2020-05-08, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Explodera, nej. Men det kommer vara en strid ström av fall. Och även i nuvarande takt kommer våra grannländer att komma ikapp Sverige innan ett vaccin finns klart. Det går inte så långsamt som man vill påskina.
Hemskt framtidsscenario du målar upp. Nej, det kommer inte att ske då det handlar om en klustersmitta.

Eller så har jag fel och då kommer våra andra storstäder som Malmö erfara samma sak som Stockholm.

Eller så sveper en ny mutation över världen som med stor sannolikhet är lindrigare eller värre med liten sannolikhet.

Ettan och trean alltså.
Citera
2020-05-08, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_06/sars-cov-2-sta-davvero-perdendo-potenza-ecco-cosa-sappiamo-oggi-00402a12-8f71-11ea-bb7f-d3d655d2211a .shtml

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är ju i synnerhet den asymptomatiska smittan som gör testning till ett kraftfullt verktyg.

Hur kan det vara svårt att begripa?

Du kommer ju såklart bara kunna hitta en bråkdel av dom asymptomatiska om du nu inte testar typ hela befolkningen varje dag.
Citera
2020-05-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Explodera, nej. Men det kommer vara en strid ström av fall. Och även i nuvarande takt kommer våra grannländer att komma ikapp Sverige innan ett vaccin finns klart. Det går inte så långsamt som man vill påskina.

Berätta mer.
Citera
2020-05-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Berätta mer.

Hur kan de komma ikapp när Sverige dag efter dag har 5-10x fler fall?
Citera
2020-05-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Om Stockholm så ligger på 25% smittade så är talet utan immunitet nära 1.

Annars kan du se på Skåne där smittspridningen uppenbarligen sker på marginalen - inte mycket till knuff som behövs där.
Exakt vad Skåne har vet jag inte, men det kommer inte ebba ut. Det kommer jobba sig igenom hela befolkningen. Även om R ligger under 1.0 emellanåt.
Citera
2020-05-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Hur kan de komma ikapp när Sverige dag efter dag har 5-10x fler fall?

Jag undrar också det, väntar på att AW ska svara.

Jag tror det blir svårt för Norge och Danmark att komma ikapp oss..
Citera
Avslutad
Östra Göteborg har helt oväntat flest fall i Göteborg och vi på västra Hisingen är bäst. Vilken chock!
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det vanliga bedrägeriet: Nuet ger mig fel, man frantiden kommer att ge mig rätt.

Enligt EU:s ekonomiska prognos för i år och 2021 så kan man undra var försvann nyttan av Sverige att inta stänga ner samhället en kortare tid för att få kontroll över covid-19 smittan?

2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf

Jag tror att man inte skall titta på BNP så mycket för hela den finansiella ekonomin mår dåligt.

Bättre att titta på konkurser, energiförbrukning, skördar, export och liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det vanliga bedrägeriet: Nuet ger mig fel, man framtiden kommer att ge mig rätt.

Enligt EU:s ekonomiska prognos för i år och 2021 så kan man undra var försvann nyttan för Sverige att inta stänga ner samhället en kortare period för att få kontroll över covid-19 smittan?

2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Ditt facit är en prognos. Sverige har en mindre ekonomisk nedgång nu, så det är snarare jag som ser till nuet och du som menar att rollerna ska bli de ombytta innan årets slut.
Citera
2020-05-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hemskt framtidsscenario du målar upp. Nej, det kommer inte att ske då det handlar om en klustersmitta.

Eller så har jag fel och då kommer våra andra storstäder som Malmö erfara samma sak som Stockholm.

Eller så sveper en ny mutation över världen som med stor sannolikhet är lindrigare eller värre med liten sannolikhet.

Ettan och trean alltså.
Tyskarna sa ju själva nu att de helt utesluter att viruset ska kunna utrotas i Tyskland. Det kommer bli en strid ström, tills naturlig eller medicinsk immunitet sätter stopp för det.
Citera
2020-05-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ekonomiskt har vår strategi varit topp i Europa.

Ekonomiskt är vår strategi idioti eftersom vi är ensamma om att göra det och samhällslokal vinst blir självklart enbart kortsiktigt.
Citera
2020-05-08, 09:16
Medlem
Varifrån kommer siffran 25 % smittade i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in