2020-05-08, 11:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det vore ju verkligen förmätet av Löfven - eller någon annan i regeringen - att påstå att de vet med säkerhet något om hur man ska sköta den här Corona-krisen på bästa möjliga sätt. Ingen i hela världen vet slutresultatet. Situationen varierar mellan länderna. Viruset tycks också variera i sin aggressivitet.

Så jag är GLAD att svetsaren inte låtsas veta något som ingen vet. JAG behöver ingen "stark landsfader". Jag behöver ödmjukhet och insikt om att detta är jätte svårt.

Japp, samt att Löfvén fortsätter att följa expertmyndigheternas råd och inte försöker leka "handlingskraftig ledare." Jag blir en, genuint, allt stoltare svensk!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju det jag säger. Att när det gäller t.ex. mässlingen, så offrar vi inte de svaga. Men när det gäller coronan, så gör vi det. Sjukdomen får härja fritt.
Mässling är extremt smittsamt och har funnits i "evigheter".

Genetiska studier av mässlingsvirus och boskapspestvirus har visat att de har gemensamt ursprung och att divergensen skedde under tio- eller elvahundratalet. De förändringar som gjorde mässlingsviruset specifikt för människor medförde sannolikt att sjukdomsbilden ändrades och att det blev mycket mer smittsamt än sina föregångare. De mässlingsstammar som cirkulerar i dag har ett gemensamt ursprung så sent som i början av 1900-talet.[20]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Det tog lång tid innan man började vaccinera, först på 70-talet enligt samma länk. Många i Sverige har alltså haft mässling som barn i en tid då det aldrig var tal om att vaccinera mot det.

Jag hade mässling som barn, det var helt odramatiskt och ingen tänkte på att införa några restriktioner bara för att mässlingen gick. Det kan ge otrevliga komplikationer som hjärnhinneinflammation (1 promille) men det var tillräckligt ovanligt för att ingen skulle oroa sig.

I länder med allvarlig undernäring, kan det däremot vara mycket farligare med påtaglig dödlighet.

Poängen är att ingen hetsade fram ett mässlingvaccin och införde drakoniska nedstängningar i väntan på detta. Man lät barn bli sjuka och de flesta klarade sig utan problem. När man inom sinom tid tagit fram ett fungerande vaccin och testat detta så började man vaccinera, men det var ingen panik, trots att det var barn som drabbades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är fakta att Norge strategi fungerar. Sveriges inte. Det dör 1 i snitt i Norge per dag, Sverige 65. Det är skillnad. Deras taktik fungerar, våran inte.

DU säger att det blir en puckel, det blir det inte säkert säger jag. DU säger det för att du vill att det skall vara så. Du vill inte slåss emot viruset, för att du är ett statstroll. De valde fel strategi och håller nu fast vid detta för att de vet att de kommer förlora valet om de ändrar sig.

Det enda som är fakta är att Norges strategi fungerat just i vår. Jag har generellt inte speciellt mycket till över till Johan Gissecke då han verkar överjävligt arrogant men han har helt rätt i att man inte vet hur hösten och vintern kan komma att se ut. Så ropa inte hej innan all rök lagt sig.
Citera
Medlem
"Ekonomiargumentet" för att låta folk dö i covid pga okontrollerad smitta tunnas ut mer och mer?

Kommissionens prognos tyder på att de nordiska EU-länderna kommer att uppleva en ungefär lika kraftigt ekonomisk nedgång i år.

Danmarks ekonomi krymper med 5,9 procent, Sveriges med 6,1 procent och Finlands med 6,3 procent.

År 2021 väntas Sveriges ekonomi växa med 4,3 procent och Danmarks med 5,1 procent.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/06/eus-prognos-sveriges-och-finlands-ekonomier-drabbas-lika-hart-trots-olika
Citera
2020-05-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att du tillhör de mest obegåvade i samhället håller jag med om. Däremot ljuger du och försöker förvrida sanningen Alltså frånsett att du fattar nada om smittskydd, smittspridning och komplexa saker överhuvudtaget.

I Sverige får de som klarar av att ligga i respirator och inte istället bara plågas till döds av behandlingen respiratorvård. En väldigt försvagad 90 åring klarar inte av det. Och det har man vetat i Sverige långt innan covid-19.

De allra flesta som får covid-19 klarar sig utan sjukhusvård överhuvudtaget. Sedan finns det de som får hjälp av ambulanspersonal med syrgashjälp i hemmet. En ännu mindre grupp får ligga på sjukhus med syrgashjälp. Slutligen får en ytterst liten grupp intensivvård. Av dessa överlever de flesta. T.o.m i gruppen 70 år och äldre som helhet överlever 75 procent.

Sedan finns det, naturligtvis, saker att kritisera vad gäller Sveriges agerande under krisen: Varför inte gränser, resande och flyg stoppades på ett tidigt stadium. Varför inte fler covid-19 patienter fått lite tidigare vård på sjukhus om vårdplatser funnits där. Varför man inte uppmärksammade äldreomsorgen på en gång och agerade där efter. Och det kommer säkert fram fler saker som är värda att kritisera m. Men denna kritik är inte samma sak som ditt okunniga och infantila pladder.

Vad ljuger jag om?

Du som skriver att du beräknat utvecklingen i Sverige och vägrar redovisa hur du beräknat, om det är någon som är definitionen av obegåvad på det här forumet så måste du vara figurmallen för en sådan användare.

Utöver det är resten av ditt inlägg mumbojumbo som inte stämmer med de rapporter från hemtjänsten som kommit ut, tvärtom så nekas de allra flesta pga man anser att hemvårdspersonal saknar kompetens att administrera syrgas.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Uträkningen var Tom Brittons. FHM har fortfarande inte gjort en officiell beräkning i egen regi. Tegnell bara höll med om att den lät rimlig. Tom Britton och FHM brukar hålla med varandra.
Ja de diskuterade matematiskt om eventuella dödssiffror i pandemins era och efter Sveriges agerande.
Från allra första början och vid första talet utav vår statsminister levererade han de redan innan uträknade siffrorna.
Allt är redan uträknat. Kosta vad det kosta vill vad gäller människoliv. Ekonomin är det viktigaste att skydda mot viruset.
De länder som använt lockdown har tänkt på människoliv i första hand och tar smällen efteråt vad gäller den ekonomiska biten.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det enda som är fakta är att Norges strategi fungerat just i vår. Jag har generellt inte speciellt mycket till över till Johan Gissecke då han verkar överjävligt arrogant men han har helt rätt i att man inte vet hur hösten och vintern kan komma att se ut. Så ropa inte hej innan all rök lagt sig.

Han talar i egen sak. Han är rädd för att få sin röv piskad offentligt. Han säger vad han vill skall hända, inte vad som kommer att hända. Detta för att skydda sin egen röv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Jag tror inte att det är där förklaringen ligger. En förklaring till att Västländer har drabbats hårt, är doktrinen om öppna gränser. Andra länder kan stänga sina gränser, men ifall vita västerlänningar stänger gränserna, så hörs genast anklagelser om främlingsfientlighet.

En viktigare förklaring är medelåldern. Länder med skenande befolkningsökning, har låg medelålder. Befolkningen fylls ständigt på med allt fler barn, vilket drar ner medelåldern. Låg medelålder innebär mindre risk att bli allvarligt sjuk i Covid-19.

Covid-19 premierar alltså folkslag som inte tar ansvar för sin reproduktion. Folkslag som är ansvarstagande föräldrar bestraffas av Covid-19. Vita västerlänningar bestraffas dubbelt, eftersom dom först dör i stor omfattning. Därefter bestraffas vita västerlänningar ytterligare, genom att bostäderna som blir lediga används till att inhysa ännu fler kolonisatörer från andra kontinenter.

Ja att medelåldern är lägre i dessa länder förklarar nog en del.
Sen reser sällan personer därifrån runt i världen och drar in och ut smittan.

Sen är dom väldigt tätbefolkade det gynnar smittan om den väl hittar ditt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Assumption is the mother of all fuckups....

Oseriöst att inte räkna med worst case när man utarbetar en strategi.
Bra tanke! Då ska man räkna med worst case även vad gäller restriktioner som införs. Annars är man som du säger inte seriös.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan inte italienska, men jag antar att "stupiti" betyder dumhet..? Ja, det kan man ju hålla med om. Man får skämmas...

Det betyder "förvånade".
Det är "Stupidi" som betyder dumma.
Men det hade ju iofs passat bra.
Citera
2020-05-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är fakta att Norge strategi fungerar. Sveriges inte. Det dör 1 i snitt i Norge per dag, Sverige 65. Det är skillnad. Deras taktik fungerar, våran inte.

DU säger att det blir en puckel, det blir det inte säkert säger jag. DU säger det för att du vill att det skall vara så. Du vill inte slåss emot viruset, för att du är ett statstroll. De valde fel strategi och håller nu fast vid detta för att de vet att de kommer förlora valet om de ändrar sig.
Vi får väl hoppas att det blir som att du säger. Att Norge hittat ett sätt att hålla COVID-19 utanför landet, samtidigt som landet fungerar väsentligen normalt, trots att det rör sig hundratals miljoner smittade runtom i världen.

Men jag tror inte det.

Då kanske norrmännen slipper influensan också på köpet, och RS-virus, och förkylningsvirus. De smittar ju alla på samma sätt, och har lägre R-värde/högre grad av immunitet hos befolkningen.
Citera
2020-05-08, 11:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Mässling är extremt smittsamt och har funnits i "evigheter".

Genetiska studier av mässlingsvirus och boskapspestvirus har visat att de har gemensamt ursprung och att divergensen skedde under tio- eller elvahundratalet. De förändringar som gjorde mässlingsviruset specifikt för människor medförde sannolikt att sjukdomsbilden ändrades och att det blev mycket mer smittsamt än sina föregångare. De mässlingsstammar som cirkulerar i dag har ett gemensamt ursprung så sent som i början av 1900-talet.[20]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssling

Det tog lång tid innan man började vaccinera, först på 70-talet enligt samma länk. Många i Sverige har alltså haft mässling som barn i en tid då det aldrig var tal om att vaccinera mot det.

Jag hade mässling som barn, det var helt odramatiskt och ingen tänkte på att införa några restriktioner bara för att mässlingen gick. Det kan ge otrevliga komplikationer som hjärnhinneinflammation (1 promille) men det var tillräckligt ovanligt för att ingen skulle oroa sig.

I länder med allvarlig undernäring, kan det däremot vara mycket farligare med påtaglig dödlighet.

Poängen är att ingen hetsade fram ett mässlingvaccin och införde drakoniska nedstängningar i väntan på detta. Man lät barn bli sjuka och de flesta klarade sig utan problem. När man inom sinom tid tagit fram ett fungerande vaccin och testat detta så började man vaccinera, men det var ingen panik, trots att det var barn som drabbades.

Allt detta känner jag till. Men nu pratade vi ju om allt bråk det är med antivaxxers, för att de även idag vill låta sina barn gå igenom sjukdomen naturligt, och få ett starkare immunförsvar. ÄVEN om de där få barnen per år får hjärnhinneinflammation och eventuellt dör. Det fördöms, och de blir kallade för allt från darwinister till rashygienister och foliehattar. Men när FHM kör på exakt samma strategi med coronan, då är det OK att offra de svaga. Och då inte bara tre-fyra om året, som skulle vara fallet om vi inte vaccinerade mot mässlingen, utan 85 om dagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in