2020-05-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle de pressa honom på det? Han skulle bara svara något i stil med "för att om ni är så dumma att ni misstänker och fokuserar bara på mig som är oskyldig så kommer ni aldrig lösa mordet". Han verkar ju få rätt.

Det är ju enbart dina spekulationer "... något i stil med..." "... som han då skulle ha sagt..."

Han har trots allt sagt det. Jag tror han menade precis vad han sa. Liksom hans fras "de har inget på mig". Detta redan under de första dagarna.

Lite som catch me if you can.
Citera
2020-05-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Från domen

Om bevisningen består av enbart indirekt bevisning öppnar sig alltså i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. All- mänt sett anses, för fällande dom i ett mål med endast indirekt bevisning (s.k. indi- ciemål), krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningspersonen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärnings- person kan uteslutas (se dom från Hovrätten för Nedre Norrland refererad i RH 1998:88. Se även dom från Svea hovrätt refererad i RH 2002:55).[/i]

Väntad men förjävlig dom. Jag tycker verkligen att det borde räcka. Men men.. Jag tror det kan lösas. Ett monster som Stefan ska inte vara ute bland folk, han är en verklig fara både fysiskt och psykiskt.

(min fetning)
Ja för den stora massan i tråden var nog denna dom väntad först efter det att SD efter förhandlingen försattes på fri fot.
Vi var några få som innan var skeptiska till en fällande dom, bla pga att det i indiciemål är av vikt att andra GMs kan uteslutas.
Och sett till den bevisning som åkl la fram så kunde man nog ana vart det skulle barka när stämningsansökan presenterades.

Tycker mig förresten känna igen en formulering från domen från ett tidigare inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men, som jag förstått, kommer saken i ett litet annat läge om det ses som ett indiciemål.
”RH 1998:88
I detta fall saknades både direkt och teknisk bevisning som positivt kunde knyta den tilltalade till gärningen. Hovrätten hänvisade till NJA 1991 s. 56, och uttalade därutöver:
”Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas.”56
Ovan båda citat är frekvent refererade i praxis, och har fått stor betydelse för rättstillämparens bedömning av fall som består av struktural bevisning.”
Från en uppsats från Lunds Univers.

Har alltså inte svart bälte i bevisvärdering men skulle inte bli förvånad om Backman dammar av ett liknande resonemang.
Senast redigerad av Rubar 2020-05-07 kl. 15:18.
Citera
2020-05-07, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kopiera texten och skicka till mig i pm så kan jag skicka tillbaka till dig när den är klar :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Markera/kopiera/klistra in i tråden. för muspekaren över det stycke/text du vill markera.

Tack, det klassiska sättet känner jag till. Men så fort jag ens nuddar texten flyttas den till en annan site.
Ni kör från docdroid?
Citera
2020-05-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte räckvidden för masten, men den borde vara ganska stor?
Jag har cyklat själv mycket i mitt liv, och vet att man kan cykla väldigt snabbt med rätt cykel. Detta har SD och han är en van cyklist.

Jag tänker att cyklingen inte kan ha tagit många minuter. Han är ju i denna situation extremt taggad att få till ett hållbart alibi, full med adrenalin.

Jag hoppas att utredarna gör denna test, då med en vältränad cyklist på likande cykel som SD har. Hm, bäst kolla kedjorna?

Sista stycket: då kan de också ta loss sadeln med sadelstången och kika ner i den ihåliga ramen, om något är dolt där...
Citera
2020-05-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ju enbart dina spekulationer "... något i stil med..." "... som han då skulle ha sagt..."

Han har trots allt sagt det. Jag tror han menade precis vad han sa. Liksom hans fras "de har inget på mig". Detta redan under de första dagarna.

Lite som catch me if you can.

Just så! Och alla hans uttalanden, bortförklaringar, små instick där han håller sig nära giljotinen - men inte tillräckligt nära. Han leker med utredarna, åklagaren och domaren. Problemet nu är att han retat upp både polis, utredare och åklagare - även om de aldrig i livet skulle visa det. De kommer vara på hugget. Och de kommer aldrig fullt ut lägga målet till handlingarna ens efter ev hovrättsförhandling. Glöm det Stefan! Du kommer åka dit när tekniken gått ytterligare lite framåt.
Citera
2020-05-07, 15:18
Medlem
Citat:
Tack, det klassiska sättet känner jag till. Men så fort jag ens nuddar texten flyttas den till en annan site.
Ni kör från docdroid?
När jag skall hämta upp en fil från min hårddisk och dela den här, så använder jag hellre docdroid än minfil.com som gör att vissa datorer skriker högt.
Citera
2020-05-07, 15:24
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ni kör från docdroid?

Ja, du får vara varsam med muspekaren när du ska markera texten, beror kanske på vad du *sitter* med, är det mobil/surfplatta eller dator?

Nu sitter jag vid min dator med en USB-mus ( som jag får mata med lite ost emellanåt ibland ) , ibland vid min surfplatta,
Senast redigerad av Smhf 2020-05-07 kl. 15:31.
Citera
2020-05-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan inte utesluta alternativa gärningsmän enligt domen. Och HD satt häktad ett tag. Och hennes märkliga uttalanden är besvärande så in i hoppsan. Men detta blir ett skolexempel för grova brottslingar: ljug, förklara bort, slingra dig, ändra utsagor osv osv. Då går man fri. Nice!

Men det är helt sant faktiskt i det du skiver. Ingen, inte ens i domen, har man uttalat att det INTE är SD. Så han kommer för alltid hänga i luften såsom tvivelaktig, och han kommer aldrig bli fläckfri - trots sina eriksgator i Hjärsta.

Både SD och HD betedde sig och uttalade sig som annars livsstilskriminella brukar bete sig i en rättssal.
Citera
2020-05-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Både SD och HD betedde sig och uttalade sig som annars livsstilskriminella brukar bete sig i en rättssal.
Det är kanske så att även om de inte tillhör de livsstilskriminella eller ha fötter i den undre världen, så är de naturbegåvningar i hur man uppför sig som sådana. SD snackar om bevis ofta. När Lena försökte få honom att säga att det var han som placerat ljuset på henne säng, så sa han bara att "det finns inga bevis för det, inga fingeravtryck" - något liknande. I strösselförhöret pratade han om bevis. När han bad HD lyssna på det så pratade han om bevis. Vad fan är det för människa? Det är en sak att komma på sin 3-åring i syltburken och säga att "sylten runt munnen är bevis nog". Men att i dagligt tal prata om bevis, fingeravtryck och annat visar att han tänker som en kriminell. Ja, nu ÄR han ju kriminell i och för sig. En frikänd sådan visserligen - men fortfarande en mördare. Nu och för alltid.
Citera
2020-05-07, 15:37
Medlem
@notknapparen Din pm-korg är full så jag får meddela mig här. Rensa!

Skickar domen nedan: spara ner i din hårddisk och se om den funkar att kopiera text från.

https://docdro.id/xesA2aN
Citera
2020-05-07, 15:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är väl här åklagaren inte riktigt lyckats visa tydligt att det är möjligt för SD att förflytta sig mellan SDs hem och platsen där mobilen kan ha kopplats upp mot Hjalmar Bergmans väg.

Om man ska vara petig, och det ska man är klockslagen dessutom mellan 00:00 (SD öppnar PDF på datorn) och 00:07:54 (då *enas mobil kopplar upp sig mot masten.

Jag har läst alltför få domar för att sätta Tingsrättens dom i förhållande till åklagarens bevisning. Dessutom har vi inte hört den viktiga pläderingen. Jag vet inte vad som krävs, men det borde räcka med att visa att det är fullt möjligt för SD att transportera sig med cykel mellan destinationerna på den tiden. Han är en mycket van cyklist och dessutom vältränad.
Ännu inte läst domen så kan inte uttala mig om vad som står där.

Tiden 00:07 och dess betydelse i sammanhanget tål att funderas på; se mitt tidigare inlägg, särskilt när klockslaget kan vara resultatet av en naturlig uppkoppling.
Mobiltelefoner som är påslagna tar med jämna mellanrum kontakt med närmaste basstation (mast); om man tittar på LWs uppkopplingar, går det att i Bilaga 145 följa mastuppkopplingar på tidslinjen 14 maj:
01:39
04:39
Inga samtal under natten.

18:07
21:07
00:07
LWs mobil "hälsar på" närmaste mast, med tre timmars mellanrum, sista uppkoppling H*almar B väg.
Två samtal under kvällen:
21:25 samtal från LW till UW, ingen registrerad mastuppkoppling
22:04 samtal från UW till LW, ingen registrerad mastuppkoppling

Slutsatsen är att LWs mobil tar kontakt med basstationen på H*almar B väg per automatik, utan mänsklig inblandning. Det är i alla fall min lekmannabedömning. Och det skulle lämna öppet för scenariot att mobilen kan ha placerats på andra sidan cykelbron någon gång mellan cirka 23:38 - 00:07. Ett tidsfönster som gott och väl inrymmer en cykeltur med mobilen med hemkomst innan midnatt.
Citera
2020-05-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Är det inte möjligt att driva åtal i något av de andra fallen? Mordhoten, stalkningen och framförallt barnuppfostran t.ex?

Kommer naturligtvis inte gå att bevisa. Om, mot förmodan, någon av delarna du beskriver hade gått att bevisas så hade det inte givit honom högre straff än att han redan har suttit av det tidsmässigt i häktet - och skulle likt förbannat kliva ut ur häktet som han nu har gjort och med ett stort flin och hälsa våren och alla framtida geocachar välkomna.

Sen hade han kanske också sett till att skilja HD och stackars Si**en åt. På ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in