2020-05-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det dör väl lite folk av andra orsaker också men annars är det väl konstaterat att massor med gamla inte hamnar i Covid-19 statistiken då de inte testas för det efter sin död.
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
Kyrkklockorna ringer titt som tätt. Jag bor nära så jag kan se att det är begravningar när det ringer på förmiddagen. Detta är i en liten liten by långt ut på småländska vishan. I kommunen finns ytterligare fem församlingskyrkor.
Mina grannar säger att det är folk "dör som flugor".
Dom säger att tidningarna är fulla av dödsannonser, imorgon kommer det vara flera sidor med dödsannonser.

Men när man går in på coronakartan, så är det bara 34 coronadöda i hela länet hittills. Detta går ju inte ihop!
Nån som har koll på detta - stämmer inte kartan med verkligheten?

Hur ser det ut där ni bor?

Jovisst dör det normalt folk - men inte alls i denna utsträckningen. Vanligtvis har vi knappt en begravning i månaden här.
Skulle vara intressant få reda på hur det är i andra delar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Han säger uttryckligen i artikeln att det är positivt och att det kommer successivt ebba ut. Ebba ut på svenska betyder inte att det skall fortsätta i samma takt eller att lika många som man först trodde, skulle bli smittade. Det betyder att det skall avta och dö ut. Jag läser det som står.

Sen kan det vara så som det ofta är med AT, att han spinner väldigt många saker mer positivt än vad det egentligen finns grund för, rent objektivt. Orsak till det går ju att spekulera i. Han har ju väldigt många ggr under den uppåtgående kurvan, sagt att han tror vi är på peak, t.ex. Felaktigt. Eller skönmålande. Take your pick.

Så om han nu säger att det skall successivt ebba ut, men han egentligen menar att 6 millar kommer bli smittade, då har han åter igen gjort sig skyldig till en alltför positiv beskrivning av verkligheten.

Antingen uppskattar han helt fel när han säger att det skall ebba ut, eller så beskriver han det på tok för skönmålande. Take your pick.

Och allt detta vet du för det har det pratats om 3.000 ggr i tråden.
”Successivt ebba ut” tolkar jag som att vi kommer ha en långsamt nedåtgående trend, och inte en ökning. Inte att vi kommer få färre antal smittade än tidigare beräknat.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Viruset har väl dödat färdigt riskgrupperna mest.
Själva viruset har väl inte blivit snällare.
Det var mer elakt mot de svaga, om inte vaccin tas fram kommer det väl att fortsätta vara elakt mot de svaga.
Viruset i sig är inte snällare. Så uppfattar jag det hela och med alla elaka virus.

Njae tror det finns 100 tusentals svaga i Sverige. Inte 3000
Citera
2020-05-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skev om att ambulanspersonal kan åka ut till covid-19 och ge syrgashjälp i hemnet, därför att ja, personligen,känner till ett sådant fall, och vet att det därmed förekommer. Dessutom har reportage visats om detta.

Du skriver nu om hemtjänst. Hur krassliga de gamla är avgör säkert vilka vårdinsatser som sätts in. Är det en riktigt krasslig, försvagad och multisjuk och väldigt gammal människa så kanske läkare väljer att sätta in vård i livets slutskede istället för syrgashjälp. Detta innebär att patienten får morfin istället för syrgashjälp så att patienten får dö i frid i hemmet, istället för att få tillbringa sina sista dagar på sjukhus i svår ångest under en syrgasbehandling som ändå inte hjälper, och med noll möjlighet till respiratorbehandling, som bara skulle vara helt meningslös. Ja, människor dör, speciellt de äldre multisjuka. Det är därför vi måste skydda dem ifrån smittan.

Det spelar ingen roll vad du säger, faktum är att åldrar som normalt vårdas inte gör det nu och inte heller får åka till vårdscentral.
Citera
Bannlyst
Många här i tråden är lika jävla rädda som mig.

Stannar hemma träffar ingen håller sig typ isolerade i månader. För många tänker som mig. Tänk om jag blir sjuk och ligger med 40 graders feber i veckor. Livrädd för att somna för att man ska sluta andas på natten.

Men tänk om det inte blir värre än en. Vanlig förkylning för dig och mig? Har vi suttit i en isoleringcell som om vi sitter på alcatraz i USA pga att vi är rädda för att bli förkylda? Tänk om det inte blir värre för just dig och mig.

Jag har efter 8 veckor nästan total isolering börjat träffa folk igen. Detta kan pågå hur länge som helst ingen vet.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det dör väl lite folk av andra orsaker också men annars är det väl konstaterat att massor med gamla inte hamnar i Covid-19 statistiken då de inte testas för det efter sin död.

Men det framgår ändå av SCB:s statistik,, där den totala dödligheten minskat det senaste veckorna Så det finns inget stort mörkertal beträffande dödligheten i covid-19.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror som sagt inte på konceptet.

Om man vi hade vetat med säkerhet att vi innan årsskiftet hade ett vaccin som:

1) Fungerade och gav ett bra och långvarigt skydd.

2) Var ofarligt.

3) Fanns tillgängligt för alla som behöver.

Då hade man kanske kunnat överväga en extremt samhällspåfrestande uppskjutande-strategi.

Men det är inte sannolikt att ovanstående inträffar, så det är än så länge en väldigt dyrköpt trisslott.

Vi kan väl ta detta utfallsbaserat 1) Vaccin 2) Ej Vaccin

1) Vi får vaccin, då kommer Norge vara vinnare. Kanske klarar sig under 500 pers på dödslistan. Vi kommer ha högar med döda
2) Icke vaccin. Detta innebär att vi inte kommer få hjälp med att utrota smittan. Vi får endera leva med den, eller karantäna bort den. För flocken fungerar inte, den går för långsamt. Viruset muterar för snabbt och efter ett år är immuniteten borta. Norge vinner igen.

Istället för att hitta på bortförklaringar och konstiga argument, varför inte ta det som en riktig man. Vi kommer behöva ha hela jorden på karantän, det kommer så småningom bli reslutatet. Område från område kommer smittan utrotas.
Citera
2020-05-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du argumenterar ju som du har förstånd till. Du vägrar ta in nya rön, vi får ny kunskap om viruset hela tiden. Det kan du väl ändå inte förneka?

Om det finns experter som säger att det tyder på att viruset blivit mindre aggressivt så kan du inte förneka att vid kraftigare restriktioner hade antal döda blivit mycket lägre vid en eventuell peak i höst? Begriper du inte så mycket ens?
Italienska forskare har sagt att det finns saker som tyder på det, men det är alldeles för tidigt att säga. Det kan lika gärna vara att de underskattat utbredningen av smittan i februari, vilket lett till en explosiv utveckling trots att viruset är detsamma.

Det är en öppen fråga. Det skulle i alla fall vara konstigt om Sveriges virus blev snällt samtidigt som Italiens. Eftersom det är helt olika smittkedjor, och gränsen är stängd.
Citera
2020-05-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du menar när WHO går ut i en officiell presskonferens och pekar på Sverige som ett föredöme och inspirationskälla för alla de lockdown länder som nu öppnar upp?

Källa på detta? Och då hoppas jag inte du kommer dragandes med en kvällstidning.
Citera
2020-05-08, 12:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kan det inte vara så att viruset är mindre aggressivt i länder som drabbats hårt, dödat de allra svagaste redan, men de länder som motat Olle i grind drabbas värst till hösten.

Viruset i sig är inte mildare. Det skall ha sitt om jag säger så.
Det tror jag inte. Viruset muterar allteftersom det går vidare till en ny värd, inte beroende på hur sjuk värden blir. Så tänker jag, dock är jag ju ingen vetenskapskvinna, långt ifrån.🙋🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
2020-05-08, 12:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Anders Tegnell: 8 000–20 000 döda inte orimligt.

https://www.nyteknik.se/samhalle/anders-tegnell-8-000-20-000-doda-inte-orimligt-6994644

Finns lite olika artiklar om det uttalandet.

Ja just ja! @gabrielle2

det var professorerna i Aktuellt, info kom inte från FHM

https://www.svt.se/nyheter/professorerna-minst-10-000-lar-do

Tack! Så var det ja.
Citera
2020-05-08, 12:43
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
På flutracker.com delar forskare och läkare med sig om vad som funkar som munskydd om man inte har något. 100% bomull. Dammsugarpåsar funkar också.

Tack fururo för informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in