2020-05-08, 05:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Lunds kommun har tagit emot 10 000 munskydd från den kinesiska samarbetsorten Hangzhou, rapporterar Sydsvenskan.

– Eftersom vi har ett samarbete och de inte skänker specifikt till Sverige, så tycker inte jag att det är särskilt problematiskt, säger Mats Helmfrid (M), kommunfullmäktiges ordförande, till tidningen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kinesiska-staden-har-skankt-10-000-munskydd-till-lund/
Citera
2020-05-08, 05:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettol
Ja det är mycket illa! Nu har dom det, precis som dom skulle skydda äldre och sårbara. Utan att ha lärt det minsta av andra länder eller vad som sker på äldreboendena.

Dom beordrar även iväg personal från "vanliga" avdelningar och in till Covid-19- avdelningar lite hur som helst också över en dag eller några. Sedan går personalen tillbaka till sin "vanliga" avdelning. Fram och tillbaka mellan "rent" och "smutsigt" från dag till varannan.
Inte minsta försiktighet att personal faktiskt kan dra med sig smitta. Se i världen hur sjukvårdspersonal insjuknar.

Det verkar som FHM och regeringen tror att Sverige är specifikt på något sätt och att insjuknande och död inte kommer dra iväg här. Ändå ser vi hur det har urartat åtskilliga gånger ute i världen.
Förstår inte vad dom tror är så specifikt med Sverige och att smittan bara kommer att gå ner nu och upphöra. Det är mycket vårdslöst hanterat!

Ett plus för regeringen o Tengele är att folk inte kommer våga uppsöka sjukhus. Dvs sjukhusen kan synbart se ut att klara krisen väldigt bra. Äldre nekas coronavård o de med andra sjukdomar väljer bort vård.
Citera
2020-05-08, 06:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant jämföra med Tyskland. De ska nu lära sig leva med coronavirus utan att sikta på flockimmunitet via smitta o död.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/07/coronavirus-part-of-new-normality-says-german-agency-as-briefings-cease
Citera
2020-05-08, 06:02
Medlem
Coronan snart borta från Serbien

Serbien är ett av länderna som hade striktast restriktioner. Vardagar fick man endast gå ut en viss period, har för mig 10-14. Detta gällde bara medborgare under 60. Helger fick ingen gå ut. 32 dagar räckte. Igår gick presidenten ut med att restriktionerna är över. Man får fortfarande in fall men dom har man stenhårt koll på. Medborgarna där behöver längre inte vara oroliga. En månad räckte. Drygt 200 döda

Men bra jobbat Sverige. Man valde köra på halvfart istället för att ta smällen en månad. Nu lär man köra på halvfart resten av året. Sveriges strategi är ett stort misslyckande
Citera
2020-05-08, 06:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant jämföra med Tyskland. De ska nu lära sig leva med coronavirus utan att sikta på flockimmunitet via smitta o död.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/07/coronavirus-part-of-new-normality-says-german-agency-as-briefings-cease
Nu har jag inte läst artikeln, men på dig låter det som att tyskarna skall lära sig att leva på ett sätt där dom minimerar smittspridningen? Hmmm vart har jag hört det förr? Och vad kommer det leda till i slutändan?
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort

Serbien är ett av länderna som hade striktast restriktioner. Vardagar fick man endast gå ut en viss period, har för mig 10-14. Detta gällde bara medborgare under 60. Helger fick ingen gå ut. 32 dagar räckte. Igår gick presidenten ut med att restriktionerna är över. Man får fortfarande in fall men dom har man stenhårt koll på. Medborgarna där behöver längre inte vara oroliga. En månad räckte. Drygt 200 döda

Men bra jobbat Sverige. Man valde köra på halvfart istället för att ta smällen en månad. Nu lär man köra på halvfart resten av året. Sveriges strategi är ett stort misslyckande

Det är ju fantastiskt! Så om Serbien fortsätter på samma sätt åtminstone det närmaste året tills ett vaccin möjligtvis kommer så har dom faktiskt klarat sig bra. Undrar hur ett års nedstängning till kommer påverka deras ekonomi? Det blir säkert inga problem....
Citera
2020-05-08, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort

Serbien har 23 döda per en miljon invånare
Sverige har 301 döda per en miljon invånare
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Bra jobbat Serbien
Katastrofalt jobbat av Sverige.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-08 kl. 06:21.
Citera
2020-05-08, 06:23
Medlem
Ska tyskarna leva med social distansering för evigt? Jo tjena. Blir det varannan stol tom på arenorna i Bundesliga, för all framtid?
Citera
2020-05-08, 06:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Tack för länken, jag såg något intressant som inte går ihop med hur en del här resonerar an R och hur smittspridningen påverkas av vilket R-tal som landet har. Jag har för mig att en del har pratat om att Sverige skulle ha R 0,85? vad dom har baserat det på vet jag inte eller var uppgiften har hämtats?

Här är ett citat från artikeln om R och betydelsen av värdet.

"The country’s reproduction or R rate has fallen to 0.65, meaning that on average every 10 infected people are infecting between six and seven others."

Men utgår man från att Sverige skulle ha R 0,85 så betyder det att smittan kommer att helt stanna av tids nog?

Vet du något om Sveriges R-tal och i sådant fall, varifrån kommer värdet?
Citera
2020-05-08, 06:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettol
Hej på er! Jag följer tråden och skapade ett konto ifall jag vill delge eller diskutera något.

Vill dela då vi har en vän till familjen som jobbar på Sahlgrenska sjukhuset (Göteborg).

Jag vet inte om någon redan delat detta då tråden går rätt fort men nu finns Covid-19- smitta på dom "vanliga" avdelningarna på Sahlgrenska sjukhuset. Fast Sahlgrenska var det sjukhuset som skulle hållas "rent".

Patienter har alltså legat inne för någon annan åkomma än Covid-19 men fått symptom och visat positivt på provtagning. Därefter har personal som vårdat patienter insjuknat i Covid-19- symptom.
Cheferna skickar inte sin personal på provtagning, varken sjuka eller till synes "friska".
Så smittan härjar nu fritt i husen där och arbetsplatsen går vidare som om inget har hänt.

/D

Tack för att du delar med dig.
Vet du om din vän vet hur länge de har vetat om att smittan härjar fritt på sjukhuset?
Enl. GP tar de regelbundet prover på avloppsvattnet i Gbg och smittonivån har legat konstant en längre period men har nu senaste veckorna drastiskt ökat.
Kan det vara slarv på sjukhusen som ligger bakom den dramatiska ökningen sista tiden?
Citera
2020-05-08, 06:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu har jag inte läst artikeln, men på dig låter det som att tyskarna skall lära sig att leva på ett sätt där dom minimerar smittspridningen? Hmmm vart har jag hört det förr? Och vad kommer det leda till i slutändan?

Det är ju fantastiskt! Så om Serbien fortsätter på samma sätt åtminstone det närmaste året tills ett vaccin möjligtvis kommer så har dom faktiskt klarat sig bra. Undrar hur ett års nedstängning till kommer påverka deras ekonomi? Det blir säkert inga problem....

Du är anhängare av flockimmunitet via död o smitta förstår jag. Nä, Tyskland har som mål att hålla smittspridningen nere så jag måste göra dig besviken där... Endgame för alla utom Sverige o Nordkorea är vaccin eller effektiv profylax/behandling o fördröja till vi har något av dessa.

Ekonomin i Sverige kommer bli minst lika hårt drabbat om inte mer när övriga länder med covid19 under kontroll öppnar upp mellan varandra. Svenskar lär inte vara populära ...
Citera
2020-05-08, 06:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Tack för länken, jag såg något intressant som inte går ihop med hur en del här resonerar an R och hur smittspridningen påverkas av vilket R-tal som landet har. Jag har för mig att en del har pratat om att Sverige skulle ha R 0,85? vad dom har baserat det på vet jag inte eller var uppgiften har hämtats?

"The country’s reproduction or R rate has fallen to 0.65, meaning that on average every 10 infected people are infecting between six and seven others."

Men utgår man från att Sverige skulle ha R 0,85 så betyder det att smittan kommer att helt stanna av tids nog?

Enligt Google: ( https://www.google.se )

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut
Citera
2020-05-08, 06:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial

Har också hört att vi skulle ligga strax under ett. Men då Tengele kört med "Welcome Coronavirus" strategi o utbredd allmän smitta så kommer det ta väldigt lång tid att komma ner.

Det är därför Tyskland gjorde "lock down" för att minska snabbt en period för att då med R strax under 1 kunna slippa många sjuka/döda. En stort plus är att kunna jobba med smittspårning när antalet smittade sjunkit vilket vi inte kan i Sverige.

Tengele tror fortfarande på sin Nordkorea strategi att snabbt smitta ner befolkningen utan tanke på lidande o människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in