Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Det är väl här åklagaren inte riktigt lyckats visa tydligt att det är möjligt för SD att förflytta sig mellan SDs hem och platsen där mobilen kan ha kopplats upp mot Hjalmar Bergmans väg.
Om man ska vara petig, och det ska man är klockslagen dessutom mellan 00:00 (SD öppnar PDF på datorn) och 00:07:54 (då *enas mobil kopplar upp sig mot masten.
Jag har läst alltför få domar för att sätta Tingsrättens dom i förhållande till åklagarens bevisning. Dessutom har vi inte hört den viktiga pläderingen. Jag vet inte vad som krävs, men det borde räcka med att visa att det är fullt möjligt för SD att transportera sig med cykel mellan destinationerna på den tiden. Han är en mycket van cyklist och dessutom vältränad.
Ännu inte läst domen så kan inte uttala mig om vad som står där.
Tiden 00:07 och dess betydelse i sammanhanget tål att funderas på; se mitt tidigare inlägg, särskilt när klockslaget kan vara resultatet av en naturlig uppkoppling.
Mobiltelefoner som är påslagna tar med jämna mellanrum kontakt med närmaste basstation (mast); om man tittar på LWs uppkopplingar, går det att i Bilaga 145 följa mastuppkopplingar på tidslinjen 14 maj:
01:39
04:39
Inga samtal under natten.
18:07
21:07
00:07
LWs mobil "hälsar på" närmaste mast, med tre timmars mellanrum, sista uppkoppling H*almar B väg.
Två samtal under kvällen:
21:25 samtal från LW till UW, ingen registrerad mastuppkoppling
22:04 samtal från UW till LW, ingen registrerad mastuppkoppling
Slutsatsen är att LWs mobil tar kontakt med basstationen på H*almar B väg per automatik, utan mänsklig inblandning. Det är i alla fall min lekmannabedömning. Och det skulle lämna öppet för scenariot att mobilen kan ha placerats på andra sidan cykelbron någon gång mellan cirka 23:38 - 00:07. Ett tidsfönster som gott och väl inrymmer en cykeltur med mobilen med hemkomst innan midnatt.