2020-05-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nähä. Då vet jag vad Piggekott tror. Jag är mer intresserad av att veta vad Piggekott tror om när coronadödsfallen har avtagit i Sverige?

Jag vet inte. Med dagens takt på smitta om ca 2 år. Men det förutsätter att man blir immun så länge. Annars rullar det på.
Citera
2020-05-07, 14:56
Medlem
tjallepetters avatar
Resonemanget som gör mig förbannad.

Svenskar är för efterblivna för att kunna hantera munskydd då de sannerligen kommer gå på restaurang, bio och gym när de är dödssjuka i tron om att munskydd ska hjälpa.

Förstår ni vad vår ledning tycker och tänker om oss medborgare? Vi må vara efterblivna med mycket men vi är inte gravt hjärnskadade, eller känner ni att ni är det?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men ska bli spännande och se hur Stefan klarar journalisternas frågor. Han har ju gömts undan litegrann för att inte få alltför svåra frågor under nästan hela corona tiden.

Hur har han klarat de senaste 6 åren?
Har han nånsin ställs mot väggen av tuffa journalister live?
Jag tror tyvärr inte vi får se någon "frågestund". Som aftonbladets chat med löfven, dom kommer välja ut 25 frågor och sedan får han(eller medhjälpare) svara i lugn o ro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Låter som en önskedröm men kommer inte ske. Detta är svensken du har att göra med.

Giesecke/Tegnell hade kunnat säga att det vore bra för folkhälsan och klimatet - Thanos style - om varann svensk tog livet av sig och vi hade haft stjärtgossar som drog konfliktlinjen mellan ”livshetsare” och ”klimatförnekare”.

Svensken går under med myndigheten.

Lätt tröttsamt med detta svenskhat. Är du själv bosatt i landet? Aldrig reflekterat över att du har det rätt okej ändå?
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sa de nåt om att man skulle tvätta händerna?
Ja. De har nu även gjort en video kring hur man tvagar sina händer.

Kunskapsstöd kallas det.

När du klickat dig igenom de fattiga sidorna med information alla lärde sig senast i tolvårsåldern får man ett fint diplom som går att skriva ut och rama in.

Är ej ironisk eller sarkastisk, bör väl tilläggas för säkerhets skull. Har själv gått denna eminenta utbildning då den var obligatoriskt för alla på mitt arbete.
Citera
2020-05-07, 14:57
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Har du verkligen så jädra begränsat intellekt?
Tror du verkligen att smittan sprids exakt överallt på samma sätt?
Haha ....
Det är ju precis det jag är ute efter.
Att stockholm och södermanland har drabbats väldigt hårt beror inte på strategin utan andra parametrar, annars hade resten av sverige drabbats på samma sätt.

Det samma går att tillämpa åt andra hållet, skulle Finland kört exakt samma strategi som Sverige skulle de ändå inte ha i närheten av samma dödstal som vi har, de skulle haft ungefär samma som nu.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan kanske svara på frågan istället ?
Varför har det gått bra i södra Sverige ( eller i stort sett överallt utom stockholm, södermanland och några mer ställen) när det är samma strategi överallt ?

Som du säkert förstår anser jag inte att det är strategin som lett till att över 3000 dött.
Uppriktigt nyfiken:
Tror du alltså att vi hade haft 3000 döda om vi hade gjort som Norge? Är det rätt uppfattat?
Vedertagna sanningar om smittspridning som att ju mer folk isolerar sig ju mer minska spridningen biter inte på dig?

Strategin spelar naturligtvis ingen roll innan man får in smittan i en region. Duh.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men enligt strategin vill vi väl inte ha mindre smitta?
Vi vill väl ha så mycket smitta som möjligt utan att överbelasta vården.
Eller har man bytt strategi?
Strategin har varit att ha så litet smitta som möjligt OCH så hållbara restriktioner i längden som möjligt, vilket i slutändan leder till så litet ekonomisk påverkan och så få dödsfall som möjligt.

Om strategin hade varit att ha maximal smitta hade man ju haft en enda stor fest i Stefan Löfvens källare, dit man hade bjudit in Boris Johnson innan las in på intensiven.

Om smittan dör ut av sig själv (och jag tror flockimmunitet är en bidragande orsak, det är inte på-eller-av, utan en gradvis förändring) så försöker man inte återuppliva den.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Fortsatt mycket stor eftersläpning i siffror från region Västra Götaland, - kan bli otrevligt när de siffrorna läggs till. 187 döda i Stockholm, men bara 26 rapporterade i västra götaland senaste 6 dagarna.

Jag säger inte att du har fel. Men hur vet du att det är stor eftersläpning? Är det för att du förväntar dig att det ska dö fler än vad det gör eller har du mer kött på benen?
Citera
2020-05-07, 14:59
Medlem
santos_devilles avatar
Vart har alla fått att Stefan Röfven ska prata på pressträffen?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan kanske svara på frågan istället ?
Varför har det gått bra i södra Sverige ( eller i stort sett överallt utom stockholm, södermanland och några mer ställen) när det är samma strategi överallt ?

Som du säkert förstår anser jag inte att det är strategin som lett till att över 3000 dött.

Nä håller med. Jag vet inte hur det ser ut i Skåne, men vet att 50% av alla SÄBO i stockholm drivs privat, även om man inte ska dra för stora växlar på det. Men ekonomi spelar ju roll i det här också, vilket kommer säkert visa sig längre fram. Sen ser Skåne ut att ha en sammanhållen region där man nu också ska masstesta all inom äldrevården, vilket inte Stockholm gjort. Utan mer gått ut med förmaningar om åtgärder för att minska smittspridning. Senast igår var det ju artikel om att på ett privat boende i Solna gick personalen ut och larmade att de förmodligen själva spritt smittan då det var undermålig tillgång på skyddsmaterial och att chefen sa att de inte behövde ha skyddsmaterial.

Jag tror att Skåne lyckats för de inte tagit in smittan på äldreboende där och nu när de ser hur Stockholm gjort, - går de direkt in och testar alla

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/personal-pa-bergas-aldreboende-kritiska-till
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Oj oj, 97 nya döda idag. Passerat 3000 döda. Det tog 34 dagar för de första 1000 döda. Det tog 9 dagar att komma upp i 2000 från 1000. 14 dagar 2000 till 3000 döda.

Dödens år. Dödens sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in