2020-05-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Han borde inte uttala sig utanför sitt expertområde.

A) Riksdagen kan förstås stifta vilka lagar den vill.
B) Man anpassar förstås lagen och dess förarbeten på så sätt att den är anpassningsbar efter rådande verklighet.

Lagtexten skulle förstås inte bli ”På Avenyn i Göteborg får inga etablissemang ha öppet” .

Ska bli intressant att följa hur deras olika strategier fortlöper.

Är det något land du tänker gör bättre eller sämre än andra när de nu öppnar upp?

Norge känns nästan 100 % att de kommer lyckas. Danmark är tveksammare men kan gå, de har verkligen byggt ut testningen på ett mycket imponerande sätt. Finland tycker jag är lite oklart vad regeringen vill. De verkar lite sugna på att göra the herd. Oavsett tror jag inte att någon av dem kommer få smittspridning förrän hösten, då viruset verkar lite säsongsbetonat.
Citera
2020-05-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, exakt så kommer det bli. Sverige kan drabbas också, men då i så långsam takt att det inte lamslår hela landet.

Det är ingen skillnad mellan att få COVID-19 i mars eller i augusti. Det har exakt samma effekt, och kräver samma åtgärder. Det enda som kan ändra på det är att invånarna har någon nivå av immunförsvar som bromsar smittan ”gratis”. Det blir som att halva landet är vaccinerat.

När det här händer i höst så kommer det heta att Sverige hade ”tur”. Man kommer säga: ”ingen visste att man kunde bli immun”, och ”ingen visste att det fanns ett stort mörkertal av smittade”. Fast i princip hela den samlade vetenskapen sagt det här från början, men fått mothugg av en massa tomtar som pratar om HIV och elaka mutationer.

Finns väl inget som pekar på att Sverige inte kommer drabbas under nästa våg?
Det är otroligt många som INTE har får COVID än.
Citera
2020-05-08, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, det är hemskt att många dör! Det är just därför att vi som bor på platser där vi lärt oss att tvaga oss ordentligt, fostrar de i Lort-Sverige så att även de tänker på renlighet.

Ja... jag vet inte om det är enbart Stockholm du avser när du pratar om Lort-Sverige? Om man tittar på antal döda i Sveriges olika län så ligger ju är det ju ett stort antal län som har färre döda än Skåne (88 döda) och då ligger ändå Skåne nästan allra längst bort från epicentrum vilket ju borde vara en stor fördel. Här är länen som tvättar händerna bättre än Skåne(?):
Örebro (78)
Västernorrland (47)
Västerbotten (17)
Värmland (17)
Norrbotten (36)
Kronoberg (31)
Kalmar (15)
Jönköping (85)
Jämtland Härjedalen (13)
Halland (40)
Gävleborg (73)
Gotland (3)
Blekinge (2)

Som du ser är det många län som har färre döda än Skåne så jag antar att man har varit bättre på att tvaga sig där? (Antal smittade är ju inte relevant att titta på eftersom det beror på antal testade.)

Min poäng är att det bara är löjligt att hålla på och retas med varandra och snacka om Lort-Sverige. Män är bevisligen mycket sämre på att tvätta händerna än kvinnor och det tycks vara fler män än kvinnor som åker på Covid 19 - kan man dra slutsatsen att detta beror på dålig handtvätt? Nej, det kan man inte. Jag bor inte i Stockholm och känner inget behov av att strida för stockholmarna men jag tycker du ska lägga ner tjatet om Lort-Sverige. Du verkar vara vettig i övrigt ju.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Gärna, så ersätter du mig i coronavården 🙂
It's a deal. Det är brist jämt, så välkommen.

Nä, jag har ingen anledningen att sjukskriva mig. Det är ju inte jag som har problem.

Sverige och vården, däremot ☠

Skönt att du mår bra trots allt. Jag har själv varit inne några gånger i sjukvården och äldrevården och löst av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Och du är helt säker på det?

Vi får vänta 1 år och se, jag är inte lika säker på att det kommer att explodera med smitta i Norge och Danmark.
Alla länder har lärt sig mer om viruset nu och det underlättar med tanke på att förebygga smitta.
Explodera, nej. Men det kommer vara en strid ström av fall. Och även i nuvarande takt kommer våra grannländer att komma ikapp Sverige innan ett vaccin finns klart. Det går inte så långsamt som man vill påskina.
Citera
2020-05-08, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu kommer sommarsäsongen som dämpar viruset.
Italienarna tror att viruset muterat och försvagats.
Man har börjat behandla med blodförtunnande.
Man har förstått att vitaminbrist är en viktig faktor.
Osv, osv.

En hel värld arbetar med det här.

Jag har gott hopp om att covid inte kommer vara en speciellt dödlig sjukdom länge till, och att grannländernas dödstal aldrig kommer nå det djup vi har här. Till hösten/vintern har vi hårda fakta.

Har du någon länk till italienarnas teori? Skulle vara intressant att läsa. Hoppas verkligen att det stämmer. Om det nu skulle vara så, finns väl fortfarande chansen att det muterar igen och blir dödligare återigen? Eller går det bara åt ett håll?
Citera
2020-05-08, 08:56
Medlem
Citat:
Sverige är bara under 1 tack vare Stockholm, för att vi börjar få slut på osmittade invånare. I resten av landet fortsätter sjukdomen att gneta sig igenom befolkningen i maka takt. Precis som den kommer göra i våra grannländer.

Om Stockholm så ligger på 25% smittade så är talet utan immunitet nära 1.

Annars kan du se på Skåne där smittspridningen uppenbarligen sker på marginalen - inte mycket till knuff som behövs där.
Citera
2020-05-08, 08:57
Medlem
DoktorTengeles avatar
"Man får inte Corona av att dricka öl"
Ann Linde, Sveriges utrikesminister

Sant.
Citera
2020-05-08, 08:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tror alla vill ha vaccin. Frågan är ju om det kommer tillräckligt fort dock? Chansen är nog stor att Sverige nått åtminstone en större påverkan av flockimmunitet innan dess iallafall. Andra länder får köra sina tusen nålars död medan dom dödar sin ekonomi.

Finns inget som pekar på att Sverige skulle klara sig bättre ekonomiskt än någon annan. Tvärtom så kan vi få det värre då vi har större spridning i samhället o måste ha restriktioner längre pga avsaknad av smittspårning tex.
Citera
2020-05-08, 08:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Har du någon länk till italienarnas teori? Skulle vara intressant att läsa. Hoppas verkligen att det stämmer. Om det nu skulle vara så, finns väl fortfarande chansen att det muterar igen och blir dödligare återigen? Eller går det bara åt ett håll?

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_06/sars-cov-2-sta-davvero-perdendo-potenza-ecco-cosa-sappiamo-oggi-00402a12-8f71-11ea-bb7f-d3d655d2211a .shtml
Citera
Medlem
Citat:
Nej nej nej. Det löses såklart med smittspårning! Att 80% av dom smittade är asymptomatiska spelar ju såklart ingen roll!

Det är ju i synnerhet den asymptomatiska smittan som gör testning till ett kraftfullt verktyg.

Hur kan det vara svårt att begripa?
Citera
Medlem
Citat:
Explodera, nej. Men det kommer vara en strid ström av fall. Och även i nuvarande takt kommer våra grannländer att komma ikapp Sverige innan ett vaccin finns klart. Det går inte så långsamt som man vill påskina.
Det vanliga bedrägeriet: Nuet ger mig fel, man framtiden kommer att ge mig rätt.

Enligt EU:s ekonomiska prognos för i år och 2021 så kan man undra var försvann nyttan för Sverige att inta stänga ner samhället en kortare period för att få kontroll över covid-19 smittan?

BNP tillväxt
2020
Sverige -6.1
Danmark -5.9

2021
Sverige 4.3
Danmark 5.1

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-08 kl. 09:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in