2020-05-08, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Lugn å fin, det dör inga barn så slappna av.

Ett mindre barn kan ha dött till följd av coronaviruset, bekräftar Anders Tegnell på onsdagens pressträff.

Enligt svenska intensivvårdsregistret rör det sig om ett barn i 0–9-årsåldern.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Opda8l/ett-barn-kan-ha-dott-i-sverige-av-covid-19
Citera
2020-05-08, 02:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Det är ju fruktansvärt om det är så. Men jag vet inte har de definierar minoritetsfolk i USA. Men såg att 61 % var vita och 18 % Hispanic. Är det ekonomin som styr vilken vård individen får?
Eller något annat undergrävt?
Jag såg kolumnisten på NYtimes
https://www.nytimes.com/2020/04/14/opinion/sunday/coronavirus-racism-african-americans.html
Det är ojämlikheten som är orsaken, och detta, satt i system.

Det är bra att vittnesmål kommer ut, och vågar berätta.

Tillbaka till Sverige.
Jag såg på videon som Dr Tallinger gjort, en intervju med Latifva. Också en hemsk berättelse, som jag ej kunde följa allt på, om det är så att man låter de på äldreboende som är sjuka av misstänkt Covid, neka dem vård / syrgas och ge morfinspruta (Det försämrar ju andningen om man är sjuk).
Finns ju en tråd om det här på FB.
Är det en äkta visselblåsning, utan politiska förtecken? Eller är det så att det är patientsekretess råder, så att sköterskor inte får berätta oegentligheter, för annars bryter denne mot någon lag?

Som anställd ska man rapportera oegentligheter. Även små sådana, även om det missas då och då.

En visselblåsare ska skyddas av facket.
Citera
2020-05-08, 02:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett mindre barn kan ha dött till följd av coronaviruset, bekräftar Anders Tegnell på onsdagens pressträff.

Enligt svenska intensivvårdsregistret rör det sig om ett barn i 0–9-årsåldern.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Opda8l/ett-barn-kan-ha-dott-i-sverige-av-covid-19

Det visste jag inte, inte för att jag vill minska något men hur många barn dör varje dag i olika olyckor.
Fan, men jag förstår, jag har barn själv och barnbarn, så vad ska jag säga, håll dig frisk.
Citera
2020-05-08, 02:35
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Att effekten kommer efter 15 dagar beror väl på att även om inkubationstiden är som högst 14 dagar så blir väl inte alla väldigt sjuka på en gång? Låt oss säga att man t.ex. blir smittad och börjar känna av symtom efter 10 dagar men så efter en vecka blir man allvarligt sjuk. Det är då man uppsöker vården. Den uppfattning jag har fått av covid iaf.

Ja, det kan mycket väl vara så. Och då är 10+7 dagar tills det blir svårt. Alltså 17 dagar isf och det kan mycket väl stämma!
Vet ej exakt när åtgärderna togs i bruk, land för land, men såg att Danmark stängde skolorna 16:e mars och deras IVA tak verkar ligga kring 2:a April. Det är bara att följa den helsvarta linjen. Det är olika gråskalor för länderna. Island verkar ha delvis öppna skolor precis som Sverige, och arbete på distans som delvis. De hade flest IVA vårdade ett tag, som sedan blev 0, och de har lägst dödstal / million av alla nordens länder.
Kan det ha att göra med att det är glesare befolkat? Samt att deras sjukvård hade bättre kapacitet eftersom, de hade den 6:a April nästan lika många IVA vårdade som Sverige (per Capita).... men ändå bara 27 dödstal / miljon.
Citera
2020-05-08, 02:42
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men snälla. Det är ju det som är min poäng. Kan du inte läsa själva inlägget i stället för feltolka? jag fick en fråga om jag skulle ändra mig då jag anser att Sverige har misslyckats.

Jag besvarade ett inlägg. Du kunde ha gett respons genom att citera inlägget jag inte såg pojkspoling.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag förstår, för dig är pandemin över nu och det är dags att räkna ihop slutresultatet.

Sitter fortfarande i karantän. Ni får festa och smitta ner varandra era patetiska fjantar.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Immunitet får man uppenbarligen.
Men hur lång tid är ingen som vet tyvärr.

Finns många fall där patient återhämtar sig och insjuknar samma vecka. Alla kanske inte känner till hur viruset fungerar. (Det är fascinerande) Corona (kronan) fungerar som nycklar när viruset angriper friska celler - och låser fast sig.
Inte så lätt att bli av med asen...

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2020-05-08, 02:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Ja, det kan mycket väl vara så. Och då är 10+7 dagar tills det blir svårt. Alltså 17 dagar isf och det kan mycket väl stämma!
Vet ej exakt när åtgärderna togs i bruk, land för land, men såg att Danmark stängde skolorna 16:e mars och deras IVA tak verkar ligga kring 2:a April. Det är bara att följa den helsvarta linjen. Det är olika gråskalor för länderna. Island verkar ha delvis öppna skolor precis som Sverige, och arbete på distans som delvis. De hade flest IVA vårdade ett tag, som sedan blev 0, och de har lägst dödstal / million av alla nordens länder.
Kan det ha att göra med att det är glesare befolkat? Samt att deras sjukvård hade bättre kapacitet eftersom, de hade den 6:a April nästan lika många IVA vårdade som Sverige (per Capita).... men ändå bara 27 dödstal / miljon.

Det beror på glesbygd, ungefär som om jag hade vare en Stadsepidimolog och sagt i varje stad och by jag kommer till att det är lugnt, det är just nu 46% men det ökar snart.
Jag köper inte det snacket som de kör med, det måste alltid vara bättre att vara frisk.

Jag ber hela övriga landet att hålla sig frisk, att bli smittad är inget bra även om Expressen och Aftonbladet tycker det.
Citera
2020-05-08, 03:02
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Det beror på glesbygd, ungefär som om jag hade vare en Stadsepidimolog och sagt i varje stad och by jag kommer till att det är lugnt, det är just nu 46% men det ökar snart.
Jag köper inte det snacket som de kör med, det måste alltid vara bättre att vara frisk.

Jag ber hela övriga landet att hålla sig frisk, att bli smittad är inget bra även om Expressen och Aftonbladet tycker det.
Jag tror också på glesbygd, att t ex Island klarat sig ganska bra / capita. Men de hade ett läge där deras IVA topp nästan var som sveriges / Capita. Men det kan ha med deras befolkning att göra, dom är ganska enhetliga och troligen hälsosamma. (Men bara gissningar, jag känner inte så m¨ånga därifrån)

Förresten, om en Stadsepidemiolog hade kommit till min stad och sagt att det kommer öka, så hade jag misstänkt att han var en medveten smittspridare....

Nej men det är klart att försöka vidtaga åtgärder är det bästa, man vill ju inte att små barn skall nysa på en när man handlar. Det är deras föräldrars ansvar.
Expressen och Aftonbladet "tänker INTE åt dig". Dom tidningarna undviker jag, bra att Aftonbladet får banta personal. Men kritisk till att mediestödet ökar med 200 miljoner kronor per år https://www.svd.se/200-miljoner-i-stod-till-medierna , tycker att dom pengarna kunde gått till skyddsutrustning för personal inom sjukvården, och / eller mer tester.
Solen går upp om någon timma. Så jag skall försöka sova något medans den är nere, och inte drömma Corona mardrömmar..... Så får ta en paus.
Citera
2020-05-08, 03:22
Medlem
Hej på er! Jag följer tråden och skapade ett konto ifall jag vill delge eller diskutera något.

Vill dela då vi har en vän till familjen som jobbar på Sahlgrenska sjukhuset (Göteborg).

Jag vet inte om någon redan delat detta då tråden går rätt fort men nu finns Covid-19- smitta på dom "vanliga" avdelningarna på Sahlgrenska sjukhuset. Fast Sahlgrenska var det sjukhuset som skulle hållas "rent".

Patienter har alltså legat inne för någon annan åkomma än Covid-19 men fått symptom och visat positivt på provtagning. Därefter har personal som vårdat patienter insjuknat i Covid-19- symptom.
Cheferna skickar inte sin personal på provtagning, varken sjuka eller till synes "friska".
Så smittan härjar nu fritt i husen där och arbetsplatsen går vidare som om inget har hänt.

/D
Citera
2020-05-08, 03:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettol
Hej på er! Jag följer tråden och skapade ett konto ifall jag vill delge eller diskutera något.

Vill dela då vi har en vän till familjen som jobbar på Sahlgrenska sjukhuset (Göteborg).

Jag vet inte om någon redan delat detta då tråden går rätt fort men nu finns Covid-19- smitta på dom "vanliga" avdelningarna på Sahlgrenska sjukhuset. Fast Sahlgrenska var det sjukhuset som skulle hållas "rent".

Patienter har alltså legat inne för någon annan åkomma än Covid-19 men fått symptom och visat positivt på provtagning. Därefter har personal som vårdat patienter insjuknat i Covid-19- symptom.
Cheferna skickar inte sin personal på provtagning, varken sjuka eller till synes "friska".
Så smittan härjar nu fritt i husen där och arbetsplatsen går vidare som om inget har hänt.

/D
Ja det verkar som vanligt att man ska mörka tills det gått för långt, det handlar egentligen om att de som bestämmer har en personlig uppfattning om hur illa Covid-19 är, väldigt vanligt att man nervärderar riskerna, (alla mår bra så vi kör så säg inget), som att det är en fjuttig influensa.
Det är så dumt att man inte förstår faran med ett helt nytt virus och behandlar det som inget.

SÅ dumt är att folk tror att när hela S-holm har haft det så är vi fria, vi får det inte och det är bara början på deras dödsfall och sjuka.
Citera
2020-05-08, 04:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Låter mkt illavarslande i mina öron.

OffT: Kommer viruset verkligen från Kina?
Enligt Dr Judy Mikovits m.fl. verkar ju viruset ha sitt ursprung i något lab i USA. Kan ju vara läge för mod att åtminstone börja tänka på en ev framtida rubrikändring.

En sak är säker min vän, det är att jag är så jäkla less på att starta datorn och bara få virus-info hela tiden, jag vet att det är verkligheten men ibland kanske någon gång kanske handlar det om något annat.
Citera
2020-05-08, 04:55
Medlem
Citat:
Ja det verkar som vanligt att man ska mörka tills det gått för långt, det handlar egentligen om att de som bestämmer har en personlig uppfattning om hur illa Covid-19 är, väldigt vanligt att man nervärderar riskerna, (alla mår bra så vi kör så säg inget), som att det är en fjuttig influensa.
Det är så dumt att man inte förstår faran med ett helt nytt virus och behandlar det som inget.

SÅ dumt är att folk tror att när hela S-holm har haft det så är vi fria, vi får det inte och det är bara början på deras dödsfall och sjuka.

Ja det verkar som dom kör stenhårt på sina personliga uppfattningar som någon slags sanning. Tycker det där är lite farligt när dom går in i sitt högmod på det viset.
Håller med dig, ett helt nytt virus som ingen vet vad det gör i människokroppar, det smittar dom medvetet ner befolkningen med genom att tillämpa minimala åtgärder.

Jag tror av den info jag intagit sedan start, att vi endast är i början på den här pandemin. Sverige släpper den lös att härja i princip fritt och jag tror det kommer att sluta med en smärre katastrof.
Citera
2020-05-08, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Låter mkt illavarslande i mina öron.

Ja det är mycket illa! Nu har dom det, precis som dom skulle skydda äldre och sårbara. Utan att ha lärt det minsta av andra länder eller vad som sker på äldreboendena.

Dom beordrar även iväg personal från "vanliga" avdelningar och in till Covid-19- avdelningar lite hur som helst också över en dag eller några. Sedan går personalen tillbaka till sin "vanliga" avdelning. Fram och tillbaka mellan "rent" och "smutsigt" från dag till varannan.
Inte minsta försiktighet att personal faktiskt kan dra med sig smitta. Se i världen hur sjukvårdspersonal insjuknar.

Det verkar som FHM och regeringen tror att Sverige är specifikt på något sätt och att insjuknande och död inte kommer dra iväg här. Ändå ser vi hur det har urartat åtskilliga gånger ute i världen.
Förstår inte vad dom tror är så specifikt med Sverige och att smittan bara kommer att gå ner nu och upphöra. Det är mycket vårdslöst hanterat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in