2020-05-07, 14:58
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Vilket förstås är helt sjukt uruselt. Lång utbildning, hög kompetens och åtta års erfarenhet för svältlön. Jänkarna har det där, eller mer, i ingångslön direkt efter universitetet...

Med 50k kan du leva hyfsat bra i Stockholm, lycka till att få samma standard på en vettig plats i USA för samma peng.
Citera
2020-05-07, 16:32
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Med 50k kan du leva hyfsat bra i Stockholm, lycka till att få samma standard på en vettig plats i USA för samma peng.
Självklart varierar lönerna beroende på var man bor. Men hade du haft 50k så hade du varit underbetald oavsett var du bor i USA och mer eller mindre också oavsett bransch och år av erfarenhet när vi snackar kvalificerade jobb. Säg åt en jänkekollega att du tjänar 60k usd per år så hade de nog hånlett oavsett om de hade bott i Indiana eller New York. Den stora skillnaden är också att arbetare verkar tjäna helt okej där borta, det är inte ovanligt att mer kvalificerade elektriker och byggarbetare drar in six figures, det vill säga ungefär 80k sek/månad.
Senast redigerad av VonFanderblad 2020-05-07 kl. 16:41.
Citera
2020-05-07, 17:03
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Självklart varierar lönerna beroende på var man bor. Men hade du haft 50k så hade du varit underbetald oavsett var du bor i USA och mer eller mindre också oavsett bransch och år av erfarenhet när vi snackar kvalificerade jobb. Säg åt en jänkekollega att du tjänar 60k usd per år så hade de nog hånlett oavsett om de hade bott i Indiana eller New York. Den stora skillnaden är också att arbetare verkar tjäna helt okej där borta, det är inte ovanligt att mer kvalificerade elektriker och byggarbetare drar in six figures, det vill säga ungefär 80k sek/månad.

Jo, men det jag menar är att det är klart det låter coolt att kunna dra in 100k i månaden men det blir inte riktigt en rättvis jämförelse då pengarna inte räcker lika långt i New York som dom gör i Stockholm.

Så ifall jänkaren hånler åt dina 60k dollar usd kan du hånle tillbaka om att du kan köpa en fin lägenhet i innerstan för under $1miljon och att du inte behöver spara ihop pengar för att skicka ungjäveln till college.

Jag påstår inte att det är objektivt bättre/sämre att bo i Stockholm/USA (alla har olika preferenser vad man värderar), men man kan inte bara stirra sig blind på höga nominella löner utan att ta hänsyn till vad pengarna räcker till på de olika platserna.
Citera
2020-05-07, 17:27
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Bor själv i en stor tvåa i stan och får ut drygt 20 netto.

Klarar mig hyfsat på det, men skulle säga att jag skulle behöva få ut ca 25-30 för att vara helt bekväm.
Citera
2020-05-07, 17:28
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Har du erfarenhet är det bara att flytta dit, ja. Nej, du har inte råd att köra Porsche Macan på 50k och parkera den vid kontoret varje dag, vilket jag har utan problem råd med i Beijing. Bara parkeringen i Stockholm går på 100 SEK/timme, jag parkerar gratis på kontoret här. Vem fan vill åka tunnelbana med massa drägg?

Inom vilket IT-ämne arbetar du?
Nej precis, men alla vill eller behöver inte leva något typ av lyxliv.
Citera
2020-05-07, 17:35
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
De flesta som lånar för att köpa lägenhet har låga månadskostnader. T ex en 25 m2 lgh på Östermalm kostar ca 3 MSEK. Då lånar du 2,5 MSEK för en ränta på 1,2%. Det ger en räntekostnad på 30 000 om året. Sedan avdrag 30% så har du 21 KSEK kvar. Utslaget på 12 månader blir det 1 750 kr/mån. Sedan tillkommer avgift drygt 1 000 kr. Total månadskostnad alltså ca 3 000 kr.

Med vilket jobb måste du då leva på skorpor??

På det här viset har jag levt i många år. Väldigt låg månadskostnad och har dessutom tjänat flera MSEK på värdeökning av min bostad. Jag har alltså fått betalt för att bo. Även om marknaden skulle krascha och gå ner 30% så skulle jag fortfarande ha tjänat på mitt boende de senaste 10 åren.

Jag skulle säga att om man är smart och äger sin lägenhet så räcker en medelmåttig lön långt. Dock så behöver du kontantinsats till första lägenheten så då är det läge för skorpor under ett par år

Numera får man ju ta med amorteringskravet i beaktning också (även om det är tillfälligt pausat), plus att du ska ha hunnit spara ihop en halv miljon i insatskapital som nyexaminerad - Sen undrar jag hur länge man står ut med att bo på 25 kvm med en partner...
Citera
2020-05-07, 19:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Ellerhur :P
It-yrket är ju välbetalt dock överlag. I synnerhet för den korta utbildning som krävs. Max 3 år..
Många har inte ens tre års utbildning och tjänar över 30..

Man kan iofs tjäna 30K som timanställd på ICA också, så det är inte direkt någon hög lön.
Citera
2020-05-07, 19:26
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Man kan iofs tjäna 30K som timanställd på ICA också, så det är inte direkt någon hög lön.

Nej det kan man inte, om man inte arbetar mycket mer än 8 timmar / dag.
Citera
2020-05-07, 19:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Nej det kan man inte, om man inte arbetar mycket mer än 8 timmar / dag.

Räcker med ett fåtal timmars övertid om man samtidigt jobbar mycket helg och OB-timmar.
Citera
2020-05-07, 20:16
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Räcker med ett fåtal timmars övertid om man samtidigt jobbar mycket helg och OB-timmar.

Japp, jobbar du över så. Men jag menar ett 8 timmar jobb.
Citera
2020-05-07, 22:02
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Numera får man ju ta med amorteringskravet i beaktning också (även om det är tillfälligt pausat), plus att du ska ha hunnit spara ihop en halv miljon i insatskapital som nyexaminerad - Sen undrar jag hur länge man står ut med att bo på 25 kvm med en partner...

Oj, ja då blir det otroligt dyrt! L0L. Inser du inte att det är billigt att bo i bostadsrätt?

Med en partner så kan du givetvis köpa dubbelt så stort eller vad är det du inte förstår?

Som nyexad kan du inte förvänta dig att köpa direkt såklart. Du måste spara först. Men du kanske är en bortskämd 90-talist som förväntar sig att få allt serverat på silverfat? Inklusive en lägenhet i Sveriges dyraste område.
Citera
2020-05-07, 22:10
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Förlåt, här är hela det inlägget:

Du skriver att om man ska över 50 så är det dom mest hypade techbolagen och slåss emot eliten som gäller. Tycker inte att det ska tas ut på läsarna som tolkar dig som att du menar att det är (nästan) ingen utvecklare som ligger över 50.

Själv är jag utvecklare. Inte än 30år, examen -14 och är i förhandlingsfasen för en tjänst där jag blivit erbjuden 65, som jag hoppas förhandla upp något till. Har även en lite yngre kollega, kanske 3-4sen examen som nyligen gick in på 47. Så tror att antingen har du har en väldigt skev bild över utvecklares löner, eller så sprider det ganska mycket mellan vad man utvecklar.

Ja, om du har 65 och din kompis 47 så måste det vara väldigt enkelt och vanligt att få dessa lönerna. Nu har vi ändå ett underlag på två personer. Hur många utvecklare tror du det finns i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in