2020-05-07, 22:29
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag kan svara
Sverige 99
Ryssland 88
Tyskland 82
Polen 22
Danmark 8
Finland 3
Norge 1
Estland 1
Litauen 1

Vi har har ju fler dödsfall/dag i Sverige än USA räknat till antal invånare :/
Ja det var TonyDR jag svarade och det var inte nödvändigt en uppdatering. Endast ett påpekande att han skriver för tidigt på dagen tycker jag, som tycker att det är noga med detaljer och att rätt ska vara rätt även om det, som jag sa, inte gör någon större skillnad.

Ja, vi har fortfarande högre siffror per miljon inv än USA och även om deras siffror kommer in löpande under dagen så lär dagens rapporterade döda fortfarande inte överstiga våra när dagen är slut ändå, de brukar inte vara det mer än ibland. Mot våra 99 rapporterade döda idag så behöver de komma upp i lite drygt 3500 och det tror jag inte att de gör. Så? Vad ville du säga med det, har jag sagt något annat?

Tror, säger tror, att de kommer att gå om oss i antal rapporterade döda per 1 miljon inv totalt när nästa vecka är slut. Om man nu ska hålla på att jämföra, det är så otroligt mycket som spelar in här så det är bättre att dra slutsatser senare när allt detta förhoppningsvis är över. Hoppas också att USA slipper så höga dödstal så att de blir värre än oss.
Citera
2020-05-07, 22:30
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Eeh... Det där får du ange riktigt bra källor till!

Lägesrapport Stockholm, 7 maj

184 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus. Dessutom vårdas 768 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller geriatriskt sjukhus. (1177)

768 i vanlig covidvård + 184 patienter på intensiven, fattar inte hur du får det till att de flesta har det som vanligt inom vården.....

Skojar du? Hen beskrev ju precis att det inte var som vanligt i Stockholm utan en arbetstopp!
Citera
2020-05-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Svamlar gör jag inte utan jag säger vad jag tror kommer hända.
Jag tror länder som haft enorma hårda restriktioner inte kommer ha så mycket över för Sveriges strategi då den varit värdelös till förhållande till döda.
Men jag står fast att jag tro och jag bygger min teori med grund på andra länders sätt att tackla och hantera detta.
Personligen tror jag Sverige kommer vara en av de sista i länderna som blir friskförklarar sig i detta och då kommer andra länder inte våga ta emot Svenskar och i synnerligen inte barnfamiljer.

Hur i hela friden skulle Sverige bli sist att bli av med smittan?
Kommer vaccin blir vi av med den samtidigt.
Inget vaccin så kommer vi rimligen bli av med det värsta först då vi kommer ha flest personer som bär på en immunitet under en period.
Ditt resonemang är ihåligt.
Citera
2020-05-07, 22:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi får se om dom kan bevisa det. Konstigt hur som att djurmarknader i whuan redan öppnat som innan.

Djurmarknader är öppna över hela jorden förutom i Västvärlden. Var i Nigeria för många, många år sedan och de hade enorma djurmarknader med bushmeat. Allt från ormar, ödlor, bushrats och så vidare. Allt man kunde fånga i djungeln kunde man sälja och äta på dessa ställen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Uslare än jag trodde. De har inte ens tänkt testa alla. 400 testade. Beklämmande.
36 000 regionanställda jobbar inte inom vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Där har du nog en poäng men fortfarande inte den spridningen och de problem som vi har i andra länder även om de brukar mörka.

Klart vi har högre dödssiffror initialt. Det säger sig självt då vi haft öppet.
Men det är initialt. Sedan får vi se.
Citera
2020-05-07, 22:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Om det kommer ett vaccin i morgon som man kan distribuera ut på några dagar skulle jag hålla med om att Sveriges strategi var mindre lyckad. I vilket läge skulle du kunna påstå att den blev lyckad?

Om hela världen får ökad dödstal och Sverige dödstal blir en av de minsta i världen så skulle jag säga att den är grymt lyckad.

Den här sjukdomen kan bara räknas i dödsantal. De ekonomiska konsekvenserna kommer vi inte kunna ana förrän tidigaste i höst.
Men liv är det som räknas och där ser det inte bra ut just nu för svensk del.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
2528/32 = 79
99 idag x 32 = 3168

Antal döda Sverige 3040
Antal döda usa 76.672

3040 x 32 = 97.280 döda hade Sverige haft om vi vore jämnstora med USA. Dvs 327 miljoner Svenskar

Eller 76.672/32= 2396 döda i USA OM de vore lika litet som Sverige är. Dvs 10,3 miljoner Amerikaner

Rätt lika och kanske jämnar ut sig med tiden men Sverige leder med ca 20% fler döda/dygn än usa i förhållande till invånare

99 dog inte idag. 99 rapporterades idag. Vi får se lite längre fram hur många det var.

Men oavsett, ja det är rätt jämnt mellan USA/Swe. Humor att Trump stått och trashat oss som fan i sina presskonferenser när hans land troligen kommer gå om oss framöver. Dom har dessa siffror med lockdown. Nu öppnar dom upp landet. Jag tror dom kommer gå om oss i siffror hur man än vrider på dom. Men återstår att se. Är bara vad jag tror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag som trodde att vi i Norden var rätt välutbildade och vettiga och att vi kan förstå en så självklar sak som att munskydd är ett tillägg till tidigare rekommendationer.
Men tydligen kan vi inte hantera något så komplicerat som munskydd här.
Fast det funkar i resten av världen.
Go figure.

Har du helt missat hur jävla dåligt folk sköter sig i Sverige när det kommer till social distansering? Är du så pass godtrogen att du tror att folk inte hade begett sig ut och storhandlat med rinnande nästa med tankesättet "jag använder ju ändå mask" ? Vet inte vilket land du lever i men verkligheten gör sig påmind. Sunt förnuft gör sig inte gällande.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Svensk välfärd är ett gigantiskt luftslott. Det finns bara ett skelett kvar av något som faktiskt existerade en gång i tiden. C19 fick även skelettet att rämna. Det man kan hoppas på när detta nationella trauma lägger sig är att det leder till någonting gott. Kanske kan våra riksdagspartier faktiskt börja göra relevanta prioriteringar med våra skattepengar framöver? Det vore fantastiskt befriande.

Framförallt kan vi hoppas att vi oberoende från Kina när det gäller sjukutrustning och annan utrustning.
Citera
2020-05-07, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Utifrån ditt sätt att resonera får man väl anta att naturen just nu snarare funnit anledning att reducera antalet nordamerikaner och européer?

Vad skulle den anledningen vara? Var står du i frågan? Anser du att det är bättre att vita västerlänningar dör, än att svarta afrikaner dör?

Att Covid-19 dödar vita västerlänningar kommer inte att vara gynnsamt för naturen.

Det stora miljöhotet på planeten Jorden, är den vansinnigt snabba befolkningsökningen i afrikanska och muslimska länder. Vita västerlänningar kan däremot betraktas som miljöhjältar med sina anmärkningsvärt låga födelsetal.

När Covid-19 sprider död i västländer, så kommer bostäder att bli lediga. Det finns överhängande risk att kolonisatörer från andra kontinenter kommer att suga åt sig dessa bostäder. Kolonialiseringen av västländerna snabbas på ännu mer. Människor med låga födelsetal byts mot människor med gigantiska födelsetal. Covid-19 är inte bra för naturen.
Citera
2020-05-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De flesta som jobbar inom vården har det som vanligt. En liten andel som jobbar på intensiven i Stockholm har haft en säsongsbetonade arbetstopp.
Har väl de flesta nån period på året?

Ligger Sahlgrenska i Stockholm? https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sahlgrenska-l%C3%A4karna-v%C3%A4djar-om-st%C3%B6d-m%C3%A5nga-k%C3%A4nner-sig-v%C3%A4ldigt-uppgivna-1 .27681478

Troll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in