2020-05-07, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det var ju det här med att vi är lite bättre på att räkna.

Eller hur Den ursäkten börjar bli rätt uttjatad.
Citera
2020-05-07, 21:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Estland har skickat munskydd och handsprit till Italien. Kina och Cuba har skickat läkare till Italien (Cuba vill dock ha betalt för det). Sverige har hjälp till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från fjärranländer. Tyskland har erbjudit några sjukvårdsplatser till patienter från Spanien och Italien..

Men för det mesta har man tittat på sitt egna land och vad man kunde göra för de egna medborgare.

Sverige har fått klara sig själv.

Jag tror att svetsaren har förlorat sin oskuld.

Å de som får betala priset är vi det svenska folket.
Citera
2020-05-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men för helvete! Om antalet inlagda minskat med 30% sedan någon vecka, så har det ju minskat.
Att inte de anställda upplever att det lugnat sig, förvånar mig inte ett skit. Dom blir väl mer och mer slitna för varje dag.
Ingen har sagt att det är lugnt inom vården. Inte ens Tengele..

Makes me wonder if I was correct in thinking that the peak we saw was more a reflection on the energy of the staff. That the bottleneck was always there and not in ventilators or beds — the doctors peaked in number of patients they can care for and this decrease is because they are now tired and this is the most they can realistically care for. It would explain why they don’t believe the pressure has lessened, because they’re always working at their full capacities, whether it was at their peak energy or now.
Citera
2020-05-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
SNÄLLA LÄS DETTA!!!!Nu ska jag berätta vad som fått mej sååå djävla upprörd ikväll...
Min dotter (som jag berättat om i tidigare inlägg) ringde mej för en stund sedan..
Hon har antagligen smittats av Covid-19 då hon arbetar som sjuksköterska med de äldre som extra. Hon arbetar annars inom barnonkologen.
Nu är hon sjuk. Och när jag pratar med henne säger hon att hon är nästan säker på att det är Covid-19.
Hon ringer sin chef och frågar om hon inte kan få ta en test, iom att hon även vill återgå till arbete så fort som möjligt OM det inte är Covid-19..
Hennes chef säger att, " ja vi kanske får försöka göra detta..
Chefen berömmer även min dotters arbete och att hon är populär bland sina arbetskamrater mm...
Men innan hon slutar säger hon följande: -" Det har kommit till min kännedom att du och några kollegor använder munskydd..om du fortsätter med det så kommer du att omedelbart att tas ur tjänst"..!!!!!
Hon blir paff och fatrar inte varför och frågar sin chef vad som är anledningen..
-"Det finns äldre som kan bli kränkta och känna oro när ni bär dessa"..
Så hennes chef menar på fullt allvar att de kan bli "kränkta" av munskydd och att detta är viktigare än att fler avlider??
Två stycken på hennes avdelning har redan dött.
Jag har tamefaan gett upp på detta PAJASLAND!!
Är bara sååå trött på detta!
"– Sedan vår riktade personalprovtagning kom i gång har drygt 400 provtagits och av dem har drygt 17 procent varit positiva, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne."
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-maj-2997211

Kan vara annat än c19
Citera
2020-05-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag orkar inte ta den diskussionen och särskilt inte i denna tråd, men svetsaren trodde ju att alla för en och en för alla. Alla skulle ju dra sitt strå till stacken. Men när det blev verklighet då sket de andra om reglerna. Bara Tyskland stod kvar. Nu har även tyskarna tröttnat.

Men frågan är om vi lär oss något av det. Fick vi så mkt hjälp sommaren 2018 då vi hade en torka och skogsbränder? Vi fick anlita några legoknektar som vi fick betala för. Vi får aldrig någon hjälp då vi behöver, ändå ska vi gå runt och rädda världen.
Citera
2020-05-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kraftig inflammatorisk process och 3 veckor i respirator som gjort att musklerna förtvinade.

Kan inte gå själv mer än nån meter utan att bli kraftigt andfådd och måste sätta sig i rullstolen igen.. Har fått svarta tår som dom först trodde skulle ramla av men verkar som dom klarar sig.

Fruktansvärt. Ingen som pratar om eftervård och rehab, verkar lika jobbigt som att vara sjuk i covid-19

ca 50 sekunder in så kan du ser reportaget

https://www.svtplay.se/video/26518178/rapport/rapport-7-maj-19-30-5?start=auto

Tack, skrämmande vad kroppen rasar fort när man är nere för räkning.

Lasse kroner vart rejält drabbad med såg jag.
Citera
2020-05-07, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Gino Sanandaji levererar som vanligt.

Han är bra (i många sammanhang). Han är oerhört skärpt och jag brukar dela hans uppfattningar i många frågor. Jag fattar inte hur Sverige ska komma ur det här eländet med den strategi som FHM har valt. Vi kommer få ett massivt antal döda och oerhörda påfrestningar för vården under mycket lång tid framåt. Sedan har vi alla riskgrupper som ska hållas inlåsta i ett år, eller ännu längre. Hur hållbart är det?

Socialstyrelsen har ju presenterat riskgrupperna och hur många de är. Många förväntar sig att regeringen fattar beslut, men regeringen har fått skrämselhicka. Troligen för att kostnaden kommer bli gigantisk.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hallengren-om-ersattning-till-riskgrupper-vet-inte-vad-jag-kan-lova/

För mig förefaller det som att regeringen har målat in sig i ett hörn. De har förlitat sig på FHM och nu är det svårt att backa. Jag är förvånad över att de klättrar i opinionen faktiskt. Antar att det beror på att oppositionen är så osynlig och inte ens själva tagit ställningen i själva sakfrågan - hur hanterar man coronaviruset bäst?
Citera
2020-05-07, 21:47
Medlem
HGs avatar
DN är på G och ifrågasätter lite snällt Sveriges vägval i COVID-19 krisen med en artikel gällande de nordiska länderna. Naturligtvis toppar Sverige i allt förutom att kunna genomföra tester.

"Tre månader in i covidutbrottet utmärker sig Sverige bland de nordiska länderna på punkt efter punkt. Betydligt fler har hittills dött och intensivvårdats.

Sverige har också testat en mindre andel av befolkningen för covid-19 än något annat nordiskt land. Danmark har testat drygt 2,5 gånger fler, i relation till befolkningens storlek.

Redan i mars kunde man se hur länderna valde olika vägar, när grannländerna införde hårdare restriktioner för att stoppa smittspridningen."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sju-dygn-da-norden-valde-olika-vagar/
Citera
2020-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dina siffror verkar lite kassa? 115 är väl maxsiffran i Sverige i antal döda på ett dygn. Avrundar du till 200 blir det lite väl häftigt.

Italiens högsta på ett dygn är 919.

115 x 6 = 690

Läs på:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
2020-05-07, 21:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Eller hur Den ursäkten börjar bli rätt uttjatad.
De har jämfört länders siffror med deras överdödlighet och kommit fram till att Sverige är bland de allra bästa på att räkna. Det finns dessutom uppgifter från Norge att om en coronasmittad dör av hjärtproblem så räknas inte det dödsfallet, vilket det skulle ha gjort i Sverige. Glöm inte att vi har världens bästa FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Sedan vår riktade personalprovtagning kom i gång har drygt 400 provtagits och av dem har drygt 17 procent varit positiva, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Skåne."
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-7-maj-2997211

Kan vara annat än c19
Absolut! Men att personal som blir sjuka inte automatiskt ska eller får testas är ju inte klokt!
Och att de inte tar det säkra före det osäkra iom att de vill bära skydd är ju helt djävla sjukt!!!
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Vi får kämpa vidare, 9 dagar för 100% ökning följt av 14 dagar för 50% ökning är ganska långt från den exponentiella ökning folk gastade om förrut.
Inte trevliga siffror och en tragedi ifall man drabbas av dödsfall i familjen men en dödlighet som är ca <50% högre än normalt i någon månad är knappast ett existensiellt hot för samhället i stort.

Vi ser en att viruset har en viss säsongskänslighet på våra breddgrader. Inget konstigt i det, så ser det ut för dom allra flesta virussmittor. Likartad nedgång ser vi i åtminstone hela norra Norden och norra Europa.

Dessvärre är det dock inte vår eller sommar hela året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in