05-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men han verkar inte ha tagit upp datoralibit förrän han läst fup. En sådan detalj som att man har öppnat datorn nåt år tidigare vid en viss tidpunkt (på grund av ett inkommande mejl) är nog inte helt lätt att komma ihåg men när han läser tiderna i fup så förstår han, "makes sense" (även) för mig.

SD hänvisade hela tiden till fupen och de nedtecknade förhören med honom där, när han ska svara. "Står det i fupen så är det säkert så". Eller "det läste jag i fupen".
Citera
2020-05-08, 14:31
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är klart att man kan anta det. Sen om det är relevant eller inte - det är en annan sak. Man måste vända på varje sten, men det anser jag att man inte har gjort.

Att lyssna på ljudupptagningarna på Youtube, på frågor som inte ställdes var bitvis ganska frustrerande.

Vilka frågor tänkte du på?
Citera
2020-05-08, 14:36
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hur vet du att mördaren inte❗skulle ha brukat sig av en cykel ?

Mvh/ @JokerMannen

Hur vet du att mördaren brukat sig av en cykel?
Citera
2020-05-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, inte du som kallar mig idiot.

Jo, jag vet att man inte får sms om man har på flygplansläge. Då kan man sätta på mobilen utan att den kopplar upp sig mot mast om jag fattar det rätt?

Jag har stört mig på den här pingade mobilen i stort sett hela tiden.

Jag tycker det får anses bevisat att den har tagit i mot NWs sms samt att
den har kvitterat det.
Den har tre dygn på sig att göra det från den tidpunkten NW skickade det till LW.

Tiden gick ut Fredagen den 18maj Kl: 06.40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in