2020-05-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Just så! Och alla hans uttalanden, bortförklaringar, små instick där han håller sig nära giljotinen - men inte tillräckligt nära. Han leker med utredarna, åklagaren och domaren. Problemet nu är att han retat upp både polis, utredare och åklagare - även om de aldrig i livet skulle visa det. De kommer vara på hugget. Och de kommer aldrig fullt ut lägga målet till handlingarna ens efter ev hovrättsförhandling. Glöm det Stefan! Du kommer åka dit när tekniken gått ytterligare lite framåt.

Javisst. Självklart kommer han torska så småningom. Ifall inte ÅH & Co tar honom i HR så får han leva med ovissheten att göra det nån gång i framtiden.

Men ärligt talat: tvivlar på att en sån personlighetstyp som han bekymrar sig om det just nu.
Citera
2020-05-07, 16:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Mörka hårstrån? SD är väl blond?

Vill man kanske inte veta ursprungen till de mörka hårstråna?

Man har trots allt varit säker på att SD är rätt man från början så varför krångla till fallet med DNA av annan?

Förmodligen inte, fallet var ju nog så knivigt ändå för Hiding & Johansson så att blanda in ytterligare komplikationer var nog det sista de ville.

Om man dessutom försöker jäva ut den domare man fått mot en vad jag förmodar skulle vara mer välvillig till deras motivbild "våld i nära relation" så har man väl satt nivån på vad man vill utreda.
Citera
2020-05-07, 16:24
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Uppenbarligen inte, vilket hade kunnat varit helt avgörande för utredningen. Är det en fråga om prestige eller vad f..n är det som pågår egentligen?

Ja man undrar, ett mkt viktigt material , som borde ha analyserats.
Citera
2020-05-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
På vilket vis är SD kriminell, har du bevis för det som du kan visa fakta på, eller är det bara dina antagande?

Om SD blir frikänd i HR är han ff en mördare, du kanske har insider info från ditt gäng?

Internationellt sett har Sverige en hög rättssäkerhet. Det betyder dock inte att man i alla lägen anser att alla domar är oklanderliga. I så fall böjer vi oss för överhögheten som den allenarådande. Det är farligt i en demokrati. Du vill misstänkliggöra de som har en avvikande åsikt. Och vi är inget "gäng".
Citera
2020-05-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag tror inte att utredningsmyndigheterna förhalar eller saboterar, varför skulle dem det, vilka gynnar de?

Vilka skulle ingå i denna komplott?

Om du anser det är gripet ur luften, så varsågod. Eftersom det är mina spekulationer så precisera jag inte vilka jag tror det kan vara. Jag vill inte peka ut någon, som sedan kan visa sig vara fel.
Citera
2020-05-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då får man hoppas att åklagaren också vidare med det.

Nu har jag knappt öppnat domen ännu, men som det verkar finns det svagheter i flera av åklagarens bevisning enligt Tingsrätten.

Jag tror att det redan i nuläget finns mycket i utredningen och att det kan handla om hur man snickrar ihop bevisen. Det är en mycket stor och komplicerad utredning och möjligen är det åklagarens första mordfall?

I vissa fall kanske det inte går att bevisa vad som har hänt, då det fattas kommunikation (raderingar), vittnen och teknisk bevisning.

Eftersom det här är en mycket viktig detalj, borde man ta redan på om det är möjligt att få mer klarhet i om det krävs en aktiv handling av en person för de händelser som man kan se i SDs dator vid den kritiska tidpunkten för mordet.

Spontant så tycker jag att ÅK för att skona sig själv inte bör överklaga domen.

TR totalsågar åklagarna och deras åtal, hårda juridiska ord, tycker jag i alla fall.

Sid: 30

Citat:
Citat:
Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas
till Stefan Davidssons nackdel. Tvärtom måste brister i utredningen falla tillbaka
på åklagarna.

Ett återkommande tema.
Citera
2020-05-07, 16:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Frågan har tidigare diskuterats i tråden men jag återger den ännu en gång.

NFC kan inte analysera dna med den metodik som idag används.

SD har inte kunnat bindas till BP trots alla de hårstrå som hittats på och kring LW. (se akt bil 160 sid 60-63)

Mörka hår hittats på såväl hö som vä hand
Mörkt hår på vä långfinger.
Mörkt hår hö ringfinger.
Mörkt hårstrå i slida. (topsning)
Mörka hår på kroppen (efter fibertejpning)

Man har konstaterat att några få strån (2 st tror jag) är från LW. (+4)

RESTERANDE VAR INTE LÄMPADE FÖR DNA ANALYS MED NFC´S STANDARD METODIK.

Frågan borde ställas, VARFÖR gjordes inte analysen i UK eller USA som har den metoden?

Jo, tack!
Aldrig fel att upprepa saker.

Jag grävde lite själv för en tid sedan om de hårstrån som hittades i L*enas hand. Vissa hårstrån var i för dåligt skick att analysera. Men de som man kunde analysera var L*enas. Alla hårstrån var mörka och som jag minns det var något/några långa, vilket överstämmer med L*enas hår.

Intressant att man kan göra analyser i andra länder. Jag förmodar att man utgått från att håren som inte vara anslyserbara var L*enas?

Nu var en del i så dåligt skick att det inte handlade bara om att de var utan rötter. Är det en sådan metod du menar, som kan analysera hår utan rötter?

https://www.flashback.org/p71229224#p71229224

https://www.flashback.org/p71229684#p71229684

https://www.flashback.org/p71234362#p71234362
Citera
2020-05-07, 16:31
Medlem
Citat ur domen, sidan 58, tionde raden uppifrån:

"Förhål- landet att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 medför också att det uppstår osäkerhet kring om Stefan Davids- son haft tidsmässig möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mo- biltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV täcker, ta sig hem till Betesvägen och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 0.00. Dessa brister i åkla- garnas bevisning skapar sprickor i den struktur som åklagarna försökt bygga upp kring Stefan Davidsson. Enskilda omständigheter, såsom Stefan Davidssons ..."
Citera
2020-05-07, 16:33
Medlem
Citat:
Två hårstrån var från LW (+4) (se akt bil 160 sid 60-63)

5702/23383-18/S035 På pinnen iakttogs två hårstrån. Resultaten talar extremt starkt för att hårståna/DNA:t kommer från Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

5702/23383-18/S072 Hårstrå, mörkt. I höger hand, Lena Wesström Forums materia/nr: 201801008169 I materialet iakttogs fyra hårstrån, två av dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik. Resterande två undersöktes avseende DNA varvid DNA påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:! från respektive hårstrå kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting

5702/23383-18/S070 Hårstrå, mörkt. Vänster ben, Lena Wesström I materialet iakttogs upp till ca 3 dm långa fragment av hårstrån av huvudtyp (saknar rot). Hårstråna överensstämmer i undersökta avseenden med jämförelsehåren från Wesström och avviker från jämförelsehåren från Davidsson. Resultaten talar i någon mån för att hårstråna kommer från Wesström (Grad+ I). Resultaten talar vidare extremt starkt för att hårstråna inte kommer från Davidsson (Grad -4).

I materialet iakttogs upp till ca 3 dm långa fragment av hårstrån av huvudtyp (saknar rot). Hårstråna överensstämmer i undersökta avseenden med jämförelsehåren från Wesström och avviker från jämförelsehåren från Davidsson. Resultaten talar i någon mån för att hårstråna kommer från Wesström (Grad+ 1). Resultaten talar vidare extremt starkt för att hårstråna inte kommer från Davidsson (Grad-4).

5702/23383-18/S071 Hårstrå, mörkt. I vänster hand, Lena Wesström I materialet iakttogs upp till ca 3 dm långa fragment av hårstrån av huvudtyp (saknar rot). Hårstråna överensstämmer i undersökta avseenden med jämförelsehåren från Wesström och avviker från jämförelsehåren från Davidsson. Resultaten talar i någon mån för att hårstråna kommer från Wesström (Grad+ 1). Resultaten talar vidare extremt starkt för att hårstråna inte kommer från Davidsson (Grad-4).
Citera
2020-05-07, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske därför han pratade om att han fixade med bl.a växlarna och provcyklade? Han gillar att ligga precis vid sanningen, ge små hintar till polisen. Som med så mkt annat.

För honom är livet och människorna däri endast ett spel, en lek. Människor sprattlar när han drar i trådarna.

Det är min tro.
Han visste inte vad utredningen hade. Kanske fanns det vittnen, och då måste han har bra anledning till att vara ute och cykla fram och tillbaka. Sprinklern hade samma syfte. Så kunde det ju ha kommit blod på sadeln då han cyklade, vilket var lätt att ordna med sadelsexet.
Citera
2020-05-07, 16:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
(min fetning)
Ja för den stora massan i tråden var nog denna dom väntad först efter det att SD efter förhandlingen försattes på fri fot.
Vi var några få som innan var skeptiska till en fällande dom, bla pga att det i indiciemål är av vikt att andra GMs kan uteslutas.
Och sett till den bevisning som åkl la fram så kunde man nog ana vart det skulle barka när stämningsansökan presenterades.

Tycker mig förresten känna igen en formulering från domen från ett tidigare inlägg:

Vilket föranleder mig att posta detta då jag är en som envist hävdat detta emedan genustrollen i sin oförmåga att skilja på bevis och pipiga röster lika envist hävdat livstid.

2020-04-06, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har Åkl ingenting som binder MGM vid BP, inget mordvapen och ett motiv som rymmer rimligt tvivel så kan inte ens 14 000 sidor ojuridik kompensera det. Bli inte förvånad om MGM går loss.
2020-02-20, 21:51
Citat:

Det visar att många utredare med stora resurser i anspråk ägnat snart 2 års heltid att rota fram ovidkommande (skvaller) för att kompensera bristen på bevis. Bevisvärde 0. För bittra misandrier att snaska i är det dock värdefullt.

Består dom 14 000 sidorna av mycket sånt tramsigt karaktärsmord kommer han gå loss.

Är fullständigt övertygad att jag med samma resurser och tid kunna hitta uttalanden så nästan vem som helst framstod som mördare. Inkluderat ett flertal aggressionsproblematiker i denna tråd.
2020-01-12, 20:09
Citat:
Nja tror att han blir dömd men övertygad är jag inte. Skulle inte förvåna mig om Åkl indiciekedja har länkar som IB lätt kan så tvivel om och att han går loss redan i Tr. Annars är ett inte osannolikt scenario är att han blir dömd i Tr och går loss eller får krafigt sänkt straff i HovR. Nu är det gissningar vilda såna.
2019-12-28, 18:34
Citat:
Tycker det finns anledning att återkomma till den obestridligt kunniga KSP. Det är inte många ord som felar med vad Åkl står och stampar med idag. -Vågar jag påstå. Vilket gör inlägget kusligt aktuellt. Har Åkl inte mer än det som fick den MT häktad så vetefan om inte risken/chansen är överhängande att IB och & får loss SD.

Att tiden lider (ikapp med Åkl) går knappast se på annat sätt än positivt vad MT ankommer. Ett indiciemål med ofullständig eller tunn indiciekedja är inte svårt för försvaret att ifrågasätta om det är bortom allt rimligt tvivel.

2019-12-13, 23:36
Citat:
Hade skrivit ett längre inlägg om detta som jag slarvade bort.

Instämmer i det. Tror vitala länkar i indiciekedjan både felar och fattas. Mycke godis för Adv, att sätta tänderna i. Skulle inte förvåna mig om SD går loss när bi kommer dit.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-07 kl. 16:37.
Citera
2020-05-07, 16:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det stod så ja, att han inte borde ha haft tid, eller knappast ha haft.
Där det står om tider för telefonen.
Läste 2 ggr, vet säkert.
HÄR: Sidan 58, 10 rader ner:

Citat: "Förhål- landet att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 medför också att det uppstår osäkerhet kring om Stefan Davids- son haft tidsmässig möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mo- biltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV täcker, ta sig hem till Betesvägen och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 0.00. Dessa brister i åkla- garnas bevisning skapar sprickor i den struktur som åklagarna försökt bygga upp kring Stefan Davidsson. Enskilda omständigheter, såsom Stefan Davidssons age-..."

Tack.
Ok, då tror jag att åklagaren kan besvara detta.
Kanske var hon inte tydlig nog med hur tidslinje såg ut?

Det är förargligt att man inte kan höra slutpläderingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in