2020-05-07, 23:21
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Stockholm utklassar hela Norden i antal dödsfall. I love your spirit man.

Jag förstår, för dig är pandemin över nu och det är dags att räkna ihop slutresultatet.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo om det är kris hur länge orkar de? Dvs det är ju redan kris men att vården går på knäna. Man kan nog jobba rätt länge innan. Men folk kommer ju bli utmattade. Helt enkelt inte orka längre. FHM säger att det är lugnt läge. Men vi ser ju annat. Om det är en kris kommer ju en kollaps förr eller senare för folk orkar inte längre.

Så ser jag också på läget. Sjukvården kommer att gå under under sommaren om inte det sker en åtstramning av antalet nya sjuka. Detta kan endast göras vid en begränsning av smittorisken i det svenska samhället. Detta måste göras nu och inte när allt är försent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej de som jobbar på FHM samt andra myndigheter runt om i Sverige är inte exakt de skarpaste knivarna i besticklådan. Att regeringen inte kliver in och stoppar vansinnet förvånar mej inte heller. Steffe är ju inte direkt vidare klipsk han heller men något eller några oppositionspartier måste kliva fram nu. Nu behövs all kritik mot den sk svenska modellen och det från alla håll och kanter så vi kan få slut på vansinnet innan vansinnet tar slut på oss istället

exakt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Fattar du inte att det inte handlar om att vara sämst?
Jämför dej med likvärdiga länder.
Jämför dej med resten av skandinavien.
Alla ljuger lite eller mycket.
Ingen vet vem som ljuger mer.
Överdödlighet säger aldrig hela sanningen.
Jämför de officiella siffror för alla skandinaviska länder.
För de har mycket gemensamt, inte för att jag säger det.

Kolla vad de har för siffror.
Kolla vilka förutsättningar dem har.
Alla skandinaviska länder har ungefär samma förutsättningar.
Va i helvete ska du jämföra Sverige med länder som Italien, Spanien etc när det spelar i en helt annan liga.

Jämför dej med resten av skandinavien.
Inse att de har lyckats enormt mycket bättre än du.
Inse att de har inget behov av att skryta. För de kör inget VM som Sverige tror man kör här.
Inse att de har gjort det som de flesta människor som inte är helt körda i huvudet skulle gjort i en sån situation: stängt in sig.

Inse slutligen att Sverige inte gjort ett skit jämfört med dem.
Och inse slutligen att du har svaret om varför Sverige har fuckat upp sej totalt. Svaret är där, framför dina ögon.

Men du kommer inte se eller inse nåt.
Du kommer fortsätta med dina idiotiska beräkningar i excel och tro att du är på rätt spår.
Du kommer fortsätta tro att du vet sanningen.

En enda sak har inte framkommit.
Om du gör det av total oärlighet eller av total oförmågan att förstå grundläggande logik som även en 3årig fattar.

Oavsett vad: fortsätt med dina excel filer. Prova eventuellt att spara om dem till pdf så de kasnke ser snyggare ut.

Fortsätt drömma i ditt fantasiland.

Först måste man jämföra med alla länder för att visa hur det ser ut. Ja det är bra OM det finns data för alla länder. Finns inte det är det näst bästa att jämföra mellan länder där det finns relevanta data, men det är också tydligen fel. Man måste i så fall jämföra med vissa av dessa länder, som någon bestämt härinne.

Lägg ner.
Citera
Medlem
Growth rate for new infections, fatalities slowed dramatically after introduction of self-isolation measures and wearing of face masks, American researchers say
Citera
2020-05-07, 23:22
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tycke du det?
Han köper en present till sig själv när flera 100 av hans undersåtar ligger och dör på NKS.

Känns som förr i tiden tycker jag!

Härligt att se hur triggad du blir av kungahuset. Är det för att Kungen verkar mer kunnig än AT vad gäller pandemier?

"Kungen ställde in en middag på slottet för 150 gäster innan Folkhälsomyndigheten hade kommit med sina restriktioner – redan då var kungen varse faran med viruset."

https://stoppapressarna.se/kungligt/drapslaget-mot-kungen-i-karantanen-oroar-1
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag förstår, för dig är pandemin över nu och det är dags att räkna ihop slutresultatet.

Är pandemin över i Stockholm?
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då skulle jag välja våra nordiska länders strategi. Jag tror de kommer klara sig både ekonomiskt och i dödsantal. Sverige ekonomi kommer rasa då vi har genom åren tagit in för mycket invandring och folk som inte vill jobba. Där av tror jag Svensk ekonomi kommer dröja för vi har inte de resurser och den arbetskraft våra grannar har.

Ok, men om våra grannländers ekonomi till följd av hårda restriktioner i längden skulle döda fler än de räddar då?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-07 kl. 23:24.
Citera
2020-05-07, 23:23
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag är spiknykter däremot så kan jag läsa mellan raderna, du skriver "jag tycker äldre ska skyddas" innebär inte att du kan skriva vilken skit som helst efter som helt talar emot vad du skrev först, för det är precis vad du gör.

Din andemening är att vissa människor ska inte samhället skydda för det är dyrt.
Vi kanske ska sluta ge hjälp till invalider också, det kostar massvis för samhället och ger väldigt lite i retur, det är dock inte så ett samhälle fungerar vilket idioter som du inte förstår- ser man allt som valuta så har man det syn sett som du har.

Du resonerar som ett försäkringsbolag som vägrar betala ut ersättning när en olycka skett för att det skulle bli för höga premier för alla övriga försäkringstagare, men det är hela anledningen man har en försäkring till att börja med. Och att inte du förstår det själv antyder väl snarast på att det är du som är full.

Nope. Det är bara du som blir arg av frågeställningen.

Jag har personligen pratat med många äldre, och nästan alla av dom resonerar på det viset. Att hela landet inte ska stängas för deras skull, dom jag pratat med har varit kring 80-85 år.

Förlåt om du blir arg eller ledsen av det. Men det är verkligheten.

Jag tycker ändå vi borde haft bättre skyddade äldreboenden. Oavsett.
Citera
2020-05-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad säger Corona-Bob Tegnell på Aktuellt? Är det fortfarande att tvätta händerna och se cool ut?

Mm, nja, han säger väl att man kan ha munskydd och visir på äldreboenden. Men att basala hygienen måste fungera först o främst. Sen säger han att arbetsgivaren får diskutera med anställda om det.

De frågade även om affärer och tunnelbana och där säger han nej, för man skall vara hemma när man är sjuk. Och att det främst smittar på arbetsplatser och hemma och på restaurang.

Blä, jag fasar för när folk börjar åka tunnelbana igen och hundratusentals ska stå 5-10 centimeter från varann i ett tåg i rusningstrafiken.... Utan munskydd och med kvav luft. Yuck! Med dessa rekommendationer kommer det nog inte bli nå bra.
Citera
2020-05-07, 23:24
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok, men om våra grannlämders ekonomi till följd av hårda restriktioner i längden skulle döda fler än de räddar då?

Lägg ner. Deras ekonomi kommer frodas medans vi fortfarande är fast i en diffus semi-lockdown.
Citera
2020-05-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
74 är ju fortfarande kort. Så det är ju på något konstigt vis ändå bra för Ryssland i denna pandemi.
Kort och kort.. det är väl 4 år mindre än USA. Men skit i det, det är ju också en fråga om befolkningens åldersfördelning, den s.k, befolkningspyramiden.

Åldersgrupp 80-84, män och kvinnor, andel av totala befolkningen:
Sverige: 1,1% och 1,4%, summa 2,5%
Ryssland: 0,7% och 1,8%, summa 2,5%

https://www.populationpyramid.net/russian-federation/2019/
https://www.populationpyramid.net/sweden/2019/

Nä, skillnaden beror nog mer på att man aktivt försökt motarbeta pandemin i Ryssland, medan Sverige satsat på flockimmunitets-chansningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in