2020-05-07, 15:25
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Denna anledningen har nu repeterats så många gånger att jag börjar bli trött.

Finns det studier på att det förhåller sig på det här sättet eller är det bara en gissning? Det var ju nämligen ett väldigt tjat om att det fanns dåligt med studier kring munskydds effektivitet - då borde de rimligtvis ha god bevisning för deras motargument.
Dom har inget bättre argument. Tegnell cyklar förstås till jobbet utan cykelhjälm eftersom han är rädd att den falska tryggheten i att ha hjälm ska göra honom vårdslös i trafiken. Men experter har diskuterat munskydd och kommit fram till att dom inte har något värde, men att personal på äldreboenden kan använda dem som ett ytterligare skyddslager.. om deras arbetsgivare tror det behövs... och omständigheterna gör det lämpligt osv...

Experter som hävdar sin expertis på studier de erkänner inte finns. Experter på ett outforskat kunskapsområde, heja Sverige. Det går bra det här, nummer 7 i världen i covidavlidna.
Citera
2020-05-07, 15:26
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:

Finns det studier på att det förhåller sig på det här sättet eller är det bara en gissning? Det var ju nämligen ett väldigt tjat om att det fanns dåligt med studier kring munskydds effektivitet - då borde de rimligtvis ha god bevisning för deras motargument.

Frågan ställdes ju av en reporter om detta på presskonferensen nyss och då sa de att det inte finns några studier på att det innebär falsk trygghet. Rätt ironiskt alltså.
Citera
2020-05-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nej det handlar huvudsak om timing, det är folkhälsomyndigheten helt enig med t om.

Om man ser det hela som en kusterspridning där smittan kan fortsätta inom sitt kluster under lockdown. Trots lockdown så finsn det måpnga vektorer för spridning. Folk som fortfarande jobbar inom sjukvård, ålderdomshem. underhåll, mat&logistik har fortfarande risk att smitta varandra och dra hem till familjerna inom klustret. Detta exponerar stora mängd inom smittade klustren.

Stänger man tidigt så har man väldigt få kluster med kritisk massa av virus för effektiv spridning. Exempel å detta verkar vara Norge, nya zeeland, australien etc.

Stänger man sent så har man många kritiska kluster som fortsätter av härja under lång tid, se UK, Italien, Spanien. Och ju fler kluster man har desto fler smittvägar finns det nog kvar mellan kluster också.
Citera
2020-05-07, 15:28
Medlem
Citat:

Det säger sig ju självt att munskydd och handhygien fungerar. Annars hade ju i princip all Sveriges vårdpersonal varit smittad vid det här laget. Och om det fungerar i ett sjukhusrum så borde det såklart även minska spridningen på tunnelbanan eller på ett äldreboende. Det krävs minimal utbildning (max tjugo minuter) för att en normalbegåvad person ska lära sig att använda munskydd och handsprit/handtvätt.

Det är verkligen helt bisarrt hur myndigheter och ”experter” gör hur mycket krumbukter som helst och uppfinner svepskäl till varför man inte ska använda munskydd. Finns det någon studie över huvud taget som säger att det _inte_ hjälper? Förmodligen inte.

Det vore angeläget att höra från någon munskyddsföenekare det egentliga skälet till att de hittar på ursäkter till att inte använda munskydd. Förmodligen är det bristen på utrustning som ligger bakom. Man offrar hellre tusentals liv än att ta tag i problemet med att det finns för lite munskydd. Man saknar som vanligt bollar och jävlar anamma.
Citera
2020-05-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Resonemanget som gör mig förbannad.

Svenskar är för efterblivna för att kunna hantera munskydd då de sannerligen kommer gå på restaurang, bio och gym när de är dödssjuka i tron om att munskydd ska hjälpa.

Förstår ni vad vår ledning tycker och tänker om oss medborgare? Vi må vara efterblivna med mycket men vi är inte gravt hjärnskadade, eller känner ni att ni är det?

Vi röstar ju på politiker som har dumpat allt ansvar på befolkningen när det gäller allt från skuldsättning till smittspridning. "Valfrihet"

Jag tror det handlar mycket om trovärdighet och prestige nu.

De pudlade ju rejält när det gäller munskydd och erkände att dessa farhågor om "falsk trygghet" inte var vetenskapligt bevisade utan bara känsloargument.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-07 kl. 15:32.
Citera
2020-05-07, 15:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
När jag läst dessa texter ställer jag mig frågan: Vill man verkligen överleva intensivvård med respirator efter att ha varit svårt sjuk i Covid-19? Det är ju ett rent helvete i sig! Är det kanske inte skönare att lugnt och stilla få somna in medans man är nedsövd? Detta är en komplex fråga jag vet, men tanken kom till mig och jag kände att jag ville dela den.
Man är nedsövd under tiden så det märks inte så mycket. Uppvaknandet kan vara jobbigt och det förekommer konstiga drömmar och vanföreställningar men de går bort efter ett tag.
Jämfört med alternativet att mula så väljer nog de flesta att överleva med hjälp av respirator.
Citera
2020-05-07, 15:29
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Om man ser det hela som en kusterspridning där smittan kan fortsätta inom sitt kluster under lockdown. Trots lockdown så finsn det måpnga vektorer för spridning. Folk som fortfarande jobbar inom sjukvård, ålderdomshem. underhåll, mat&logistik har fortfarande risk att smitta varandra och dra hem till familjerna inom klustret. Detta exponerar stora mängd inom smittade klustren.

Stänger man tidigt så har man väldigt få kluster med kritisk massa av virus för effektiv spridning. Exempel å detta verkar vara Norge, nya zeeland, australien etc.

Stänger man sent så har man många kritiska kluster som fortsätter av härja under lång tid, se UK, Italien, Spanien. Och ju fler kluster man har desto fler smittvägar finns det nog kvar mellan kluster också.

Ja precis, bra att du vidareutvecklade
Citera
2020-05-07, 15:30
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
J_vlar vad du tjatar om detta.
Har du någonting konkret som styrker ditt tjat om att skåningar är renligare än andra?

Vad sägs om tio gånger lägre dödstal?
Citera
2020-05-07, 15:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
UK satte in sina restriktioner rätt sent så du kan ha en poäng där om du menar så; men vi har ingen aning om hur det hade sett ut om de inte infört dem. De har även 12x högre folktäthet än oss och betydligt mer turism.

Säkert fler faktorer som spelar in så de fick en mer aggressiv spridning redan från början. Minns att det var vi och dem som stack ut i få restriktioner innan UK övergav det tänket.
Men Londons tunnelbana är knappt 4x större än Stockholms räknat i resor per år, om man vill se tunnelbanemingel som viktig faktor. I och med nedstängningen stängde de många stationer.
Citera
2020-05-07, 15:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sant. Resultatet i Sverige är att alla lortgrisar i Lort-Sverige behöver lära av skåningarna om hur man sköter sin personliga hygien.
Så sant. Nollåttorna verkar sakna kunskaper i enkel hygien.
Citera
2020-05-07, 15:31
Medlem
Citat:
Frågan ställdes ju av en reporter om detta på presskonferensen nyss och då sa de att det inte finns några studier på att det innebär falsk trygghet. Rätt ironiskt alltså.

Precis. Inga som helst bevis för deras rekommendationer som kostar människoliv eftersom man är mest smittsam innan man uppvisat symptom.

Citat:

New study reveals coronavirus carriers might be most infectious when asymptomatic

https://edition.cnn.com/videos/tv/2020/04/15/lead-sanjay-gupta-live-jake-tapper.cnn

Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-07 kl. 15:45.
Citera
2020-05-07, 15:32
Medlem
Citat:

Jaha så ibland måste man ha studier, men om man känner för det kan man även gå på magkänsla? Är det så FHM resonerar, verkar inte bättre. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in