2020-05-07, 20:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men FHM:s uttalande och åsikter motsäger ju inte de signaler som komner ifrån fronten. Det är en sak att påpeka att antalet intensivvårdade minskar och att antalet platser minskar. Och en helt annan sak att påpeka att de långa vårdtiderna i intensivvården för covid-19 patienter innebär en belastning. Men FHM har ju meddelat båda dessa sidor av myntet!

Följer du inre ens den dagliga Presskonferensen?

Eller förstår du inte vad de säger där?

Eller hatar du Sverige så mycket att du måste förtala ditt eget fädernesland, även fast det innebär att du måste ljuga eller förvrida sanningen?

Nej du uppfattar mig felaktigt. Vill absolut inte förtala vårt Sverige.
Citera
2020-05-07, 20:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte räknat det själv utan tog det som man har räknat med i Finland x2. Eftersom de är ca 5milj och vi ca 10milj.

Ja, man behöver fler per dag.
OK. Alla går förstås inte ut varje dag.
Citera
2020-05-07, 20:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Givet helgens siffror så blir ju snittet kring 70-80 per dag.
Vilket trots allt är en viss nedgång.
Det ser jag som positivt.

Säg det gärna till 70-80 personers familjer och släktingar som för alltid förlorar en nära och kära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tegnell är en fräck, duktig retoriker, statsman och propagandist ut i fingerspetsarna. Klart han ska skita ner ett grannland som lyckas fan så mycket bättra än vi. Han har gissat som ett arsel hela våren, så varför ska man bry sig...
Tegnell är ett as som bör dömas i riksrätt av en folkdomstol. Jag är inte någon vän av honom.

Varför jag använde mig av Tegnell i citat var för att den andre gillar hans åtgärder och tror på honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad tror ni vi får för debatt i Sverige om följande inträffar: viruset spontanminskar under sommaren till riktigt låga nivåer. Det blir ingen andra våg pga vaccin/bättre behandling eller vad som helst.

Norge stannar på 80 döda. Sverige på 5000. Jag ser inte detta som särskilt orealistiskt.

Kommer man fortfarande säga att Sveriges väg var den enda rimliga och att inga fel begåtts? Eller kommer folk utkräva ansvar?

Norge har 200 döda men iallafall. Tror samtliga nationer utgår från att viruset kommer komma tillbaka i höst och vinter. Sverige utgår också från att ett eventuellt vaccin tar över två år att ta fram. Sverige kan i det läget komma att ligga i förarsätet på grund av Sveriges exponering i vår. Kruxet är dock fortsatt att vi fortfarande inte har någon bra bild på hur spridd smittan faktiskt är. Är smittan kanske inte så smittsam? Väldigt många som deklarerat lockdown länderna som vinnare redan dock (på flashback ska sägas, folk som faktiskt är kunniga inom ämnet hänger inte på ett forum likt detta direkt och spekulerar). Vi får se helt enkelt.
Citera
2020-05-07, 20:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför kan inte Sverige be om hjälp från länder i Europa som inte är så hårt belastade. De kanske kan bistå med utbildad personal t ex.

Tror faktiskt att ingen vill hjälpa Sverige. Vi gick vår egna väg och får nu skylla oss själva.
Citera
2020-05-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Man "öppnar" inte länder. Nu går man in i en ny fas där man kommer pröva sig fram från lockdown, hur det går vet vi inte ännu. Det kan bli fram och tillbaka strategi eller så går det bra att sakta öppna vissa samhällsfunktioner. Men vi är långtifrån att lägga detta bakom oss, väldigt långt bort. Nu börjar rehab och att bygga upp en ny tillvaro, det kommer inte gå tillbaka.

Danmark öppnar upp restauranger, kaféer, skolor m.m. Fotboll drar igång tillvisso utan publik men tv sänder oavsett. Företag drar tillbaka permiteringar och börjar jobba heltid igen.

Så jodå, det värsta är över för denna gången.

Jag tror inte det kommer bli en lika stor lockdown igen även om det blir bakslag. Staten har inte råd att betala företagen i så stor skala igen, omöjligt.
Citera
2020-05-07, 20:50
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag bor i "Lort-Sverige" och jag kan garantera att jag med flera ur samma generation är både renliga och noga med hygienen (om man inte är missbrukare och/eller psykiskt sjuk och antagligen skiter i allt). Vi fick lära oss det av våra föräldrar, mor- och farföräldrar vettu. Sen kan jag inte svara för yngre generationer då jag inte har koll på hur de uppfostrats eller vilken syn de har på hygien.

Det är rimligt att de i Lort-Sverige fostrar varandra att sköta om er personliga hygien, i vilken ålder man än är i. Det är ju inte så att lukt och renlighet är mindre viktigt i tonåren än det är senare.

Åk ner till Skåne och kolla hur de gör där om du är osäker!

Lycka till!
Citera
2020-05-07, 20:51
Bannlyst
Hur länge kommer sketna Sverige ligga på topp 10 i dödsfall?
Citera
2020-05-07, 20:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Andra länder klarar av att ha lockdown. Varför skulle vi inte klara av det?

Typ så..

Varför skulle vi satsa pengarna på att tillverka munskydd/andningsskydd för en marginell nytta när ekonomin redan haltar och vi behöver pengarna till vård av sjuka och gamla?

Varför skulle staten bekosta en papperslapp till ett högt pris för att låtsas göra något - eftersom andra länder också låtsas lika mycket (så att politikerna kommer att väljas åter)?

Själv önskar jag att man - verkligen noggrant - funderar på vart de knappa resurserna läggs istället för att fatta populistiska nonsensbeslut för att lugna ner hysteriker.

Det finns inte oändligt med resurser och dem måste man handskar med mer eftertänksamt än någonsin.

Om det är så illa så skall Sverige genast erkänna att vi klarar inte det här, kan någon vara snäll och hjälpa oss. Sjukvårdspersonalen går på knäna, vi har inte råd med skyddsutrustning, vi kan inte kontrollera smittan. Alla pengar vi betalat till EU i alla år så borde vi kunna få lite hjälp innan sjukvårdspersonalen går in i väggen.
Citera
2020-05-07, 20:52
Medlem
Jag hittar inga siffror på hur många som blir friskförklade baara på hur många som vårdats.
Kan någon hjälpa mig ?
Citera
2020-05-07, 20:52
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Skåne har mer än dubbelt så många döda som det länet jag bor i, Malmö har dubbelt så många döda som den stad jag bor i som är en ganska stor stad.
I Skåne är det många som bor på landsbygden vilket ger mindre smittspridning.
Skåne ligger långt från epicentrum Stockholm men smittan är på väg nedåt landet. Jag bor alltså varken i Uppland eller i Skåne men jag förstår inte meningen med att kaxa sig? Vi bor i samma land och det är fruktansvärt att människor dör.
Ja, det är hemskt att många dör! Det är just därför att vi som bor på platser där vi lärt oss att tvaga oss ordentligt, fostrar de i Lort-Sverige så att även de tänker på renlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in