2020-05-07, 15:00
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Uppriktigt nyfiken:
Tror du alltså att vi hade haft 3000 döda om vi hade gjort som Norge? Är det rätt uppfattat?
Vedertagna sanningar om smittspridning som att ju mer folk isolerar sig ju mer minska spridningen biter inte på dig?

Strategin spelar naturligtvis ingen roll innan man får in smittan i en region. Duh.
Efter de första misstagen :
- En massa resenärer från Italien
- En massa flyg och resenärer från Iran

Hade vi haft en lockdown därifrån samtidigt som de andra Nordiska länderna tror jag vi haft samma dödstal, ja.
Citera
2020-05-07, 15:00
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan kanske svara på frågan istället ?
Varför har det gått bra i södra Sverige ( eller i stort sett överallt utom stockholm, södermanland och några mer ställen) när det är samma strategi överallt ?

Som du säkert förstår anser jag inte att det är strategin som lett till att över 3000 dött.

Du förstår inte varför folk i tråden kritiserar en strategi som lett till att 3040 svenskar dött.

Jag förmodar att du lider av en psykos.

Hjälper inte din sak att du skiver massa frågor till mig. Ta medicinen nu!
Citera
2020-05-07, 15:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När ska han prata?

Okej fel av mig. Stefan Löfven ska inte prata på PK med regeringen. Tack för att du noterade det.

https://www.regeringen.se/
Citera
2020-05-07, 15:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du förstår inte varför folk i tråden kritiserar en strategi som lett till att 3040 svenskar dött.

Jag förmodar att du lider av en psykos.

Hjälper inte din sak att du skiver massa frågor till mig. Ta medicinen nu!
Precis som att diskutera med Fi/V/MP i invandringsfrågan, grattis!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Välkommen? Inte ens ISIS-medlemmar kommer vilja bo här.
Svinsvenne får bo med varandra.
Lika barn leka bäst.
Halelujah. Då blir vi av med de råttorna. Man kommer väl inte till Allah om viruset dödar.
Bättre att dö med bombbälte då står Allah runt hörnet och väntar.
Jag tror det kommer att dyka upp coronaflyktingar jag.
Något snyftreportage om lille Sven som heter något annat, som sitter och gråter bland coronaångorna.

Usch i h......t vad elak jag är.

Omvärlden ser väl på Sverige som en smitthärd än så länge. Det är vi ju också mer eller mindre.
Hela Sverige skall ju smittas men tänka på att inte smitta varandra för fort.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vi hade haft knappt 1000 döda om vi kunnat skydda äldreboenden bättre
Ja äldreboende + hemtjänst för +70år = 1441 döda
Resten 1127 döda.

Ett äldreboende hade 30% döda. (97 boende 30 döda)
Hur många fler sådana finns det?

Inte ok någonstans.
Citera
2020-05-07, 15:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skulle vara intressant att se olika organisationer för äldre få ställa frågor till FHM och Löfvén....
Ja jag skulle tex vilja höra professor Yngve Gustafson få ställa lite frågor.
Om man nu vill skydda de äldre och vet att dom lider som värst i den här krisen så vore de väl inte för mycket om just den gruppen fick information och svar på frågor just till dom.
Om man kan ha en pressträff för barn för att stilla deras oro (den grupp som enligt FHM knappt drabbas alls) så vore ju en pressträff för de äldre en självklarhet. Men icke.

Ja fortsätter att skriva om de till Aftonbladet. Hacka gärna på. Mig har dom kanske spärrat eller nåt haha
Citera
2020-05-07, 15:05
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj oj, 97 nya döda idag. Passerat 3000 döda. Det tog 34 dagar för de första 1000 döda. Det tog 9 dagar att komma upp i 2000 från 1000. 14 dagar 2000 till 3000 döda.

Dödens år. Dödens sommar.

Trots alla fel som begåtts, dödstopparna är lägre nu än föregående veckor. Trenden är svagt sjunkande.
Citera
2020-05-07, 15:06
Medlem
aina08s avatar
Ännu en pressträff
https://www.regeringen.se/
Idag klockan 16.00 hålls en pressträff om utökade budgetåtgärder med anledning av coronaviruset. På pressträffen deltar finansminister Magdalena Andersson, Emil Källström ekonomisk-politisk talesperson i Centerpartiet, Mats Persson ekonomisk-politisk talesperson i Liberalerna, och finansmarknadsminister Per Bolund.

Är det inte dags för Löven att titta fram snart igen. Har väl gått över en vecka nu.
Han måste ju tänka på opinionssiffrorna
Citera
2020-05-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Strategin har varit att ha så litet smitta som möjligt OCH så hållbara restriktioner i längden som möjligt, vilket i slutändan leder till så litet ekonomisk påverkan och så få dödsfall som möjligt.

Om strategin hade varit att ha maximal smitta hade man ju haft en enda stor fest i Stefan Löfvens källare, dit man hade bjudit in Boris Johnson innan las in på intensiven.

Om smittan dör ut av sig själv (och jag tror flockimmunitet är en bidragande orsak, det är inte på-eller-av, utan en gradvis förändring) så försöker man inte återuppliva den.

Finns ingen uttalad strategi om att begränsa smittan - enbart att fördröja den.

Tvärtom har man postulerat att smittan inte i praktiken går att begränsa, vilket är hela grunden för vår strategi.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-07 kl. 15:09.
Citera
2020-05-07, 15:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du förstår inte varför folk i tråden kritiserar strategin som lett till att 3040 svenskar dött?
Är antalet det viktiga? Varje dödsfall är personligt för de kring den personen, oavsett om 300 eller 3000 främlingar dör av samma orsak.

UK ligger värre till trots fler restriktioner. Alltså borde vi inte ha gjort som dom.
Citera
2020-05-07, 15:08
Moderator
Sun Rulers avatar
Om munskydd inom äldreomsorgen:
Citat:
– Till det kommer att det finns farhågor om man lägger till moment, om inte följsamhet i basala hygienrutiner fungerar väl så finns det en ökad risk för smittspridning.
– Det finns farhågor om känslan av falsk trygghet, att man börjar slarva med andra basala delar.
Japp, munskydd föranleder att personalen börjar helt sonika sluta torka sig i rumpan så fort munskydden åker på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in