2020-05-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
”Fullödig:
Uttömmande, komplett, fullständig.”
Kan du inte ens svenska?!
Sakta i backarna. Google kan ibland kräva lite kunskap av dig för att bli din vän
Så därför:
När såg du senast att en HR klandrades för att en förhandling där inte sköttes på ett fullödigt vis?
Jag bara undrar.
Citera
2020-05-07, 20:24
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det skulle kunna vara HD med som var i huset på natten med. Om de samarbetat. Vad jag minns så hade SD och HD samma kodlås i huset. Bara att LW hade en nyare modell.

Och SD hade samma kod hos LW, som han hade hemma i huset...? Är ganska säker på att det var så. Den koden borde ju till och med HD komma ihåg om SD gett henne den.

Däremot har jag svårt att tro att HD skulle vara rätt person för att gå in i LW´s dator och städa... Precis som random Mållgan inte heller hade kunnat ta sig in i LW´s hus, eller i en hennes dator.

Så nej, det måste varit SD. Men HD hade någon typ av roll. Varför skulle hon annars slinga sig så och ljuga? Och veta om att LW var död eller åtminstone troligen död redan på morgonen, 07:40: "Jag hoppas hon är död".

#TeamÅsaHiding

LW hade ogärna följt med SD om hon sett att han var i sällskap med HD, men att HD var hemma hos SD utesluter jag inte. Tror ändå hon i så fall skulle ha använt SD dator under mordtillfället, klickat på YouTube eller gjort sökningar på resmålen i USA eller liknade.

HD vet mer än hon berättar och skyddar SD för barnens skull, hans skull, och för att hon nog tycker att LW fick vad hon förtjänade. Tveksamt om hon ställt frågan "var det du" för det behöver hon inte, hon fattar det ändå.

GM visste att LW var hemma och vaken
GM visste att LW hade en son som befann sig i bostaden men hade lagt sig för natten
GM visste att öppnas ytterdörren från insidan spelas ingen melodi
GM visste att ytterdörren inte går stänga ljudlöst

Jag tror att mordvapnet är en ficklampa och att SD lyste in i Lenas kök där hon satt och slog in paket, för att påkalla hennes uppmärksamhet utan att behöva knacka på eller låsa upp dörren eller använda mobil, SD gestikulerar "kom ut, gå till dörren" och mötte upp henne där, och sade något i stil med "jag ska visa en cool grej, följ med, det går fort".

LW snörar på sig skorna och lämnar ytterdörren öppen på glänt antingen på SDs uppmaning, eller i samförstånd på hennes initiativ för att vädra då det han skulle visa var så nära. Det var ju redan början på den varma torra sommaren 2018.
Citera
2020-05-07, 20:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Sakta i backarna. Google kan ibland kräva lite kunskap av dig för att bli din vän
Så därför:
När såg du senast att en HR klandrades för att en förhandling där inte sköttes på ett fullödigt vis?
Jag bara undrar.
Och du har fortfarande missuppfattat innebörden i ordet ”fullödigt” - vilket var vad jag påpekade.
Citera
2020-05-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är SDs mobil som är hemma hos honom. Han ska väl "sova" då. Eller vattna lite.

Aj då, läste fel.
Jamen då är saken "biff".
Du ser, det lönar sig inte alltid att ha källa framför ögonen ens.

Är mycket nyfiken på hur LW:s mobil hamnade mot Hjalmar Bergmans väg och vid särskilt
ett av tillfällena.
Kan heller inte riktigt släppa den där mannen som gick med plastpåse i handen från brottsplatsens område till i närheten av masten Hjalmar Bergmans väg 54.
Det står i domen också att hans gångriktning stämmer med hennes mobiltelefon.
Bäst att jag inte citerar fritt ur minnet, men såhär långt är jag säker.
Citera
2020-05-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack.
Ok, då tror jag att åklagaren kan besvara detta.
Kanske var hon inte tydlig nog med hur tidslinje såg ut?

Det är förargligt att man inte kan höra slutpläderingarna.

Frågan är om han hinner allt på 20 minuter?
Ta bort ev. spår, ta med LW:s mobil till området för masten Hjalmar Bergmans väg 54,
därefter skynda hem och öppna en PDF-fil sin dator.
Att skynda så, springa eller trampa cykel som en besatt, kan väcka uppmärksamhet
så det borde en GM undvika.
Citera
2020-05-07, 20:40
Medlem
tinkyminkys avatar
Är Stefan och Hanna här inne och läser tro?
Citera
2020-05-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD förstås.
Hon kan vara mördaren och SD är medhjälpare.
Åtalet gällde inte att han skulle kunna vara medhjälpare, det gällde att han kunde ha haft medhjälpare.
(Om det nu är skillnad på att dömas för mord eller medhjälp till mord, vilket jag antar att det är.)
För en gångs skull tänker vi lika.
Jag har länge haft sådana funderingar.

De har ingenting på henne så hon kan bete sig förvirrat för att skapa osäkerhet runt åtalet mot SD.
Hon har nog inget alibi.
Åklagaren lyckades inte hitta minsta lilla indicium mot henne, mer än motiv, så hon var tvungen att låta henne gå fri.
Hade man haft bättre kläm på mordvapnet, skulle man kanske kunna säga att HD inte haft fysik nog att åstadkomma skadorna som var dödande. Men utan att veta vad som användes blir det svårt. Med en geologhammare t.ex. krävs nog inte hemskt mycket av GM.
Citera
2020-05-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Är Stefan och Hanna här inne och läser tro?
Absolut. Och åtminstone HD har enligt FUP skrivit här.
Citera
2020-05-07, 20:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja vad skall man säga?
Man kan iaf konstatera att man inte skall ta något för givet. Det som myndighetspersoner säger är inte alla gånger hugget i sten.
Eller ibland hugget i pimpsten och inte granit.

Från ”stark bevisning” till ”i princip en söndersågning”.

Ja du, vad säger man?

När Hiding skickad kommandostyrkan på MGM i augusti i fjol trodde jag att de verkligen hade fått det stora genombrottet som skulle lösa upp alla knutar och se till att fallet fick det avslut som önskades, jag kunde inte då tro att Hiding skulle göra en så meningslös maktdemonstration bara för att möjligheten fanns men nu när vi fått FUP och dom så inser jag att det var bara spel för galleriet, ett fult knep för att dölja hur djävla svagt fallet egentligen var.

Det känns inte bra hur det här fallet har skötts, det är en väldigt bitter eftersmak.
Citera
2020-05-07, 20:46
Medlem
Rastades avatar
HR kommer att gå efter stämningsansökan, videoförhör, dombeslut och eventuellt ytterligare kompletterande frågor där 5 domare kommer hålla förhandlingarna, 3st med juristutbildning och 2st vanliga nämndemän.

Att det blir en överklagan ser ju lovande ut.
Citera
2020-05-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Verkar nästan som att tingsrätten misstänker att polisen har planterat bevis
MEN det måste ju vara helt omöjligt att göra. Alltså, LW var ju död, så att skaffa blod från henne till tvättmaskinen i efterhand finns ju inte. Menar de att NFC schabblat med prover eller?
Citera
2020-05-07, 20:49
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Aj då, läste fel.
Jamen då är saken "biff".
Du ser, det lönar sig inte alltid att ha källa framför ögonen ens.

Är mycket nyfiken på hur LW:s mobil hamnade mot Hjalmar Bergmans väg och vid särskilt
ett av tillfällena.
Kan heller inte riktigt släppa den där mannen som gick med plastpåse i handen från brottsplatsens område till i närheten av masten Hjalmar Bergmans väg 54.
Det står i domen också att hans gångriktning stämmer med hennes mobiltelefon.
Bäst att jag inte citerar fritt ur minnet, men såhär långt är jag säker.

Det som talar emot att den mannen var SD är hans egna utsagor om att han fixade växlarna och därför var ute på små cykelrundor på mordkvällen, uppgifter han senare är osäker på då han ändå inte blev iakttagen av någon.

Längs utredningens gång har han kommit fram till att det är bättre att ha varit hemma, för att slippa förklara varför han lämnat hemmet utan sin mobiltelefon.

Det som talar för att mannen var SD är att han är GM och hade fullt upp med att undanröja mordvapen, LWs mobil och eventuellt något nerblodat plagg. Bristen på DNA på LW och brottsplatsen tyder på att GM hade handskar och dessa har han förmodligen gjort sig av med innan gryningen.

Var den gående mannen SD kan han dessutom ha varit på väg till sin cykel, han kan ha lämnat den en bit bort av något skäl som fyllde en praktisk funktion i hans mordplan.

Åh, den som fick resa i tiden och finkamma SDs hus och tomt morgonen LW konstaterades försvunnen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in