2020-05-08, 11:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är tillåtet att bo kvar i sitt föräldrahem. Och priserna har ju gått upp något så enormt som många vet.

Båda två är välutbildade och har jobbat under hela sitt liv. Nu är även deras barn välutbildade.

Någon annan kanske har knarkat ett par årtionden eller dragit benen efter sig och lyft bidrag?

Vem inte varför eget arbete inte skulle få gynnas? De betalar ju skatt, till skillnad från vissa.
Du vet väl om att arbete värderas på olika sätt.
Sjukvårdens personal får exempelvis en halv procent i lön om man jämför med de här tomtarna.
Högskoleutbildade människor inom sjukvården som inte har råd med herrgårdar och betjänter.
Dessutom kommer herrgårdstomtarna att få beröm för sina " uttalanden" efteråt, medan sjukvårdens personal kommer att glömmas bort och ha kvar samma lön som innan covid-19.
Herrgårdstomtarna får högre lön och kan köpa två herrgårdar.
De kommer heller inte att ge bort en herrgård till sjukvårdspersonal.

De människor som arbetar med människor och för människor skall få en herrgård i lön
Om inte de fanns i den här pandemin skulle dödssiffrorna vara ännu högre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det har inte Tegnell alls sagt, han har nu sagt att det är 0,85 och att varje smittar mindre än en personoch att det kommer ebba ut, finns inget i hans uttalande som säger att det kommer öka igen och att så där många kommer bli smittade.

Nu när jag för en gångs skull VILL tro på Tengan så blir man påhoppad igen av förnekarna, som tolkar in saker han inte alls säger. Hahaha 😂😂😂👍 Jag. Orkar. Inte.
R är ingen konstant. Det är en variabel. Och FHM har inte gjort mer än kollat i kurvan hur det utvecklat sig under de senaste veckorna. Det är ingen garanti för hur nästa två veckor ser ut. Det beror helt på hur vi håller i det här, eller hur det utvecklar sig på andra ställen i landet. När Stockholm inte längre dominerar statistiken så kommer kanske R vara över 1 igen.

Även om nu R=0.85 så innebär det att antalet smittade kommer bli sex gånger fler än de som är smittade nu. Det är en ganska stor del av Sverige.

Om du har 1.000.000 smittade i startläget, med R=0.85, så smittar de personerna 850.000 andra, som smittar 720.000 andra, som smittar 614.000 andra, ... osv.

1.000.000+850.000+720.000+, ... = 6 miljoner människor.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför frågar du mig? Det gällde ett uttalande av någon annan.

Jag är nyfiken på vad du har kommit fram till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antagligen läste du inte hela mitt inlägg. Det är ingen skillnad mellan länderna relativt sätt när det gäller äldreboende och vi kan t.o.m. räkna bort de gamla från statistiken och fortfarande så sticker vi ut.

Så jag väntar fortfarande på en rimlig förklaring.
Hmm, vad menar du? I Sverige har en större andel av befolkningen haft sjukdomen = fler kommer ha dött av den.

Eller menar du på något annat sätt?
Citera
2020-05-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Nej. Det ska vara tvång i mataffärer eller på andra viktiga platser! Mask är till för att skydda andra från dina äckliga virusdroplets.

Finns ingen som helst anledning att det ska vara tvång. Den som vill undvika smitta kan själv använda en gasmask eller skaffa sig FFP3 masker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Går inte att kontrollera ett virus på det sätt som du talar om.
Deras spridning kommer öka.
Om de när våra siffror eller ej återstår att se.

Det är ju precis det det gör och det finns åtskilliga bevis för det också.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förhoppningen var att äldre skulle skyddas bättre. De räknade inte med att smittan skulle ta sig in på äldreboenden i den utsträckning den gjorde. Bland yngre utanför riskgrupper är risken fortfarande liten, även om den inte är obefintlig.

Nej men Covid-19 gör alltför många alltför sjuka för att man inte ska försöka skydda sig mot smittan. Alla virus är nya. Man kan inte använda gamla erfarenheter från tidigare smittor som Tegnell och Giesecke gör. De gör det för lätt för sig.
Citera
2020-05-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Sveriges BNP har sjunkit med 6 procent.
Övriga länder i Europa går upp mot 10 procent.
Läste i den artikel jag igår refererade till i Aftonbladet.
Är dessutom logiskt att vår BNP sjunkit mindre då vi försökt hålla öppet i så stor utsträckning som möjligt.
Jag bad inte om mer skitnack.

De siffor som du drar från din egna röv är inget än just skitsnack.

Så ge mig en källa tack?
Enligt EU:s prognos från 6:e maj så:

BNP tillväxt
2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadameQ
Vad är det du svamlar om? 110 döda per dag. Igår HADE de 2 döda!
Nej. Tyskland hade 117 döda igår, enligt worldometers.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Så hur många avlidna i Covid-19 i Sverige räknar du med?
Det har ju Tegnell och Stefan redan siat om.
Några tusen sa Stefan.
Mellan 8000- 20000 sa Tegnell med svänggäng.
De har matematiker som sitter och klurar ut sådant ÅT oss.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soBre
barnvaccination görs i stor skala för att få flockimmunitet. Det handlar inte så mycket om att skydda sina egna barn för en framtida infektion utan att skydda den lilla del av barnpopulationen som ej kan vaccineras pga nedsatt immunförsvar och som riskerar att dö vid en framtida infektion.

För att inte vara helt OT så kan man tänka att det: blir lite likadant med coronan, då de flesta som insjuknar får lindriga besvär. Och när de inte kan bära smittan och smitta vidare så skyddas den delen av population som riskerar att dö.
De stressade ju fram ett vaccin för inte så längesen, det gick sådär: https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/

Ja, det är ju det jag säger. Att när det gäller t.ex. mässlingen, så offrar vi inte de svaga. Men när det gäller coronan, så gör vi det. Sjukdomen får härja fritt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Vårt nya tidevarv är absurdismen. Vårt land är så otroligt absurt i sin hantering av coronakrisen. Det är en genomsyrande vekhet och tafatthet av sällan skådat slag som styr i Sverige. Hur kan man inte ens försöka göra motstånd mot viruset spridnings i samhället? Hur kan man inte ens vilja skydda sina medborgare och sitt land? För mig är svenska statens hantering av krisen något alltigenom häpnadsväckande. Det finns en naturlig instinkt hos människan att vilja försvara sig själv och sin flock i det fall en yttre fara hotar. Det är överlevnadsinstinkt som funnits våra gener i hundratusentals år. När det rytande lejonet är på väg att kastat sig över oss så stannar vi inte upp och gör kalkyleringar på hur lång tid det kommer ta för lejonet att äta upp oss. Vi lägger benen på ryggen och springer snabbt som fan därifrån och klättrar upp i ett träd. Men i Sverige är den naturliga överlevnadsinstinkten nersövd i ett töcken av fredsskador och förlegade traditioner. Stefan Löfven ger mig intrycket av vara en hundvalp som blivit omhändertaganden och daltad med av en gammal kärlekskrank tant under hela sitt liv. Sverige har genom sina årtionden av välstånd och fred avlat bort överlevnadsinstinkten hos stora delar av sin befolkning. Så när stora farliga lejonet är på väg att ta ett språng ut så lägger sig hundvalpen på rygg och viftar på svansen. Hundvalpen är mentalt kastrerad och saknar varje form naturlig impuls kvar från tiden när den var ett riktigt djur som levde i det fria och vart tvungen att överleva på egen hand. Snälla jävla Stefan Löfven, hoppa upp i knäet på din fruga igen så hon kan stryka dig längs din mjuka ryggrad och ge dig smaskiga praliner. Överlämna rodret till människor med ordentlig handlingskraft och den icke bortavlade instinkten att försvara sig själva såväl som Sveriges medborgare från detta vidriga virus som ockuperat vårt vackra land.

Det som har hänt i Sverige, för att fortsätta med din metafor, är att flocket har lagt benen på ryggen och sprungit därifrån.
Och lämnat de som inte kunde springa att handskas med lejonet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in