2020-05-07, 21:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har själv inte tvättmaskin hemma, men vet hur man tvättar enstaka klädesplagg i en hink eller i handfatet om det skulle behövas. Jag kanske underskattar just din kreativitet
I 90 grader? Det är inte ens alla tyger som tål 90 grader.
Citera
2020-05-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ändå tycks just UK ha en betydligt högre överdödlighet än sverige. Så situationen är ju värre i uk än sverige.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Jämför Sverige med Norge och Finland istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Han är bra (i många sammanhang). Han är oerhört skärpt och jag brukar dela hans uppfattningar i många frågor. Jag fattar inte hur Sverige ska komma ur det här eländet med den strategi som FHM har valt. Vi kommer få ett massivt antal döda och oerhörda påfrestningar för vården under mycket lång tid framåt. Sedan har vi alla riskgrupper som ska hållas inlåsta i ett år, eller ännu längre. Hur hållbart är det?

Socialstyrelsen har ju presenterat riskgrupperna och hur många de är. Många förväntar sig att regeringen fattar beslut, men regeringen har fått skrämselhicka. Troligen för att kostnaden kommer bli gigantisk.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hallengren-om-ersattning-till-riskgrupper-vet-inte-vad-jag-kan-lova/

För mig förefaller det som att regeringen har målat in sig i ett hörn. De har förlitat sig på FHM och nu är det svårt att backa. Jag är förvånad över att de klättrar i opinionen faktiskt. Antar att det beror på att oppositionen är så osynlig och inte ens själva tagit ställningen i själva sakfrågan - hur hanterar man coronaviruset bäst?
Nej de som jobbar på FHM samt andra myndigheter runt om i Sverige är inte exakt de skarpaste knivarna i besticklådan. Att regeringen inte kliver in och stoppar vansinnet förvånar mej inte heller. Steffe är ju inte direkt vidare klipsk han heller men något eller några oppositionspartier måste kliva fram nu. Nu behövs all kritik mot den sk svenska modellen och det från alla håll och kanter så vi kan få slut på vansinnet innan vansinnet tar slut på oss istället
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
SNÄLLA LÄS DETTA!!!!Nu ska jag berätta vad som fått mej sååå djävla upprörd ikväll...
Min dotter (som jag berättat om i tidigare inlägg) ringde mej för en stund sedan..
Hon har antagligen smittats av Covid-19 då hon arbetar som sjuksköterska med de äldre som extra. Hon arbetar annars inom barnonkologen.
Nu är hon sjuk. Och när jag pratar med henne säger hon att hon är nästan säker på att det är Covid-19.
Hon ringer sin chef och frågar om hon inte kan få ta en test, iom att hon även vill återgå till arbete så fort som möjligt OM det inte är Covid-19..
Hennes chef säger att, " ja vi kanske får försöka göra detta..
Chefen berömmer även min dotters arbete och att hon är populär bland sina arbetskamrater mm...
Men innan hon slutar säger hon följande: -" Det har kommit till min kännedom att du och några kollegor använder munskydd..om du fortsätter med det så kommer du att omedelbart att tas ur tjänst"..!!!!!
Hon blir paff och fatrar inte varför och frågar sin chef vad som är anledningen..
-"Det finns äldre som kan bli kränkta och känna oro när ni bär dessa"..
Så hennes chef menar på fullt allvar att de kan bli "kränkta" av munskydd och att detta är viktigare än att fler avlider??
Två stycken på hennes avdelning har redan dött.
Jag har tamefaan gett upp på detta PAJASLAND!!
Är bara sååå trött på detta!

Kusligt. Brist på säkerhetsåtgärder på ett italiensk äldreboende i Milano där många dog föranledde en förundersökning mot chefen, om vållande till annans död (sverigesradio.se). Känns som att människosynen är en annan här (bland vissa)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Covid-19 gallrar i så fall på helt fel ställen i Världen.

Titta på vilka länder som driver på befolkningsökningen. Titta även på vilka länder som har problem med alldeles för låga födelsetal. Jämför sedan med var Covid-19 har drabbat hårt respektive lindrigt. Ser du ett mönster?

Jo fast det är dålig provtagning och kontroll i dom länder som visar låga siffror. Mörkertal heter det.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur kan du ens jämföra UK med ett sketet land som Sverige?

Två helt olika länder gällande turism och trafik.

Att att vara bättre än de värsta är inget positivt.

När det kommer till antal döda människor så tycker jag verkligen att det är något positivt att vara bättre än den värsta.

Olika grader i helvetet men klart som fan det är något positivt att vara bättre än den värsta. Sen kan man alltid önska vi skulle varit ännu bättre.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige och grannländer döda 7 maj nu
  • Sverige +99
  • Ryssland +88
  • Polen +4
  • Finland +3
  • Tyskland +2
  • Lettland +1
  • Litauen +1
  • Estland +1
  • Norge 0
  • Island 0
  • Danmark 0
Även om det inte gör så stor skillnad så tycker jag ändå att du kan göra din dagliga sammanställning så sent på dagen som möjligt så att alla dagens siffror hinner komma in.
Citera
2020-05-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur räknar du då? Det sägs att de bör bytas var 20e minut. Får vi bara ett per dag?
Hur länge håller ett filtrerande andningsskydd?
Filtrerande andningsskydd för engångsbruk som testas enligt EN149:2001 är godkända för användning 8 timmar under en arbets-dag (anges med ”NR” (= Not Reusable). Den effektiva användningstiden (filtrets livslängd) beror på flera faktorer som till exempel:• Damm-/partikelkoncentration• Andningsfrekvens• Temperatur• Luftfuktighet• Hygieniska faktorer
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Covid-19 gallrar i så fall på helt fel ställen i Världen.

Fint att se dig skriva det. Många tycker annars att just att blattar, äldre och sjuka dör är helt rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland: 50 forskare och experter till regeringen i öppet brev: "Sätt lock på spridningen"

https://www.hbl.fi/artikel/50-forska...a-spridningen/

Hade vi inte 2000 som skrev under i början på pandemin? Minns jag fel?

Jo. Det nämns i denna artikel om de 2000 som skrev på ett upprop. 25 mars.

Forskare i Sverige riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens strategi att möta coronavirusets utbrott. I ett öppet brev till regeringen kräver de striktare åtgärder.

– Det är många tunga namn inom forskarvärlden, säger Olle Kämpe som forskar inom immunologi vid Karolinska institutet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-i-upprop-till-regeringen/
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
SNÄLLA LÄS DETTA!!!!Nu ska jag berätta vad som fått mej sååå djävla upprörd ikväll...
Min dotter (som jag berättat om i tidigare inlägg) ringde mej för en stund sedan..
Hon har antagligen smittats av Covid-19 då hon arbetar som sjuksköterska med de äldre som extra. Hon arbetar annars inom barnonkologen.
Nu är hon sjuk. Och när jag pratar med henne säger hon att hon är nästan säker på att det är Covid-19.
Hon ringer sin chef och frågar om hon inte kan få ta en test, iom att hon även vill återgå till arbete så fort som möjligt OM det inte är Covid-19..
Hennes chef säger att, " ja vi kanske får försöka göra detta..
Chefen berömmer även min dotters arbete och att hon är populär bland sina arbetskamrater mm...
Men innan hon slutar säger hon följande: -" Det har kommit till min kännedom att du och några kollegor använder munskydd..om du fortsätter med det så kommer du att omedelbart att tas ur tjänst"..!!!!!
Hon blir paff och fatrar inte varför och frågar sin chef vad som är anledningen..
-"Det finns äldre som kan bli kränkta och känna oro när ni bär dessa"..
Så hennes chef menar på fullt allvar att de kan bli "kränkta" av munskydd och att detta är viktigare än att fler avlider??
Två stycken på hennes avdelning har redan dött.
Jag har tamefaan gett upp på detta PAJASLAND!!
Är bara sååå trött på detta!

Fy fan vad arg jag blir när jag läser detta. Hela världen använder munskydd för skydda varandra. I Sverige straffar man folk som har munskydd. Det är ett sjukt jävla land vi lever i!
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Sharm0ta!

WHO antar att viruset har spritts från fladdermöss till en annan okänd djurart och därifrån till människor.

- Och då kan man nog med fog anta att det kan smitta från nysande hundar, katter med, eftersom de också konstaterats vara drabbade. - Viruset bryr sig nog inte mycket om, om det sitter i en näsa eller i nosen hos en hund...

/Sanctus Grobianus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in